13 478 läst · 6 svar
13k läst
6 svar
Gummi till bandsågshjul!
Hej!
Jag har en gammal hederlig bandsåg av märket Beronius.
Jag vill ha tag i nytt gummi till hjulen på sågen, och undrar vart jag ska vända mej?
Idag ringde jag till Ejca och frågade, och de kunde göra hela jobbet med montering och balansering för
ca 3000kr st!!!
De ville inte sälja enbart gummit till mej.
Det här skulle alltså kosta mej ca 6000kr plus frakt. På tok för mycket pengar tycker jag.
Så, är det någon som vet var jag kan köpa hjulgummi till min maskin? Jag är lite osäker på hjuldiametern men jag tror att den är 800mm. Ska givetvis kolla upp detta.
Tacksam för svar! Mvh stena
Jag har en gammal hederlig bandsåg av märket Beronius.
Jag vill ha tag i nytt gummi till hjulen på sågen, och undrar vart jag ska vända mej?
Idag ringde jag till Ejca och frågade, och de kunde göra hela jobbet med montering och balansering för
ca 3000kr st!!!
De ville inte sälja enbart gummit till mej.
Det här skulle alltså kosta mej ca 6000kr plus frakt. På tok för mycket pengar tycker jag.
Så, är det någon som vet var jag kan köpa hjulgummi till min maskin? Jag är lite osäker på hjuldiametern men jag tror att den är 800mm. Ska givetvis kolla upp detta.
Tacksam för svar! Mvh stena
Jag utgår från att det tidigare hjulgummit har en skarv, och i så fall kan kanske följande råd passa:
Du behöver en remsa som har längden Pi x D plus lite övermån. Bredden kan Du mäta på den tidigare. Vänd Dig nu till en firma som jobbar med bandtransportörer och be att få köpa det Du behöver, tjocklek kanske ett par mm. Skaffa sedan lämpligt lim. Där får Du råd från firman. Balansering - behövs knappast om Du är noggrann.
Själv har jag köpt 30 m långa gummiremsor, 2 mm tjocka och 100 mm breda för ett visst ändamål.
Mitt råd är emellertid helt fel om Du behöver en skarvlös "cirkel". Hoppas att det inte är så.
per
Du behöver en remsa som har längden Pi x D plus lite övermån. Bredden kan Du mäta på den tidigare. Vänd Dig nu till en firma som jobbar med bandtransportörer och be att få köpa det Du behöver, tjocklek kanske ett par mm. Skaffa sedan lämpligt lim. Där får Du råd från firman. Balansering - behövs knappast om Du är noggrann.
Själv har jag köpt 30 m långa gummiremsor, 2 mm tjocka och 100 mm breda för ett visst ändamål.
Mitt råd är emellertid helt fel om Du behöver en skarvlös "cirkel". Hoppas att det inte är så.
per
Tack för tipset pernitta!
Det är nog så att det ska vara en "skarvlös" cirkel...
Men det är klart, med dagens limmer kanske det skulle hålla ihop även med en skarv på hjulet.
Helst vill jag ha tag i en hopvulkad ring med rätt mått.
Någon som vet något?
Mvh stena
Det är nog så att det ska vara en "skarvlös" cirkel...
Men det är klart, med dagens limmer kanske det skulle hålla ihop även med en skarv på hjulet.
Helst vill jag ha tag i en hopvulkad ring med rätt mått.
Någon som vet något?
Mvh stena
Balansering lär troligen inte behövas precis som Per skriver men däremot så bör man slipa bägge hjulen lite och det gör man helst med något helt annat än klingan i. De skall vara svagt kullrade och högst på mitten, OBS svagt kullrade!!! Dessutom slipar man då ner skarven med här. Vill man så kan man lägga press på skarven med utsågade träbitar och två tvingar.
Själv använde jag kontaktlim då jag gjorde detta på mina gamla bandsågar, En jonsered BS-B7 och sen en Waco av samma storlek. Skarven skall förresten skäras diagonalt. Som drivning ett bomullsband. Det är lite pyssel att få ner det gamla men det går med t ex en sliptallrik på borrmaskinen samtidigt som hjulet man slipar på snurrar. Jag var lat och orkade inte ta av allt på jonseredaren, det satt som berget och var nästintill lika hårt som plåthjulen *S*
På Wacon lossnade gummit av sig själv så där var det noll problem, bara att rugga upp, tvätta rent och limma.
Förr i tiden hade de kork och shellack som lim.
/Kent
Själv använde jag kontaktlim då jag gjorde detta på mina gamla bandsågar, En jonsered BS-B7 och sen en Waco av samma storlek. Skarven skall förresten skäras diagonalt. Som drivning ett bomullsband. Det är lite pyssel att få ner det gamla men det går med t ex en sliptallrik på borrmaskinen samtidigt som hjulet man slipar på snurrar. Jag var lat och orkade inte ta av allt på jonseredaren, det satt som berget och var nästintill lika hårt som plåthjulen *S*
På Wacon lossnade gummit av sig själv så där var det noll problem, bara att rugga upp, tvätta rent och limma.
Förr i tiden hade de kork och shellack som lim.
/Kent
Produkter som diskuteras: "kontaktlim"
Kontaktlim
Kontaktlim är ett kraftfullt, snabbverkande lim som är utformat för att permanent binda samman en mängd olika material, inklusive laminat, fanér, läder, kork, papper, plywood, tyg och många typer av plast. Det är mycket effektivt för
Läs mer
Hej,
Jag hålls med en bandsåg, märkt Stenbergs, som jag har lagt nytt gummi på övre hjulet.
Var hos http://www.kinnandersgummi.se/ i Linköping och köpte en gummiremsa.
Det kan ev även vulka på nytt gummi. Den svaga upphöjningen kallas för bombering, fick jag lära mig.
Som tur var hade hjulet denna form under gummit, så det var bara att limma det med kontaktlim, den platta
gummiremsan.
/Jonny
Jag hålls med en bandsåg, märkt Stenbergs, som jag har lagt nytt gummi på övre hjulet.
Var hos http://www.kinnandersgummi.se/ i Linköping och köpte en gummiremsa.
Det kan ev även vulka på nytt gummi. Den svaga upphöjningen kallas för bombering, fick jag lära mig.
Som tur var hade hjulet denna form under gummit, så det var bara att limma det med kontaktlim, den platta
gummiremsan.
/Jonny
Produkter som diskuteras i tråden