Har ett hemlarm som vid larm ringer upp några telefonnummer via fastanätet. Nu ska jag installera bredbandstelefoni och då kommer inte detta, enligt uppgift, att fungera.
Det borde gå att koppla i nån mobil sändare istället som ringer upp
Är det någon som har erfarenhet av detta och kan tipsa om nåt?

Det är pappas larm så jag vet inte vilket märke mer än att företaget Säkra Larm sålt utrustningen. Jag får åka dit och kolla . Tänkte om det finns nån generell lösning där anslutningen till fasta nätet kopplas i en gsm-uppringare som ringer upp de inställda numren istället.

Tack. Jag ska undersöka detta närmare.

C
Om det är ett äldre larm och det inte finns någon tillhörande GSM-modul kan det ju vara en idé att uppdatera till en modernare larmcentral. Man får ju rätt mycket mer trevlig funktionalitet med en "riktig" GSM-koppling som sms med larmorsak, notifiering vid t.ex. på- och avlarmning möjlighet att detaljstyra larmet osv.

@cpalm. Jo, larmförsäljarna tycker det också och erbjuder detta för 18000. Mycket pengar för ett larm , inbillar jag mig. Så målet är att behålla nuvarande nivå.
Såg att Kjell&co hade nåt z-wave ..vad finns det för annat man kan sätta upp själv

C
olebull skrev:
Jo, larmförsäljarna tycker det också och erbjuder detta för 18000.
Tja, det skulle inte förvåna mig om du skulle komma upp i en liknande summa om du tar dit en professionell installatör för att installera en GSM-adapter till det befintliga larmet.

Förutsatt att larmet inte är låst och det finns dokumentation går det förstås att göra "allt" själv, om man bara har tillräcklig förmåga och tålamod. Om det befintliga larmet är trådat skulle jag inte fundera på trådlöst utan återanvända befintliga givare.

Tack. Jag får se om jag kan rekommendera nåt.

Steg 1 är väl att ta reda på varför det inte skulle funka.

I de flesta fall när man skaffar bredbandstelefoni så får man ju en ATA som fungerar precis som en analog telefonlinje, så ringa upp borde inte vara något problem om larmet är gjort för att anslutas till en vanlig telefonlinje.

MEN, jag vet att det i alla fall förr fanns larm där det inte var själva larmen som ringde upp numren utan larmet larmade en larmcentral som sen ringde upp numren. Då kanske det fungerar annorlunda.

Men jag tror främsta orsaken till att de säger att de inte funkar är att de inte vill behöva stå för support när det krånglar och de vill sälja till dyra GSM-moduler.

@Nerre intressant! Han har telefoni via adsl idag och larmet fungerar trots att försäljarna säger att det inte ska gå. De påstår att det bara kommer att fungera till nästa strömavbrott!

Hur fungerar det egentligen? När det ligger på den gamla fasta telefonen. Har larmet nån egen väg ut eller går det att blockera uppringningsfunktionen genom att ringa upp hemtelefonen?

Det går mer största sannolikhet att blockera genom att ringa upp. Då när larmet försöker ringa ut så kommer det istället att lyfta luren och svara.

C
olebull skrev:
Han har telefoni via adsl idag och larmet fungerar trots att försäljarna säger att det inte ska gå.
Det låter som att du måste börja med att ta reda på vad det är han har idag. Spontant låter det ju som att larmet går över "bredbandstelefoni" via en analog telefoniadapter redan idag och då blir det ju ingen skillnad om han kör ADSL eller något annat. Säljaren har förstås på sätt och vis rätt på så sätt att larmet i så fall inte kan ringa ut om inte bredbandsutrustningen har ström.

Tack alla.

M
Nu är inte detta någon superbillig lösning - men om man vill fixa båda problemen med att larmet slutar fungera om någon pratar i telefon alt om strömmen går, så har/hade Net1 batteridrivna modem med ATA-anslutning för vanlig telefon.
Dvs - slutar strömadaptern leverera så går den på batteri i någon timma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.