Renoveringsnovis
· Göteborg
· 5 inlägg
Hej alla,
Rubriken gäller som tur är bara mitt vatten här hemma. Det hade börjat pulsera rätt ordentligt sedan ett tag och jag tror att jag i ett naivt försök att göra det bättre starta om min hydroforpress (? osäker på namn på den här produkten, se bilderna) - detta gjorde det hela värre då jag nu inte har något vatten alls och jag misstänker att det beror på att jag INTE hade någon kran öppen när jag slog på strömmen efteråt igen.
Så om jag nu slår på pumpen MED en kran öppen som jag nu lärt mig att man bör göra, så händer inget alls. Pumpen låter men inget vatten kommer.
Trycket i den nedre behållaren med luft verkar okej. Har läst här på forumet att man ska fylla på luft där ca en gång per år.
Snälla, peka mig i rätt riktning någon. Hade uppskattat eventuell hjälp väldigt mycket.
Rubriken gäller som tur är bara mitt vatten här hemma. Det hade börjat pulsera rätt ordentligt sedan ett tag och jag tror att jag i ett naivt försök att göra det bättre starta om min hydroforpress (? osäker på namn på den här produkten, se bilderna) - detta gjorde det hela värre då jag nu inte har något vatten alls och jag misstänker att det beror på att jag INTE hade någon kran öppen när jag slog på strömmen efteråt igen.
Så om jag nu slår på pumpen MED en kran öppen som jag nu lärt mig att man bör göra, så händer inget alls. Pumpen låter men inget vatten kommer.
Trycket i den nedre behållaren med luft verkar okej. Har läst här på forumet att man ska fylla på luft där ca en gång per år.
Snälla, peka mig i rätt riktning någon. Hade uppskattat eventuell hjälp väldigt mycket.
Hej och välkommen till BH.
Har du puls på vattentrycket så indikerar det att hydroforen är full med vatten, dvs ingen luft alls, bara vatten. Eftersom vatten inte är kompressibelt så går trycket i taket så fort pumpen startar, med påföljd att den stänger av, och så fort en droppe vatten försvinner, t ex genom en öppen kran eller ett litet läckage, så går trycket ner till 0. Då slår pumpen på 1 sek igen osv.
Ett annat alt är att bottenventilen i brunnen gått sönder. Då pulserar det också eftersom pumpen fyller tanken, stänger av och allt vatten rinner tillbaka ner i brunnen, och då startar pumpen igen osv.
Har man en hydropress istf en hydrofor så är det sannolikt gummiblåsan som gått sönder, eller dess ventil.
Om det är bottenventilen, och den inte sitter integrerad i vattenautomaten utan i ändan på sugslangen längst ner i brunnen så går den att byta. Övriga fel så är jag tveksam till att det är lönt att försöka laga på en liten billig vattenautomat. (Jag kan ha fel i mitt antagande så vänta tills andra kommenterar. Det finns en ofantlig mängd samlad erfarenhet och kunskap på detta forum.)
Har du puls på vattentrycket så indikerar det att hydroforen är full med vatten, dvs ingen luft alls, bara vatten. Eftersom vatten inte är kompressibelt så går trycket i taket så fort pumpen startar, med påföljd att den stänger av, och så fort en droppe vatten försvinner, t ex genom en öppen kran eller ett litet läckage, så går trycket ner till 0. Då slår pumpen på 1 sek igen osv.
Ett annat alt är att bottenventilen i brunnen gått sönder. Då pulserar det också eftersom pumpen fyller tanken, stänger av och allt vatten rinner tillbaka ner i brunnen, och då startar pumpen igen osv.
Har man en hydropress istf en hydrofor så är det sannolikt gummiblåsan som gått sönder, eller dess ventil.
Om det är bottenventilen, och den inte sitter integrerad i vattenautomaten utan i ändan på sugslangen längst ner i brunnen så går den att byta. Övriga fel så är jag tveksam till att det är lönt att försöka laga på en liten billig vattenautomat. (Jag kan ha fel i mitt antagande så vänta tills andra kommenterar. Det finns en ofantlig mängd samlad erfarenhet och kunskap på detta forum.)
Renoveringsnovis
· Göteborg
· 5 inlägg
Hej och tack Oldboy,
Mitt främsta problem är att jag inte har något vatten alls längre efter att jag startade om min maskin utan någon öppen kran i hopp om förbättring. Hade mer än gärna fått tillbaka mitt pulserande vatten. Men du menar alltså att min omstart utan öppen kran inte påverkade situationen?
Hela mitt "system" är den lilla röda maskinen. Är det en hydropress?
Mitt främsta problem är att jag inte har något vatten alls längre efter att jag startade om min maskin utan någon öppen kran i hopp om förbättring. Hade mer än gärna fått tillbaka mitt pulserande vatten. Men du menar alltså att min omstart utan öppen kran inte påverkade situationen?
Hela mitt "system" är den lilla röda maskinen. Är det en hydropress?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 718 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 718 inlägg
Varmt välkommen till forumet @My Fritidshus My Temple
En pumpautomat (som är det korrekta namnet på produkten) ska kunna hantera start utan ett tappställe öppet. Inga konstigheter alls om allt fungerar som det ska.
Om du trycker in ventilen med nageln eller en skruvmejsel, där du fyller luft.
Vad händer då?
