Hej!

Jag har köpt ett hus och har egentligen ingen erfarenhet av värmesystem även om jag tycker det är väldigt intressant. Huset är 9x9m en-plan, 74m2 boyta.

Systemet:
- 1 vattenmantlad kökspanna på 16,3 kW, strålningseffekt 2,3 kW, (14kW minus skorstensförlust till varmvatten)
17,5 Liter vattenvolym.
- 1 soltank på 300L med två slingor
(en 1,2m2 (53kW) nertill & 0,9 m2 (21kW) övre)
- 3 solpaneler (vet ej kW)
- 1 LLVP bara underhåll när vi inte är hemma vinterhalvåret.
- Golvvärme i hela huset. 3 slingor, 20mm rör, 100m st, täcker 75m2.

Hela systemet placeras centralt. Pannan och tanken står nog 1-1,5m från varandra. Solfångarna ligger 2-4m bort fågelvägen.

Ett företag som säljer tanken har denna anvisning:
Bild 1:

Frågor:
- På bilden är det radiatorer, vad blir skillnaden med golvvärme? De flesta system jag sett matar värmen direkt från tanken.
- I detta system finns ingen laddomat/laddventil+CP, hur fungerar detta te.x. då jag eldar i pannan men att golvvärmen inte behöver så mycket värme. Skissen verkar vara baserat på självcirkulation? Vart skulle man i detta system installera en laddomat? (om det nu ens är rimligt, med tanke på att jag inte hämtar vatten från botten av tanken utan från slutet av slingan)
- Blir det problem att värmen till förbrukarna behöver passera pannan?

Det finns ett annat förslag för tanken, som i det stora är likt.
Bild 2:
Här sitter CP på returen från radiatorerna istället för till den.
Inkommande vatten ett tryckkärl, varför?

En del förespråkar öppet expansionskärl när man eldar och även om har liten tank.
De två slingorna utgör ju slutna system och tanken ett tredje, så jag förmodar att båda slingorna behöver varsitt expansionskärl?
Jag undrar också hur man fyller dessa system (detta är säkerligen en dum fråga).

Hur stor behöver expansionskärlet vara för värmepanna-slingan?
15% av volymen i pannan + slingan + golvvärmen + rören?

Jag vill att detta system ska stämma och betalar gärna en peng om någon kan tänka sig guide:a mig till en bra lösning som fungerar.

Tanken:
https://www.sunex.pl/angebot/solarspeicher/speicher/fish-s2.html
Pannan - se bifogad bild 3 & 4

Mvh,
Jonathan :)

• Skiss av värmesystem med solpaneler, panna, tank och rörledningar för husuppvärmning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk bild av värmesystem med centralpanna, soltank ansluten till solpaneler och kretsar för varmvatten.
    Skapa konto
  • Utskrivet datablad för Windhager kolspannor med tekniska ritningar och installationsinstruktioner.
    Skapa konto
  • Tillskrynklad specifikationslista för kökspanna med tekniska detaljer och mått på svenska.
    Skapa konto
Håller just nu att installera en wamsler K158 å vi laddar den mot en acktank såsom på bild men har en beredare för vv i. Vi har ett tryckexp kärl och en kylslinga på vedspisen om olyckan är framme. Dessutom så har vi ingen laddomat utan en termostat med dykgivare som startar och stoppar laddpumpen som laddar acktank

• Flödesschema över installation av Wamsler K158 mot en acktank utan laddomat med termostatstyrning.
    Skapa konto
Det ser vettigt ut.
Sitter dykgivaren på spisen då?

Tanken du har är utan singlor då också?
Väldigt fördelaktigt att kunna ladda stor volym vatten.

Jag tror det är en varmvattenberedare jag har, nu när jag tänker på det. Kanske att jag borde låta vattnet från pannan när det kylts ner i övre slingan gå in i toppen på en annan ackumulatortank och att kallvattnet längst ner i den går tillbaka till pannan.

Nej, fanns inget uttag i spisen så jag satte det på röret direkt på utgången från spisen. Ja, inga slingor bara 100 liters beredare å 400 liter värmevatten.

Just det

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.