Ska göra grusgång och undrar hur jag ska gå tillväga. Just nu ligger där makadam. Är det bara att lägga grus ovanpå eller ska man ha markduk emellan?

• Makadamgång mellan gräsmatta och kantstöd, fråga om att lägga grus ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Makadamgång bredvid en trätrappa och husvägg, som förberedelse för anläggning av grusgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Köp hem stenmjöl, kärra ut och släng ut med skyffeln och raka plant. Snabbast är nu att padda noga och länge till en hård yta. Det andra långsammare alternativet är att trampa och vattna (vattenpackning). Låt gärna stå en regnsäsong. Nu har du en hård yta.

Köp hem det fina grus som du vill ha på gången. Lägg och kratta ut i ett tunt lager, kanske 30-40 mm. Färdigt!

Absolut och under inga omständigheter någon markduk. Den ställer bara till det framgent.

• Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Totte_S
Håller med Claes i allt. Och särskilt Skippa markduk. Jag river bort mina markdukar efterhand som jag blir tillräckligt irriterad på att de kryper upp. Utan markduk är underhållet enkelt, med markduk som krattan fastnar i struntar man efter ett tag att kratta. Struntar man i krattandet blir det snart mycket ogräs som växer bra i markduken…

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Finns inget värre än markduk som kryper upp överallt

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har också gjort bort mig med markduk. Aldrig igen.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
coconut
Jag tycker det ser ganska grovt den kross som redan ligger. Vet inte hur mycket du tänkt fylla upp till färdig nivå, men om du inte tänkt dig så pass stora fraktioner kanske man behöver skala av befintlig yta något. Beroende på hur mycket du tänker fylla upp.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Köp hem stenmjöl, kärra ut och släng ut med skyffeln och raka plant. Snabbast är nu att padda noga och länge till en hård yta. Det andra långsammare alternativet är att trampa och vattna (vattenpackning). Låt gärna stå en regnsäsong. Nu har du en hård yta.

Köp hem det fina grus som du vill ha på gången. Lägg och kratta ut i ett tunt lager, kanske 30-40 mm. Färdigt!

Absolut och under inga omständigheter någon markduk. Den ställer bara till det framgent.
Tack! Vilken storlek på stenmjöl? 0/2, 0/5, 0/8?

Claes Sörmland
Jag har bara erfarenhet av 0-8 mm - packar sig fint och den där lilla andelen 8 mm makadam passar säkert fint i mellanrummet mellan dina befintliga stora stenar.

Totte_S Totte_S skrev:
Håller med Claes i allt. Och särskilt Skippa markduk. Jag river bort mina markdukar efterhand som jag blir tillräckligt irriterad på att de kryper upp. Utan markduk är underhållet enkelt, med markduk som krattan fastnar i struntar man efter ett tag att kratta. Struntar man i krattandet blir det snart mycket ogräs som växer bra i markduken…
0/8 stenmjöl?

Totte_S
M Mabol88 skrev:
0/8 stenmjöl?
Jag hade 0/16 slitlagergrus. Nöjd med det.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har bara erfarenhet av 0-8 mm - packar sig fint och den där lilla andelen 8 mm makadam passar säkert fint i mellanrummet mellan dina befintliga stora stenar.
Kanske dum fråga men hur dränerande blir det när man packar 0-8? För kommer även ha gusgångarna runt huset.. eller ska man lämna en bit från huset där man inte packar med 0-8?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.