Står inför att fixa till källaren i ett hus med granitgrund från 1917. Tanken är inte att inreda med mysiga mattor och bio, utan mer ett funktionellt syfte med tvättstuga, förvaring av sportgrejor och så småningom vinkällare. Förra ägarna åkte på en översvämning för 7-8 år sen. Innan dess var källaren helt klädd med furupanel á la 70-tal. Efter fuktskadan kapades panelen ca 1 meter från golv (antar för att torka upp) och en ny betongplatta gjöts. Jag har nu rensat bort allt organiskt material, dvs. den kvarvarande panelen är bortplockad. Så nu står jag inför att åtgärda väggarna. Putsen har vittrat och släppt på stora områden. Vad som är relaterat till markfukt från ytterväggarna och vad som kommer av fuktskadan vet jag inte, men det i särklass mest utsatta området är närmast golv. Luftfuktigheten ligger runt 60-65% vid 13-14 grader så här i februari.

Frågan är vad jag ska göra med väggarna? Har börjat knacka ned lös puts, men sen? Kan jag använda gipsputs? Eller ska jag köra på kalkbruk? Behöver jag sätta armeringsnät?

N
Absolut inte gipsputs, inte kalkbruk heller.
B eller C bruk 3 mm, nät är inte fel ibland.
Lite bilder kanske?

N neo11 skrev:
Absolut inte gipsputs, inte kalkbruk heller.
B eller C bruk 3 mm, nät är inte fel ibland.
Lite bilder kanske?
Jag börjar med att rätta mig själv. Granitgrund är det inte, snarare någon form av formgjuten tidig betong med relativt stora stenar som ballast. Hade en murare här som hjälpte mig i guidningen. Landade i ett hydrauliskt kalkbruk pga andningsförmågan och utgångsläget med befintligt material. Lite klurigt att slå på, men det tar sig. Hälften utstockat hittills och resten tar jag i helgen.

N
N neo11 skrev:
Ok, ha inte för styvt bruk när du slår på.
[länk]
[länk]
[länk]
Är bra att ha
Köpte faktiskt biltemas skånska. Den är perfekt! Vad tänker du om konsistensen? Fick bara till mig att det ska vara ”lösare än du tror”, så har väl kört något i stil mellan välling och havregrynsgröt här.

N
filmjölk skulle jag säga

• Gilla
Gräsand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.