Vi ska flytta spishällen 40 cm åt sidan och måste då flytta fläktkåpan (med utsugskanal) lika mycket åt sidan, alternativt köpa en induktionshäll med inbyggd fläkt (kolfilter) för att kunna skippa fläktkåpan som ändå är halvful. Kommer vi tycka att nya induktionshällens inbyggda fläkt låter för mycket och bara blåser ut oset i köket? Någon som gjort ett liknande byte?
 
BirgitS
Kolfilterfläktar är normalt sämre än utblåsfläktar när det gäller att ta bort lukter. Sen var gränsen för "för mycket" går för just er är ju svårt att veta.
 
Lukterna är nog inget stort problem - vi lagar ju så oerhört god mat, men om hela köket får en fetthinna över sig vore det synd.
 
BirgitS
Fett ska ju tas om hand av fettfiltret oavsett fläkttyp, men allt fet luft passerar ju inte fläkten utan en del går på sidan av oavsett fläkttyp. Vi har kolfilter numera men har haft kök med utsugsfläkt också och i båda fallen tycker jag att skåp etc. närmast fläkten får lite fett på sig.
.
 
Tack för svaren!
Hur är det med ljudnivån i de inbyggda fläktarna, bedrövlig?
 
BirgitS
Ljudnivåer varierar mellan olika modeller oavsett typ och vettiga tillverkare specificerar vad ljudnivån är i dB.
 
H hakaninorr skrev:
Lukterna är nog inget stort problem - vi lagar ju så oerhört god mat, men om hela köket får en fetthinna över sig vore det synd.
Påverkas även av resterande ventilation. Vi gillar inte att det luktar mat i stor del av huset oberoende av hur maten smakar. ;)
För mig är en kolfilterfläkt en nödlösning när utsug är omöjligt. Sedan stiger på naturligt sätt fukt, stekos, etc, uppåt.
Så kan man sätta en utsugsfläkt ovanför väljer jag det.
Och även utifrån hur ofta man lagar mat, är det sällan då kan man utgå enbart från utseende/design.
 
Det går ju att hoppa över kolfiltret och montera plasmafilter som är bättre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.