Min elektriker har förberett för installation av 230V downlights i takfoten så att jag ska kunna bygga in den och sen sätter han in belysningsarmaturerna när jag har brädat in med panel som blir 22x120 falsad, ventilationsspringa längst ut mot fotbrädan på ca 1 cm.
Det blir 10-15 cm luft som minst ovanför panelen där belysningen ska sitta.
Nu har jag blivit fundersam om det behövs några värmeskyddsburkar/pottor ovanför armaturerna? blir ganska stora luftfyllda utrymmen som det är, men vem vet om det kommer in getingar o bygger bo eller så...
Någon som vet vad som gäller?
Planen är att ha GU10-armaturer med LED-lampor men om jag förstått rätt ska man installera det hela för att klara värmen från halogenlampor.
Det blir 10-15 cm luft som minst ovanför panelen där belysningen ska sitta.
Nu har jag blivit fundersam om det behövs några värmeskyddsburkar/pottor ovanför armaturerna? blir ganska stora luftfyllda utrymmen som det är, men vem vet om det kommer in getingar o bygger bo eller så...
Någon som vet vad som gäller?
Planen är att ha GU10-armaturer med LED-lampor men om jag förstått rätt ska man installera det hela för att klara värmen från halogenlampor.
Det står i manualen till armaturerna vilket minsta avstånd som gäller.
Uppåt verkar inte finnas något min.avstånd, däremot ska det vara fritt 50cm i sidled.
Hmm, det är väl nästan omöjligt att uppfylla i en normal takfot åt alla håll... Det går väl i sidled om man har cc120 mellan takstolarna men i mitt fall är det ca cc85 ungefär.snaggletooth skrev:
(På första bilden på https://pim.skypim.com/show?objectid=307711006&template=ORG ser de ut att sitta ett par decimeter från en vägg.)
Dock svårt att se hur det ser ut ovanför.
Personligen hade jag satsat på dedikerade LED-armaturer, betydligt enklare i detta avseende.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 959 inlägg
Någon kan väl maila Nordlux så att de byter cm mot mm i sin installationsbeskrivning. Det är uppenbart ett misstag.
Liknande trådar
-
Byta strömställare, hjälp med fråga behövs.
El -
Varför blir tryckt virke dåligt under takfoten?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Vad behövs för att dela vatten från borrad brunn?
Vatten & Avlopp -
Behövs Grundoljan när man måla takfoten?
Färg, Måla & Tapetsera -
Nya hängrännor - behövs takfotsplåt?
Byggmaterial & Byggteknik