Håller på med ventilation i nybygge och vill ha det tyst. Vad är bästa sättet att sätta spirorören. De kommer ligga i lösull på vinden. Antingen låta de ligga på .t.ex lite syllisolering och sedan direkt emot takstolarna. Ett stålband runt så de ligger still.

Eller att sätta stålband runt röret och sedan låta dem hänga fritt och inte nudda takstolarna alls mer än att stålbandet är skruvat i takstolen.

Hej, du kan strunta i detta om du istället monterar flexibla ljuddämpare mellan aggregatet och kanalerna. Jag rekomenderar också att montera flexibla ljudd. mellan spiroröret och tilluftventilerna, speciellt i ljudkänsliga rum.

/Mvh

Sent from my HTC Desire S using Byggahus

sune73 skrev:
Hej, du kan strunta i detta om du istället monterar flexibla ljuddämpare mellan aggregatet och kanalerna. Jag rekomenderar också att montera flexibla ljudd. mellan spiroröret och tilluftventilerna, speciellt i ljudkänsliga rum.

/Mvh

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
Tack. Nackdelen med flexrör är väl att de släpper ifrån sig mer ljud än spiroröret utåt så att säga? Fick även lite tips att det är bättre att hålla ner antalet flexrör om man kan. Nu ska jag ha vanliga 300 ljuddämpare innan varje tilluftsdon för att få bort så mycket störande som möjligt.

Lizzardo
Suhagg skrev:
Håller på med ventilation i nybygge och vill ha det tyst. Vad är bästa sättet att sätta spirorören. De kommer ligga i lösull på vinden. Antingen låta de ligga på .t.ex lite syllisolering och sedan direkt emot takstolarna. Ett stålband runt så de ligger still.

Eller att sätta stålband runt röret och sedan låta dem hänga fritt och inte nudda takstolarna alls mer än att stålbandet är skruvat i takstolen.

Båda sätten är bra, personligen brukar jag föredra den första varianten du nämner för att det går snabbare och det blir mer lösull på ovansidan.

Det finns stöd för spirorör som man kan använda. De kommer visserligen upp ca 10 cm från takstolen, men kanske kan stödet minska ev vibrationer något. Alt lägg en remsa stenullsmatta mellan rör och takstol.
Har själv inte upplevt att rören vibrerar när systemet är i drift.

Fördelen att ha både raka dämpare och flexdämpare är att de är bra på att dämpa olika frekvenser. De raka är bäst på att dämpa mellan- och högfrekvenser medan flexdämpare är bäst på låga frekvenser. En flexdämpare kan dock avge sitt dämpade ljud i början av dämparen, något att tänka på. Jag tror det sker när flexdämparen är rak. Jag har ljudisolerat mina flexar noggrannt. En vanlig rak dämpare har inte det problemet då den är såpass isolerad i sig själv.

C covet skrev:
Fördelen att ha både raka dämpare och flexdämpare är att de är bra på att dämpa olika frekvenser. De raka är bäst på att dämpa mellan- och högfrekvenser medan flexdämpare är bäst på låga frekvenser. En flexdämpare kan dock avge sitt dämpade ljud i början av dämparen, något att tänka på. Jag tror det sker när flexdämparen är rak. Jag har ljudisolerat mina flexar noggrannt. En vanlig rak dämpare har inte det problemet då den är såpass isolerad i sig själv.
För folk som läser detta i efterhand så vill jag ge en varning att detta inte stämmer. Det är längden och tjockleken på ljuddämparen man bör fokusera på för att få bort låga frekvenser. Kolla de olika fabrikatens ljudtabeller, de redovisas i produktdatabladen.

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.