Hej,
Ska bygga gungor till barnen och det blir rejäla med 70x70 till benen och 95x95 till överliggaren. Har köpt gungbeslag och skruvar och det som behövs för att sätta ihop ställningen men min fråga är om jag måste förankra det hela? Har inte märkt på någon av sidorna där de säljer sådan stora gungställningar att någon förankring skulle följa med så är lite osäker om det behövs. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men sätt en lång 70 70 vågrätt längst ned på benen så får du en större stödyta.
Behövs ju ändå en sträva till benen.

Protte

prototypen skrev:
Men sätt en lång 70 70 vågrätt längst ned på benen så får du en större stödyta.
Behövs ju ändå en sträva till benen.

Protte
Så har jag gjort på enklare gungställning i metall:
4004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När tyngdkraften kommer utanför understödsytan (utan den vågräta regeln) så står den fortfarande eftersom understödsytan är större men man ser också böjningar i regeln.
Med en tyngre gungställning skulle jag inte lita på att en 70x70 håller för de krafter som uppstår.

Jag hade valt att antingen gräva hål för de fyra benen, ställa dit ställningen och sedan fylla med betong. Det borde räcka att de går ner 40-50cm eller göra som Stefan N föreslår. Gjuta och sedan förankra i betongen.

Ok då är det säkrast att förankra hela gungställningen. Tack för era tips! :)

Tänk på att det är kort tid det gungas, sedan ska ni riva upp betongen, eller får den stå kvar tills barnbarnen ska gunga.........

Protte

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Jag jobbar i branschen, den för offentliga lekplatser alltså, och där är det ju andra regler. Men nog ska man förankra även en hemmagungställning ordentligt. Vissa har ju löst det med vanliga skyltfundament. Det är ju väldigt lätt att bara lyfta upp när barnen inte längre vill gunga.

Jag har en enklare gungställning som jtl i inlägg #4. Den har små fötter med en platta med två skruvhål. Jag har bockat armeringsjärn som var ca 50-80 cm långa och trätt i hålen och slagit ber i marken lite snett. Likt en tältpinne. Jag lyfte grästorvor så att fötterna kommer precis under marknivå och tältpinnarna inte syns. Enkelt och förvånansvärt stabilt. Ett ben rör sig någon enstaka cm när jag gungar.

Har du några bilder jag skulle kunna ta del av? Det skulle vara himla bussigt i så fall! Kommer att förankra det i alla fall men då gäller det att hitta en smidig lösning. Har två små barn och dom kommer att växa så tanken är att gungan ska användas i många år men en dag ska det kanske upp! :)

EndZone skrev:
Jag jobbar i branschen, den för offentliga lekplatser alltså, och där är det ju andra regler. Men nog ska man förankra även en hemmagungställning ordentligt. Vissa har ju löst det med vanliga skyltfundament. Det är ju väldigt lätt att bara lyfta upp när barnen inte längre vill gunga.
Tänkte om du hade några bilder på det?

Jag ska se om jag kan gräva fram något. Vi använder inte skyltfundament i branschen, där gjuter man fast stålfundamenten direkt i mark, men eventuellt kan jag ha en bild med lite tur.

Det beror förstås lite på hur gungställningen ifråga ser ut också. Om gungbenen är av (eller avslutas med) ett 60 mm rör, då är skyltfundamenten kanon. Om det är så i ditt fall kan jag säkerligen tipsa om en bra leverantör av själva fundamenten.

Nu är det här förvisso en kollega i branschen och inte en lösning vi har där jag jobbar, men om du tittar på den här ritningen och zoomar in på markfundamentet, då ser du hur man löst det hela. 60 mm-stolpen som går ned i mark gjuts normalt på plats, men för hemmabruk fungerar garanterat ett skyltfundament av betong.

http://www.slottsbro.se/media/65789/5120-1.pdf

EndZone skrev:
Nu är det här förvisso en kollega i branschen och inte en lösning vi har där jag jobbar, men om du tittar på den här ritningen och zoomar in på markfundamentet, då ser du hur man löst det hela. 60 mm-stolpen som går ned i mark gjuts normalt på plats, men för hemmabruk fungerar garanterat ett skyltfundament av betong.

[länk]
Ja en sån lösning kan jag nog fixa. Tack för alla tips.

Dizzy84 skrev:
Någon sånt här kanske.
[länk]
Aningen smidigare när gungorna slutat användas eller när den ska flyttas!
Ja den är nog smidig att ha och blir inga problem att flytta när det är dax!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.