Min elektriker har förberett för installation av 230V downlights i takfoten så att jag ska kunna bygga in den och sen sätter han in belysningsarmaturerna när jag har brädat in med panel som blir 22x120 falsad, ventilationsspringa längst ut mot fotbrädan på ca 1 cm.

Det blir 10-15 cm luft som minst ovanför panelen där belysningen ska sitta.

Nu har jag blivit fundersam om det behövs några värmeskyddsburkar/pottor ovanför armaturerna? blir ganska stora luftfyllda utrymmen som det är, men vem vet om det kommer in getingar o bygger bo eller så...

Någon som vet vad som gäller?

Planen är att ha GU10-armaturer med LED-lampor men om jag förstått rätt ska man installera det hela för att klara värmen från halogenlampor.

• Takfot förberedd för installation av downlights med synliga elkablar och omgivande träpaneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det står i manualen till armaturerna vilket minsta avstånd som gäller.

snaggletooth snaggletooth skrev:
Det står i manualen till armaturerna vilket minsta avstånd till brännbart som gäller.
Då behöver jag alltså veta vad jag ska ha för armaturer först...och det vet jag inte än. Jag hade hoppats att det var så att det alltid är OK med mer än t.ex. 10 cm...

Uppåt verkar inte finnas något min.avstånd, däremot ska det vara fritt 50cm i sidled.

snaggletooth snaggletooth skrev:
Uppåt verkar inte finnas något min.avstånd, däremot ska det vara fritt 50cm i sidled.
Hmm, det är väl nästan omöjligt att uppfylla i en normal takfot åt alla håll... Det går väl i sidled om man har cc120 mellan takstolarna men i mitt fall är det ca cc85 ungefär.

(På första bilden på https://pim.skypim.com/show?objectid=307711006&template=ORG ser de ut att sitta ett par decimeter från en vägg.)

Dock svårt att se hur det ser ut ovanför.

Personligen hade jag satsat på dedikerade LED-armaturer, betydligt enklare i detta avseende.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Min tanke är att kunna använda IKEA Trådfri eller Philips Hue-lampor och då verkar GU10 vara det som ligger närmast till hands.

Redigerat:
Någon kan väl maila Nordlux så att de byter cm mot mm i sin installationsbeskrivning. Det är uppenbart ett misstag.

• Gilla
Prosit
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Någon kan väl maila Nordlux så att de byter cm mot mm i sin installationsbeskrivning. Det är uppenbart ett misstag.
Jag skickade en fråga till Nordlux genom deras kontaktformulär om cm/mm i bild 6 på sida 1 i monteringsanvisningen.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Nu har jag fått svar från Nordlux att det är fel i monteringsanvisningen, det ska vara 5 cm avstånd (inte 50 cm).

• Gilla
snaggletooth och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.