Jag ska montera en köksfläkt. Som ni ser blev det övre vänstra hålet för vitt. Borren for iväg något nedåt också så hålet är inte riktigt i våg med det högra.

Det är 50 mm puts innan tegelväggen tar vid. Jag har gjort ett 50 mm djupt hål i teglet, så det finns att fästa i.

Förslag: Kratra bort en rejäl öppning så att tegelväggen visar sig. Fästa en plugg i borrhålet där och sedan återkomma till Bygga hus forum? Jag måste ju ersätta putsen med något i stil med gypsum. Går det att borra i gypsum efter härdning? Vägg med fyra borrade hål, det övre vänstra hålet är större och lägre än de andra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gypsum blir ju inte ett dugg hårt.

Om jag fyller det med betong? Är det då idé att göra en jäkligt vid krater så att betongmassan blir stor? Inbillar mig att den då är mer hållfast att borra i.

Jag hade gjort större hål och satt en bult åt fel håll med kemankare. Sen bara använt en mutter på den istället för skruv.

Hål i vägg med synlig mörk föremål som kan vara armeringsjärn, orsak till avvekat borr.
Skapa konto

Det är detta som gjorde att borret vek av. Är det ett armeringsjärn?

Ett hål i en grön vägg med synliga rör och stenmaterial, vilket indikerar pågående renoveringsarbete.
Skapa konto
Tydligare foto.

Tycker nästan det ser ut som ett rör som fläkts upp där längst in? Men syns kanske dåligt på bilden...

Edit. Nu kom det en bättre bild. Vet i tusan vad det kan vara. Ser grovt ut

O olofh skrev:
Tycker nästan det ser ut som ett rör som fläkts upp där längst in? Men syns kanske dåligt på bilden...
Ja, borret har gnagt i det. Kanske är de gamla stammarna. De nya "borde" inte gå här.

David-O David-O skrev:
Fischer 2-k ankarmassa
[länk]
Fäst skruv eller gängstång med mutter på.
Tack. Det blir hållfast?

Jo ankarmassa eller plastic padding gör susen

Okej, tack grabbar. Ingen som vågar gissa vad det är för funktion på stålet/eller vad det är.

Det är inte rör för spisens el?
Såg liknande ut för mig och jag antog att det var just det.

För originalfrågan hade jag fyllt hålet med husfix i en spritspåse sen tryckt in en plugg, förutsatt att du inte riskerar sätta skruven i röret

Ja, det är mycket möjligt att det är elen till spisen. Nära ögat i så fall.

E erklit skrev:
Tack. Det blir hållfast?
Det är ganska lättflytande först, lite som vispgräddee, så du får stötta upp det som skall fästas.
Borsta ur allt löst.
Sen blir det stadigare än väggen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.