Jag skall gjuta ett betonggolv på ca 15 m2 i min källare (under garaget) och har ett ventilationshål med diametern 130 mm som jag har öst in makadamen genom.

Jag tänkte beställa en betongbil och som jag har förstått det så är det ganska mycket dyrare med pumpbil jämfört med "betongbil med ränna" så jag hoppas jag kan ta det sistnämnda.

Nu undrar jag om jag kan använda betongbil med ränna och "hälla in" betongen genom ventilationshålet?

Är hålet kanske för litet så det tar för lång tid att få ner betongen?
Kan det finnas något annat problem såsom exempelvis att allt betong hamnar på samma ställa och att det sedan är för svårt att få ut det eller är betongen så lös att den kommer flyta ut längs hela golvet?
Läste något om vibrationsfri betong och att denna skulle vara mer lättflytande. Är det kanske sådan man skall ha?

Någon som vet vad det kostar i dagens läge att få en betongbil med ränna (nära Malmö) med 1,5 m3 betong samt vilka alternativ man har förutom Sydsten?
 
C
Färdigbetong? Minns inte vad det kostade, men det var inte så blodigt.
130 mm är nog i smalaste laget. Har du inget fönster du kan slå ut och sätta in igen efteråt, eller nåt liknande? Det är nog inga större problem att sikta med rännan, det är rätt hög precision på dom, men jag tror inte den går in i det lilla hålet, behövs nog iaf en halvmeter.

Vibbfri betong rekommenderas starkt, men räkna inte med en helt slät yta. Dock blir den ganska bra om man skakar med slodan ett par gånger.

Skrapa ut lär inte vara några problem på den lilla ytan, iaf inte med den vibbfria.
 
Tyvärr har jag inga fönster i rummet jag skall gjuta i eller mot den sidan som garaget är (rummet ligger under garaget). Om det inte går genom ventilationshålet måste jag nog ha en pumpbil som pumpar in betongen antingen genom källartrappan (många 90 graders vinklar...) eller från andra sidan (behöver då minst 20 meters slang).

Skulle det funka om man byggde en stor hemmagjord tratt till ventilationshålet eller är det hastigheten man kan hälla in betongen som är problemet?

Det kanske inte är så dyrt med pumpbil. Jag har inte kollat priserna ännu men läste lite andra trådar här som indikerar att det är mycket dyrare med pump jämfört med ränna.
 
Öka storleken på ventilhålet så rännan kommer igenom. Är ju inte något svårt att mura igen efter gjutningen.
 
Det finns små pumpvagnar som man drar efter bilen. Med en sådan kan du trä in slangen genom hålet och pumpa ut betongen på golvet. Betongbilen häller betongen i pumpvagnen som pumpar iväg betongen dit du vill ha den. Jag använde en sådan när jag skulle göra poolen och det fungerade kanonbra. Jag betalade ca 4000kr för en heldag, detta och det är troligen betydligt billigare än en stor betongbil. Annars tror jag det finns blandar bilar som är utrustade med pump från början. Kom ihåg att betongen är tung och det blir till att jobba om du skall flytta betongen från ena sidan på rummet till den andra med spade eller skyffel. Jag har gjort just detta i ett garage där rännan bara gick att få in på ett ställe och vi fick skyffla betongen för hand. Det var en riktigt påfrestning för kroppen men det blev bra till sist.
 
Du var inne på, att bygga en tratt. När vi skulle fylla betong i skalblock, då använde vi en hemmagjord tratt. Det var betongbil med ränna och konsistensen var halvflyt. Halvflyt var en slags olja som pytsades i betongen när han skulle börja fylla muren.
Tratten rymde ca 25 liter och var enkel att flytta alltefter muren fylldes.

