Jag ska sätta hängrännor. Står i valet mellan silvermålad från Lindab eller en i aluminium zink från Tata.
Vad hade ni valt?
Jag tolkar det som att den från Lindab är i stål och sedan spraymålad i silver metallic? Risk för att färgen lossnar vid tex islag från en stege?

Tatarännan, är den målad eller är den i omålad? Jag antar att denna håller längre än Lindabs?

mvh Henke
 
Aluzinken är också en stålränna fast täckt med en utvändig legering. Jag tror att man kan räkna med att aluzinken står sig ganska länge. Jag har själv aluzinkrännor som är 15 år gamla och vad man kan se helt opåverkade. Jag har också bandtäckta tak med aluzink som ser ut som nya. Det finns dock ett material (som jag också har några rännor av) som heter Rheinzink, som är snäppet bättre. Det är en zinklegering utan stål, som håller i evigheter, längre än koppar. Det åldras vackrare än aluzink, är något dyrare och lite besvärligare att sätta upp (minst plus 12 grader utetemperatur).
 
Tycker att Planjas ränna är att föredra och någon Skulle aldrig välja aluzink då listan med material som inte få vara i närheten är väldigt lång som kan orsakar missfärgningar, rost.
 
johan ivarsson har rätt i att aluzinken är känslig för missfärgning. Som regel går det dock att tvätta bort och i en hängränna syns det inte så mycket. Det tråkigaste med aluzink är att materialet är lite dött.

Jag tycker du skall göra en helhetsbedömning. Hur högt upp sitter rännorna? Är det lätt att byta dem? Är krokarna befintliga eller ska du fräsa in nya. Ju svårare det är att byta rännor desto högre kvalitet bör du välja. Vanliga galvade står sig rätt bra om du målar dem invändigt, men det är inget för ett trevåningshus.
 
nja de är inte så högt på sommarstugan. På ena sidan behöver jag inte ens stå på stege knappt.
Lutar åt Lindabs då den går att köpa över disk på Hornbach, alla andra måste man beställa i förväg.
 
Tacka vet jag Hornbach. Det är nog bland det jag saknat mest sedan jag flyttade från Göteborg!
 
var där idag, fick med mig allt =)
tack
 
R Rolle85 skrev:
var där idag, fick med mig allt =)
tack
Hur känns rännorna idag. är du nöjd med dem? Funderar själv på att köra samma.
 
Inte nöjd, vit korrusion överallt. Köper inte den igen.
 
R Rolle85 skrev:
Inte nöjd, vit korrusion överallt. Köper inte den igen.
fasiken va trist. lider med dig.
Har du förslag på annan ränna?
 
Byggmax
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.