Ska sätta upp fästen för att hänga en kajak utomhus på garageväggen. Kajaken väger ca 30 kg och kommer att hänga i två nylonremmar (tänk säkerhetsbälten), vikten blir ganska jämt fördelad på respektive rem. Remmen fästs i väggen med en rejäl skruv genom en öljett.
Garageväggen har liggande träpanel (28 mm) och jag behöver ett avstånd på ca 150 cm mellan remmarna, dvs jag kan inte skruva i reglarna. Till frågan: håller det att sätta skruven direkt i panelen eller behöver jag förstärka på något sätt? I så fall hur?
Garageväggen har liggande träpanel (28 mm) och jag behöver ett avstånd på ca 150 cm mellan remmarna, dvs jag kan inte skruva i reglarna. Till frågan: håller det att sätta skruven direkt i panelen eller behöver jag förstärka på något sätt? I så fall hur?
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Skruva upp en 45x45 tillräckligt lång för att sitta i två reglar så kan du sätt banden kring den där det passar
Jag har en prijon havskajak 4,5m som sitter stadigt i två av de klenare banden som finns. Samma när den åker på takräcket.
https://www.byggmax.se/verktyg/täckning-rep-och-ståltråd/lastsurrning-och-spännband/spännband-p28115
Vi har hängt upp kodiak på 5,1 i lättbetong också, två pluggar bara.
Jag har en prijon havskajak 4,5m som sitter stadigt i två av de klenare banden som finns. Samma när den åker på takräcket.
https://www.byggmax.se/verktyg/täckning-rep-och-ståltråd/lastsurrning-och-spännband/spännband-p28115
Vi har hängt upp kodiak på 5,1 i lättbetong också, två pluggar bara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 526 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 526 inlägg
Jag har två havskajaker på garageväggen, dock ligger dom på vanliga hyllkonsoler (två per kajak) som sitter skruvade direkt i panelen. Det har hållit i 5-6 år utan problem.dubbeltumme skrev:Ska sätta upp fästen för att hänga en kajak utomhus på garageväggen. Kajaken väger ca 30 kg och kommer att hänga i två nylonremmar (tänk säkerhetsbälten), vikten blir ganska jämt fördelad på respektive rem. Remmen fästs i väggen med en rejäl skruv genom en öljett.
Liknande trådar
-
Diffussionstätt underlagstak (frihängande) och plastning? Fundering!
Tak & Vind -
Jag behöver en ritning på brandsäker garagevägg EI30
Byggmaterial & Byggteknik -
FÖNSTERBELYSNING. Hänga upp lampa i fönster.
El -
Bästa sätt att hänga upp boxningssäck?
Tak & Vind -
Hur fästa hängande skåp i betongvägg så att det blir rakt
Kök