20 269 läst · 25 svar
20k läst
25 svar
Hänga lampa i kronkontakt?
Mina vänner, jag lyfter på hatten och bugar!
Jag kommer köra på denna:
och koppla på denna kontakt på sladden:
för att sedan hänga denna lampa:
men då avlasta sladden så att den inte hänger i stickproppen.
Kruxet är att jag helst inte vill ha en krok om jag kan slippa, den blir för framträdande.
Finns det någon men en idé om något annat jag kan använda med liknande resultat?
Jag tänker mig en "klämma" av något slag, liknande en som man försluter påsar med och skruva fast klämman i väggen:
Tack för era goda råd!!
// Azkel
Jag kommer köra på denna:
och koppla på denna kontakt på sladden:
för att sedan hänga denna lampa:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
men då avlasta sladden så att den inte hänger i stickproppen.
Kruxet är att jag helst inte vill ha en krok om jag kan slippa, den blir för framträdande.
Finns det någon men en idé om något annat jag kan använda med liknande resultat?
Jag tänker mig en "klämma" av något slag, liknande en som man försluter påsar med och skruva fast klämman i väggen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för era goda råd!!
// Azkel
Vad tror ni om denna, skulle den kunna fungera?
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=136931&category_id=688
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=136931&category_id=688
Kanske, beroende på om c/c för skruvarna passar i en apparatdosa (takdosor är större än apparatdosor). Den används ju dock oftast i taket. Personligen skulle jag föredra ett lamputtag för vägg och en separat krok.
Just ja, sorry...Demmpa skrev:
Angående att hänga kabeln med krok - det finns speciella mojänger för att just avlasta lampsladd till krok. Förr var det en plastbricka med tre hål i rad där man trädde sladden genom två hål (så att tyngden på lampan får sladden att "nypa fast") och det tredje hålet hänger man på kroken. Det finns/fanns också en variant som är som en rundad 90-gradersböj man trär kabeln igenom, med en skruv som dragavlastar kabeln, och på utsidan av 90-graders-"kurvan" så finns ett hål att hänga i krok.
Nån annan är nog bättre på att hitta vad jag menar.
Jag tror inte det är en bra idé att använda en påsklämma, då är det nog faktiskt bättre att knyta fast sladden runt kroken.
Tack uno83, du har rätt, jag törs nog inte chansa på att den kommer fungera i en apparatdosa, kan heller inte läsa mig till c/c-mått i beskrivningen.
yxis, nu börjar det bli spännande, det var precis det där jag menade, fast minus kroken då förstås. Jag kan väl ändå inte vara den första som vill hänga mina lampor på detta sätt och slippa använda krok. Nej, jag ska inte använda en riktig påsklämma, det skulle se riktigt illa ut och kanske till och med skada kabeln, jag nämnde bara påsklämma för att illustrera vad jag sökte.
Finns det något tips på lösning där man slipper krok? Någon?
Tack!!
yxis, nu börjar det bli spännande, det var precis det där jag menade, fast minus kroken då förstås. Jag kan väl ändå inte vara den första som vill hänga mina lampor på detta sätt och slippa använda krok. Nej, jag ska inte använda en riktig påsklämma, det skulle se riktigt illa ut och kanske till och med skada kabeln, jag nämnde bara påsklämma för att illustrera vad jag sökte.
Finns det något tips på lösning där man slipper krok? Någon?
Tack!!
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg