Jag har byggt ett dubbelgarage med 3,5m takhöjd. Nu har jag funderingar på att efter hela ena kortsidan göra en hylla eller balkong som snickaren sa. Tänkte mig att den skulle räcka från gaveln och till andra takstolen på djupet. Det blir väl 2,40 ungefär. Dels tänkte jag mig en bärlina på väggen och sedan en bärlina med reglar som hängslen upp till takstolen. Enligt takstolsritningen är takstolarna beräknade för en nyttig last på 50 kg m2. Tanken är att förvara i första hand bildelar på hyllan. Dock inte tunga motorer utan skärmar och inredning och så vidare. Håller på med bilar som hobby. Tror ni att detta skulle fungera. Skickar en bild på ett försök till ritning. Jag tänkte mig fästa reglarna med spikbläck. Man skulle ju även kunna sätta reglar till andra takstolen också.
/Mats
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/Mats
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det betyder att du kan lasta ungefär 40 kg per meter hylla, inklusive hyllkonstruktionens egenvikt (som är ganska liten). Det räcker nog för många behov.
Det låter som att jag kan skrida till verket. Jag har garaget fullt av skärmar och dörrar och andra delar till en Citroen Padda. Jag ska fixa insidan på garaget i höst och vinter och då tänkte jag börja med hyllan så jag får undan lite grejer. Jag får väl väga det jag lägger upp där och skriva upp på lämplig regel
/Mats
/Mats
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag har alltid beundrat Citroën på avstånd. Häftig design och frejdlös ingenjörskonst, men kanske inget för en sparsam bilägare. Paddan (ID 19) var årtionden före sin tid när den kom 1955? Håll koll på vikterna så löser det sig.
Jo det har sina sidor att köra en gammal padda. Underbart när det fungerar men mycket som kan krångla. Men jag har jobbat som citroen mekaniker på den tiden det fanns en och annan padda i trafiken och det är ingen nackdel.
Skulle det vara en fördel att hänga hyllan i båda takstorna det blir lite fler reglar i vägen då men det känns underordnat.
Tack för hjälpen. Vet att du hjälpt mig förut och har full koll på sånt här.
Mats
Tack för hjälpen!
Mats
Skulle det vara en fördel att hänga hyllan i båda takstorna det blir lite fler reglar i vägen då men det känns underordnat.
Tack för hjälpen. Vet att du hjälpt mig förut och har full koll på sånt här.
Mats
Tack för hjälpen!
Mats
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En liten fördel är det men tveksamt om det lönar sig i ditt fall.
Jag misstänker att takstolarna är sammanbundna ändå genom takfläkt och annat.
Sen kommer jag väl att lägga ut några reglar på ovansidan för en spång. Då blir det ju som Lostmoose föreslår. Det gäller väl bara att fästa dom regält till underarmen om det nu bidrar på något sätt. Men viktigast är nog att hålla koll på lasten.
Mats
Sen kommer jag väl att lägga ut några reglar på ovansidan för en spång. Då blir det ju som Lostmoose föreslår. Det gäller väl bara att fästa dom regält till underarmen om det nu bidrar på något sätt. Men viktigast är nog att hålla koll på lasten.
Mats
Vad tipsar ni om för golv till hyllan? Jag tänkte spånskiva men men man kanske kan använda råspont eller liknade. Det ska hålla för lite grejer och att krypa omkring lite där då man ska hämta nåt. Det får gärna vara billigt också. Jag kollade i lathunden och 120 golvreglar ska klara 1.30 på en altan så då bör det väl fungera här också. Det verkliga spv blir nog inte mer 1.30.
/Mats
/Mats
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Normal spånskiva klarar inte regelavstånd på 120 cm. Råspont är styvast, lättast och billigast. För bästa komfort helst ca 35 mm tjock, men 23 mm funkar för sporadisk användning.
Jag kollade på byggmax och där är golvspån lite billigare än råspont per kvm. Då kollade jag 20x120 mm råspont och det borde väl klara gå på cc 60. Men golvspån med spont känns lättare och snabbare att lägga och som sagt lite billigare.
/Mats
/Mats
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Med c/c 60 cm kan du ta vad som helst. Alla varianter har sina för- och nackdelar.
Skulle köra med råspont och skippat nått mer ovanpå då råspont kan suga i sig fukt och ev oljor utan att ta skada som spån gör. Känns även som att golvspån är tyngre men där kanske man missbedömmer då den är svårare att lyfta på grund av att den är otympligare.