E
Skrivet av: Tommy Sörman

Då är det väl perfekt med arkitektritat - alltså helt enligt kundens önskemål och råd från en arkitekt (ej säljare) som tar hänsyn till kundens alla önskningar. Och som dessutom verkligen >kan

E
Skrivet av: KnockOnWood

Vad som är "drömboende" förändrar sig över tiden.

Det som är dröm för en familj med 2-4 småbarn är förmodligen långt ifrån optimalt för ett äldre par med utflugna barn.
Eller när man "råkat" bli ensamstående.

Så det är bäst att vara beredd att flytta då och då, allteftersom drömmen förändras.

Men det är ju kul att se att i alla fall ungefär hälften är nöjda med sitt boende!

E
Skrivet av: Enk Projeket

Jösses...är detta något att lägga tid på....det är ju som KnockOnWood skriver....ingen har väl samma önskeboende under hela sitt vuxenliv....

E
Skrivet av: jimih

"Enk Projeket", ingen har väl påstått att folk har samma önskeboende under hela sitt vuxenliv? Men jag menar att likväl var denna artikel intressant läsning för mig.

Dock bör man skilja på realistiskt önskeboende, och drömboende. Realistiskt önskeboende handlar då enligt mig enbart om att hitta det rätta boendet inom sina egna ekonomiska förutsättningar. Dvs man "drömmer" fram hur denna bostad skulle kunna se ut, och sen tänker man sig att den finns på marknaden och att budgivningen är inom vad man har råd med.

Drömboende, skulle då innebära att man inte har några ekonomiska spärrar alls. Ungefär som att världens rikaste människor kommer fram till en och säger "för att vara snälla mot just dig så tänker vi köpa dig den eller dom bostäder du vill ha, oavsett pris, givet att du bor där och inte kan sälja". Dvs det är fritt fram att välja världens dyraste hus (verkar finnas i Mumbai, 1 miljard dollar), Windsor-slottet, vita huset, eller varför inte alla tre?

För egen del så handlar det realistiska önskeboendet just nu om en fräsh 2:a med "sluten" planlösning, ca 50-60kvm, balkong, placerad på en inte allt för livlig gata, nära restauranger och t-banan, och rimligt cykelavstånd (kanske promenadavstånd t.om) till mitt jobb vid Östermalmstorg.

Mitt drömboende däremot handlar om lyxiga vindsvåningar mitt i smeten, i Stockholm, och ett par storstäder världen över.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.