Har en häck av måbär, halva häcken är tät och fin. Resten av häcken är bara ca
3-4dm hög och lite risig. Finns det någon gödning man kan ha på för att få fart på den?

Varför har den delen blivit risig?
Det kan ju bero på att rötterna inte har lika bra förutsättningar. Då räcker det kanske inte med gödning.
Fyll på med näringsrik mull. Då får rötterna både näring och lite mer utrymme att jobba på.

Fick du någon ordning på häcken? Jag har liknande problem med min måbärshäck. Den är tät och växer bra förutom där den går förbi grannens äppelträd och sträckan därifrån till en björk på vår tomt som står 2-3 meter från häcken. Tidigare hade grannen haft några thujor som hade växt in i häcken där den växer som sämst just nu. Måste jag gräva upp där och plantera nya skott eller räcker det med att tillföra ny mull med näring?

Björken tar väldigt mycket näring och framför allt vatten så 2-3 m avstånd är nog alltför kort. Att sätta nya plantor med denna förutsättning är kanske lönlöst. Att thujorna är borta är bra och räkna med att det tar lite tid innan de befintliga häckplantorna hämtat sig, Börja med att tillföra rejält med mull och kompost och vattna regelbundet det första året.

Vatten är nog inget problem, just på den delen av tomten är det väldigt blött. Lerjord med inte så långt ner till berg. Är nog thujorna som hade växt in i häcken som har varit problemet och att häcken inte är skött så noga. Har nog aldrig tillförts näring eller mull. Strax över 30 år skulle jag tro att häcken är om den planterades när husen byggdes.

Måbär kan man kapa ner nästan helt för att få en tätare och finare häck nerifrån väl? Som det är nu så är det väldigt mycket döda torra kvistar i häcken och så är den inte så grön längre ner.

Den kommer att bli bättre om du kapar ner den helt. Lämplig tidpunkt i mars.

Har du sedan har hål i häcken så är det jättelätt att lägga ner ett skott på lämplig plats och låta det få rötter där. Lägg ut rikligt med torv över stumparna så undviker du att platsen tas över av ogräs första året. Om det är en gammal häck så gör rikligt med kögödsel susen också.

Redigerat:
Aha ok, trodde att man skulle göra det nu på hösten. Så gjorde grannarna nedanför med sin måbärshäck förra hösten och den blev grön och fin till i år. Men då klipper jag alltså den som vanligt nu i höst bara och sen kapar jag ner den helt i mars och fyller på med typ mull och kogödsel.

Alltmänt så blir buskar mera benägna att skjuta skott om man klipper på vårvintern. Möjligtvis kan speciella regler gälla för måbär som grönskar så tidigt. Ska kolla det i min beskärningsbok och återkommer med svar i kväll.:)

Enligt min husbibel "Nya Beskärningsboken" av Vollbrecht m.fl så är det vårvinterbeskärning som gäller för Måbär.

En allmän tumregel för hård beskärning av buskar är att vårvintern är bäst. Skär man vid den tidpunkten stimuleras skottillväxten mer än på sommaren. Sommarens beskärning är mera en putsning för att häcken ska behålla sin form.

Sedan kan det gälla olika för olika slags buskar, så därför är det alltid bäst att kolla i boken....;)

Ok, men då satsar jag på att klippa till formen på den lite nu bara och så tar jag den rejält i mars och gödslar mm samtidigt.

Vad ska man använda för att lättast kapa ner hela häcken till lämplig höjd för att föryngra den? Funderade lite på det nu så här mitt i vinter, blir väl svårt att göra det med häcksaxen och att klippa ner den för hand känns jobbigt då den är lång. Det bästa kanske är att försöka få lånat en röjsåg? Ska man ta ner den till 10-15 cm eller kortare än så?

Jag använde motorsågen, ca 20 cm sparade jag.

Nu är det mitten av mars och häcken är väldigt svårklippt än så länge. Ca 1 meter med snö plogat upp mot den från gatan, och på andra sidan är all snö från parkeringen upplagd så där är det lite mer än 1 meter snö längs med hela häcken ända ner till hörnet mot grannen :) Får nog vänta till slutet av mars el april med nerklippningen.

Så nu är hela häcken kapad ner till ca 10 cm stumpar. Så nu är det bara att ösa på med kogödsel så att det börjar växa ordentligt? Och torv eller är täckbark bättre på det sen för att minska mängden ogräs?

Försök med gödslad torv istället för täckbark. Handlukning denna säsong så att den kommer igång. Använder man täckbark måste man ta med i beräkningen att häcken behöver mer näring.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.