Kaja123
Gruppförteckning för elcentral har förkommit vid rivning. Förmodligen behöver den mesta elen dras om och elcentralen skall ändå bytas, så det kanske inte har någon betydelse? Det är rivningsfirman som slarvat bort alternativt kastat gruppförteckningen. Det jag undrar är, om gruppförteckningen hade varit av användning för den elektriker som ska göra nya elcentralen, eller om förlusten är av noll ekonomiskt värde.

(Praktiskt värde har ju förlorats då det t ex inte var möjligt att koppla ur en vattenpump via att ta bort säkringar då det nu inte finns någon info om säkringarnas identitet)
 
Tommty
Elektriker löser det ändå, Många ställen som inte har en gruppförteckning.

Blir lite extra tid för att lokalisera vilken säkring som går till vad, sedan fixar de en ny gruppförteckning.
 
  • Gilla
Kaja123
  • Laddar…
B
Kaja123 Kaja123 skrev:
Gruppförteckning för elcentral har förkommit vid rivning. Förmodligen behöver den mesta elen dras om och elcentralen skall ändå bytas, så det kanske inte har någon betydelse? Det är rivningsfirman som slarvat bort alternativt kastat gruppförteckningen. Det jag undrar är, om gruppförteckningen hade varit av användning för den elektriker som ska göra nya elcentralen, eller om förlusten är av noll ekonomiskt värde.

(Praktiskt värde har ju förlorats då det t ex inte var möjligt att koppla ur en vattenpump via att ta bort säkringar då det nu inte finns någon info om säkringarnas identitet)
Min erfarenhet är att gruppförteckningar inte sällan är styvmoderligt uppgjorda, ibland med rena fel eller där saker utelämnats och ofta med missade uppdateringar under åren. Jag har gjort egen korrekt och utförlig förteckning så man faktiskt vet vad säkringarna bryter.

Ska du göra om el kommer en seriös elektriker kontrollera eventuella befintliga dragningar innan ny gruppförteckning och inte blint lita på vad som står på din xx år gamla förteckning. Men vad jag sett har man dock utgått från gammal förteckning för att underlätta. Om arbetet tar längre tid bör du kompenseras för att man slarvat bort förteckningen.
 
  • Gilla
Kaja123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.