Jag tror alldeles säkert det går med en hemmagjord tratt och halvflyt. Om inte så kan man alltid slå i mer flyt , så det rinner som "yoghurt".
 
cem77 skrev:
Öka storleken på ventilhålet så rännan kommer igenom. Är ju inte något svårt att mura igen efter gjutningen.
Detta är nog tyvärr inte ett alternativ (prismässigt) eftersom garagegolvet där hålet sitter är 400-500 mm armerad betong och när jag gjorde det tog jag hit folk med kraftiga diamantborrar (på en pelarborrmaskin).
 
jerk skrev:
Det finns små pumpvagnar som man drar efter bilen. Med en sådan kan du trä in slangen genom hålet och pumpa ut betongen på golvet. Betongbilen häller betongen i pumpvagnen som pumpar iväg betongen dit du vill ha den. Jag använde en sådan när jag skulle göra poolen och det fungerade kanonbra. Jag betalade ca 4000kr för en heldag, detta och det är troligen betydligt billigare än en stor betongbil. Annars tror jag det finns blandar bilar som är utrustade med pump från början. Kom ihåg att betongen är tung och det blir till att jobba om du skall flytta betongen från ena sidan på rummet till den andra med spade eller skyffel. Jag har gjort just detta i ett garage där rännan bara gick att få in på ett ställe och vi fick skyffla betongen för hand. Det var en riktigt påfrestning för kroppen men det blev bra till sist.
Bra tips!
Är det verkligen så att betongen är så tung? Använde du vibrationsfri betong när du gjorde det garage du nämnde?
Läste här i en annan tråd att någon hade fått problem med att få betong under cellplasten som gjorde att konstruktionen "flöt upp" när de använde vibbfri betong och inte hade tätat cellplasten ordentligt. Får inte riktigt ihop ekvationen hur detta skulle gå till om betongen är tung och inte gärna flyttar på sig av sig själv (dvs flyter ut) men jag har ju nästan ingen erfarenhet av betong så jag litar på er experter ;)
 
grävaren skrev:
Du var inne på, att bygga en tratt. När vi skulle fylla betong i skalblock, då använde vi en hemmagjord tratt. Det var betongbil med ränna och konsistensen var halvflyt. Halvflyt var en slags olja som pytsades i betongen när han skulle börja fylla muren.
Tratten rymde ca 25 liter och var enkel att flytta alltefter muren fylldes.

Jag tror alldeles säkert det går med en hemmagjord tratt och halvflyt. Om inte så kan man alltid slå i mer flyt , så det rinner som "yoghurt".
Tänkte kanske att en avsågad vägkon kunde vara en lämplig tratt :D
Den rymmer nog inte 25 liter men kunde kanske passa. Någon annan som har någon ide annars hur man lätt bygger en tratt?
Det där med halvflyt skall jag kolla upp. Tackar för tipset!
 
Jag gjorde som Jerk när jag gör i källaren.
Betalade 5000 för en liten pump på släp och gjöt tillsammans med en kompis.
Eftersom jag aldrig gjort det tidigare var jag tacksam att polarn hade en gjutning i bagaget :)
Fullflyt på betongen och det gick attans så smidigt gjuta med 50 mm slangen som pumpade ut betongen.
Hade inga problem med att frigoliten flöt upp fast det är klart att armeringen hjälpte väl till att hålla den på plats :-D
 
C
Man börjar lämpligen med att lägga betong i strängar ovanpå frigoliten innan man fyller ordentligt (på "riktiga" husplattor framförallt innan man fyller kantbalken).
 
Vi gjöt ca 70 kvm på några timmar när vi gjorde detta. Jag hade beställt fullflyt men det var nog inte riktigt det då jag upplevde betongen som ganska trög ändå. Först dubbelgaraget på ca 38 kvm där rännan gick att vrida fram och tillbaka hela tiden. Då var det inga problem men när vi skulle göra förrådet så kunde vi bara sikta in rännan snett genom förrådsdörren och fick skotta och skyffla 3,5 kubik för hand och det blev mycket svett då betongen hamnade på mitten. Men jag tror inte det är någon risk att friggoliten flyter upp då den ligger med överlapp i skarvarna och vi hade 20 cm under betongen i två lager och armering på det.
 
....glömde skriva jag har hört någon siffra på att en kubik väger ca 2,5 ton....vet ej om det stämmer men det känns tungt när man börjar ösa med spade
 
En kubbe betong väger ungefär 2,7 ton.

Med fullflyt rinner betongen in i varje liten springa..det är ju det som gör att den i så fall lyfter isoleringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.