Har lagt ett bärlager 0/45 för en gång och sedan grävt ut en del där det är jord och sedan sand ca 10cm under (här är det inget bärlager) och nu ska jag lägga på slitytan.
Jag kommer inte att köra bil på den del där det är jord under.
Vad ska jag välja för fraktion? Funderar på 0-8 men det verkar svårt att hitta. Skulle vilja slippa beställa stenmjöl och sedan behöva lägga slityta på det, därav 0-8 som en tanke. Så hur ska jag göra? Detta är i södra Skåne där det bara är sand och bra dränering. Vill inte behöva göra om det ifall jag gör fel. Har hittat 0-16 men det tror jag blir för grovt.
Vill även kunna använda samma fraktion på parkeringen där det ligger ett bärlager med 0/45
 
  • Förberedd gångstig med 0/45 bärlager, grävd jord och sandlager, med duk och gräsplattor vid sidan.
0-8 finns på Ballast mellan dalby och s sandby.
Stenmjöl fungerar att ha som slityta om det packas ordentligt men man ska inte gå ner på 0-2 utan hålla sig runt 0-5. På alla grusgångar som lunds kommun sköter är det 0-5(från sydsten) som slityta och det fungerar bra.
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
Men funkar 0-5 som material till parkeringen med? Eller måste jag ha grövre där?
 
S Shiraz skrev:
Men funkar 0-5 som material till parkeringen med? Eller måste jag ha grövre där?
Det funkar men du kommer få fylla på det rätt ofta om du alltid kör i samma spår och vid kraftig nederbörd finns det mycket stor risk att det spolas bort. Hade nog rekommenderat 0-16 till parkeringen
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Det funkar men du kommer få fylla på det rätt ofta om du alltid kör i samma spår och vid kraftig nederbörd finns det mycket stor risk att det spolas bort. Hade nog rekommenderat 0-16 till parkeringen
Attans, skulle vilja slippa två fraktioner. Men det kanske måste bli så ändå.gångar med 0-16 är inte kul
 
Har nu hittat 8-11 som jag tror ska funka. Dock är jag osäker på mängden av grus, har ca 110m2 som ska fyllas. Vissa ställen är 7-8cm djupa och andra ca 5cm. Därför funderar jag på att beställa ca 8m3 så har jag lite som reserv, det är ju frakten som är dyr...
Hur packat ska man räkna med att det blir?
På parkeringen är bärlager redan packat en gång men nu har jag lagt på det jag grävt bort från gången, ca 1,9m3, räcker det med en mindre padda eller måste jag ha en 400-500kg padda? Måste man padda 8-11 singeln när jag lagt ut den eller räcker det med att kratta? Tänker framförallt på parkeringen...där är jag osäker på paddstorleken...
 
Singeln behöver du inte padda. Hur stor padda du behöver till det andra beror på hur tjock du la på, man brukar räkna med 100kg padda per 10cm vid 6 överfarter.

Skulle också starkt avråda från att lägga tjockare än 5cm med singeln, blir jävligt tungt att gå i.
 
Tack då borde det räcka med en 100kg
Jag får kolla hur mycket jag behöver lägga på. Har några ställen där jag grävt ur lite för mycket där det nog är närmare 7cm. kanske får fylla ut med annat där, vad ska jag ta där?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.