Kommer det luft eller vatten, eller händer det ingenting?
En pumpautomat (som är det korrekta namnet på produkten) ska kunna hantera start utan ett tappställe öppet. Inga konstigheter alls om allt fungerar som det ska.
Vad händer då?
Lite halv gissning här, men den typen av pump kan väl kräva priming, dvs att man manuellt fyller pumphuset med vatten för att kunna börja suga? Om pumpen stått stilla och vattnet läckt ut genom trasig bottenventil skulle detta kunna vara fallet, dvs den jobbar men inget händer. På samma spår som de andra varit inne på: om den tidigare pulserat hastigt (snabba start, stopp på pumpen) så är det troligtvis slut på luft vilket kan bero på trasig gummiblåsa i tanken eller läckande luftventil.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 718 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 718 inlägg
Renoveringsnovis
· Göteborg
· 5 inlägg
@KrillemanKrilleman skrev:Varmt välkommen till forumet @My Fritidshus My Temple
Vad händer då?
Hej! och tack för ditt informativa samt lättförståeliga svar.
Om jag trycker in ventilen du nämner så kommer det ut vatten.
Har testat att trycka in den max ca 1 sekund än så länge.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 718 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 718 inlägg
Kommer det vatten i luftnippeln så är blåsan kass.
Tråkigt, men byte är ett måste, minst själva blåsan, men jag tror inte att JULA håller med den reservdelen.
Alternativ två är att byta trycktanken.
Alternativ tre är att byta hela pumpautomaten.
Jag skulle ha bytt allt, men det är jag.
Tex:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ydroforpumpsanlaggningar/hydroforpump-015256/
https://www.proffsmagasinet.se/trad...MI7sW0ydXJ_AIVVI9oCR04SQVqEAQYASABEgKQ8PD_BwE
https://www.k-rauta.se/produkt/pumpautomat-beulco-aqua-jet-102m-20/7331807054914
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/pumpautomat-pa-1301-2000038619
Tråkigt, men byte är ett måste, minst själva blåsan, men jag tror inte att JULA håller med den reservdelen.
Tex:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ydroforpumpsanlaggningar/hydroforpump-015256/
https://www.proffsmagasinet.se/trad...MI7sW0ydXJ_AIVVI9oCR04SQVqEAQYASABEgKQ8PD_BwE
https://www.k-rauta.se/produkt/pumpautomat-beulco-aqua-jet-102m-20/7331807054914
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/pumpautomat-pa-1301-2000038619
Redigerat:
Biltema har reservblåsa som kanske passar?
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/gummiblasa-2000042402
Men att pumpen inte startar även med 0 tryck tyder på att tryckströmbrytaren inte är ok.
Det kan vara skit i det lilla röret till den, inte ovanligt.
Det går relativt enkelt att fixa.
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/gummiblasa-2000042402
Men att pumpen inte startar även med 0 tryck tyder på att tryckströmbrytaren inte är ok.
Det kan vara skit i det lilla röret till den, inte ovanligt.
Det går relativt enkelt att fixa.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 923 inlägg
I första inlägget står att pumpen låter men inget vatten kommer vilket nog indikerar att tryckströmbrytaren fungerar men det finns inget vatten i pumpen, pumphjulet slår bara blint i luften.
Oavsett blåsans status så med en kran öppen ska det komma vatten om pumpen är "primad"
Protte
Oavsett blåsans status så med en kran öppen ska det komma vatten om pumpen är "primad"
Protte
Renoveringsnovis
· Göteborg
· 5 inlägg
Krilleman skrev:Kommer det vatten i luftnippeln så är blåsan kass.
Tex:
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Okej, så jag hann testa att fylla på vatten i toppventilen enligt tidigare förslag och tyckte det lät märkligt, som att det bara rann igenom och då upptäckte jag det här, haha (se bilder nedan). Utan att jobba som hantverkare är min bedömning att den verkligen ser helt paj ut, delen jag syftar på verkar ha lossnat nästan totalt. Är det alltså blåsan?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack till alla er som har svarat i tråden!
Bästa svaret
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 718 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 718 inlägg
Oj vad har hänt?
Har den frusit och spruckit på det sättet?
Du måste minst köpa ny hydropress.
Jag rörstar fortfarande att du köper en helt ny komplett enhet och byter allt.
Har den frusit och spruckit på det sättet?
Du måste minst köpa ny hydropress.
Jag rörstar fortfarande att du köper en helt ny komplett enhet och byter allt.
Renoveringsnovis
· Göteborg
· 5 inlägg
Jag gör så, köper en ny enhet. Tack för alla svar och förslag på andra enheter. Angående vad som hänt så kan jag ju väldigt lite inom området men för mig låter din gissning trolig. Jag antar att det kan bli för kallt för sådana här enheter? Vid ett tillfälle har jag haft en kunnig vän här som kommenterade något kring att enheten skulle stå mer skyddat än vad den har gjort - verkar som att jag borde lyssnat bättre!Krilleman skrev:
Liknande trådar
-
Hade borta fiberconverter , nu dött...
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Manual till Pulsonex Euro
Värme allmänt -
Altanutbyggnad: Hur hade ni löst denna vinkel?
Altan & Uteplats -
Har rivit upp golvet - vad hade du gjort nu?
Grund & Markarbeten -
Nu börjar den tid på året då man önskar att man hade en testbänk...
El