Hej, jag undrar om någon vet hur man har hängt upp gardinerna på balkonginglasningen. Jag har precis fått monterad en inglasningen och skulle vilja sätta upp gardiner men vi får ej borra varken på väggarna eller taket. Jag hittade bilden (bifogat) och det är precis så jag vill sätta upp gardinerna men lyckas inte klura ut hur man gjort det. Finns en ram ovanför glas partiet med ett spår både framför och bakom ramen men osäker hur man skulle kunna sätta glidskena/krokar. Ringde till företaget som monterade inglasningen men de kunde endast erbjuda plissegardiner och det vill jag ej ha.
 
  • Gardiner upphängda på skena runt balkonginglasning i inredd terrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt från balkong med inglasning och öppen gardin, blick ut mot moderna flerbostadshus och grönområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en balkonginglasnings övre ram med spår för montering av gardiner utan borrning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Ring företaget som erbjöd plissęgardiner och fråga vad dem använder för upphängningsanordning till dessa. Troligtvis kan du köpa motsvarande i butiker som säljer tillbehör till gardiner. Annars kanske du får köpa via tillverkaren av plisségardinerna? Lycka till!
 
Detta är ett ganska vanligt problem skulle jag säga.

Det slutar oftast med att slutkunden/montörer sätter det i taket, efter att BRF eller hyresvärd har godkänt det.

frågan är om du får in en bricka med gänga på i spåret så du kan fästa ett beslag/vinkel på det sättet?
 
Nellies M Nellies M skrev:
Hej! Ring företaget som erbjöd plissęgardiner och fråga vad dem använder för upphängningsanordning till dessa. Troligtvis kan du köpa motsvarande i butiker som säljer tillbehör till gardiner. Annars kanske du får köpa via tillverkaren av plisségardinerna? Lycka till!
Nellies M Nellies M skrev:
Hej! Ring företaget som erbjöd plissęgardiner och fråga vad dem använder för upphängningsanordning till dessa. Troligtvis kan du köpa motsvarande i butiker som säljer tillbehör till gardiner. Annars kanske du får köpa via tillverkaren av plisségardinerna? Lycka till!
Tack för svar. Jag har vart inkonstant med företaget som monterade inglasningen och hade inga bra tips. Dessutom vill jag ej fästa gardinerna på själva glaset så de följer med när jag öppnar upp.
 
B bergquist skrev:
Detta är ett ganska vanligt problem skulle jag säga.

Det slutar oftast med att slutkunden/montörer sätter det i taket, efter att BRF eller hyresvärd har godkänt det.

frågan är om du får in en bricka med gänga på i spåret så du kan fästa ett beslag/vinkel på det sättet?
Tack för tips. Jag har också funderat på hur jag skruva dit en bricka eller kanske spänna fast någon vajer bakom ramen. Jag funderade på t.o.m skruva ett lite hål på ramen men det rekommenderade inte företaget för då ryker garantin :(.
Problemet är dessutom att min balkong är 6m lång. Jag misstänker att mina grannar skruvat i taket utan att be om lov
 
  • Gilla
Nellies M
  • Laddar…
Är det en brf?
 
Yep, det är en brf.
 
isf rek. jag att du tar upp detta med styrelsen och frågar hur tanken är med just solskydd och montage i tak.

Den styrelsen jag satt i hade en gammal regel att det endast var tillåtet att sätta en Markis i taket som solskydd, detta förändrades när man började erbjuda inglasade balkonger.
 
Hej jag har samma problem, om du har löst det publicera gärna några bilder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.