Styrelsen för min brf har för en tid sedan tecknat gruppavtal gällande internet. Obligatoriskt tillägg för tjänsten påförs avin.

För mig är detta kanon. Billigt och bra! De allra flesta hushållen inom brf ser nog detta som något mycket välkommet. Undantag finns möjligen. Tänker för de äldre inom föreningen som inte använder internet. Och för de yngre som använder sin datamängd tillhörande mobilabonnemanget som internetuppkoppling. För dessa blir det obligatoriska tillägget en extra kostnad, vilken förvisso är blygsam.

Hur långt sträcker sig beslut som styrelsen kan fatta själva? Finns det någon slags praxis? Jag har kollat i stadgarna. Möjligen missar jag något, men stadgarna ger inte mig svar på min fråga.

Övertygad om att en omröstning om gruppavtalet vunnit överlägsen majoritet på stämman om det skett där. Gruppanslutningen väckte dock en undran hur långt styrelsen själva kan fatta beslut.

För bostadsrättsföreningar gäller lagen om ekonomiska föreningar, bostadsrättslagen och föreningens stadgar. I dessa anges vilken typ av beslut som ska fattas på en föreningsstämma. Övriga beslut hanteras av föreningens styrelse. Flertalet frågor om ekonomi som avgifter, upphandling, avtal med mera hanteras normalt av styrelsen, så styrelsen har agerat korrekt i det fall som TS beskriver.

Redigerat:
Claes Sörmland
Knepig fråga att svara på. Den lagreglering som finns är 9 kap. 15 § bostadsrättslagen. Den anger:

"Beslut som innebär väsentliga förändringar av föreningens hus eller mark skall fattas på en föreningsstämma, om inte något annat har bestämts i stadgarna."

Att t ex installera bredband i husen som inte tidigare har det skulle jag spontant bedöma som en sådan väsentlig förändring som kräver stämmobeslut. Att byta internetleveratör eller teckna nytt avtal kring det skulle jag spontant inte betrakta som en väsentlig förändring, det är förvaltning som styrelsen sköter.

Redigerat:
L LuxePanther skrev:
För dessa blir det obligatoriska tillägget en extra kostnad, vilken förvisso är blygsam.
Beroende på stadgar kan detta kanske inte varit tillåtet utan skulle behöva gå på andelstal. Men annars är det något normalt för styrelse att upphandla leverantör av bredbandet. Sparar man normalt mycket pengar på.

Är det vettiga beslut så tar väl stämman indirekt över ansvaret vid årstämman och "godkänner" alla styrelsebeslut från föregående år. Att kräva stämmobeslut för "allting" kraschar alla föreningar.

Är det någon som tycker nåt är fel är också årstämman rätt ställe att ventilera det.

/ATW

C
L LuxePanther skrev:
Hur långt sträcker sig beslut som styrelsen kan fatta själva? Finns det någon slags praxis? Jag har kollat i stadgarna. Möjligen missar jag något, men stadgarna ger inte mig svar på min fråga.
Min uppfattning är att ett sådant beslut i sig ryms väl inom styrelsens mandat.
Däremot krävs ofta stadgeändring för att hantera kostnadsfördelningen.

Sen tycker jag personligen att det är en sådan grej som borde förankras på en stämma eller åtminstone i någon sorts inventering av intresset.

Förvisso hade vi liknande funderingar när vi skulle teckna gruppavtal, men det visade sig att föreningens pensionärer var storsurfare, så det var helt obefogat 😆

Är det inte så att i många föreningar har internet kommit in "automatiskt". Man hade frn början centralantennanläggning för TV. Sedan omvandlades den till kabelTV, vilket var en naturlig utveckling, bara en ny "typ" av centralantenn. I många fall tilöhandahöll kabelTV operatören internet över koax, sedan byttes kabelTV mot fiber osv.

En befogad fråga här tycler jag är om denna avgift verkligen skall debiteras som en extra avgift, ellr om det borde ingå i driftskostnaderna som fördelas efter andelstal.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Är det inte så att i många föreningar har internet kommit in "automatiskt". Man hade frn början centralantennanläggning för TV. Sedan omvandlades den till kabelTV, vilket var en naturlig utveckling, bara en ny "typ" av centralantenn. I många fall tilöhandahöll kabelTV operatören internet över koax, sedan byttes kabelTV mot fiber osv.

En befogad fråga här tycler jag är om denna avgift verkligen skall debiteras som en extra avgift, ellr om det borde ingå i driftskostnaderna som fördelas efter andelstal.
Instämmer, det är nog det vanliga. Inte så många fastigheter som går från ingenting till nyinstallation, och då är det troligen en väsentlig ändring som kräver stämmobeslut, Angående betalning så finns uppenbarligen båda modellerna om man läser annonser och årsredovisningar. Modellen att lägga in det i avgiften är enklast och troligen använder stora bostäder mer internet. Samtidigt så är det en on/off tjänst som alla kan behöva, vilket talar för en specifik extra avgift. Flertalet föreningar har nog hittat en modell som fungerar.

C
H hempularen skrev:
Om man skall vara petig finns formellt sett inget lagstöd för att ta ut en särskild separat avgift. Så på ett eller annat sätt ingår det i årsavgiften. Frågan är om det skall fördelas enligt andelstal eller inte.

Moderna mönsterstadgar tillåter fördelning utifrån faktisk kostnad när det gäller taxebundna kostnader som kan hänföras till en given lägenhet.

I dessa gruppavtal debiteras föreningen en fast kostnad utifrån antalet lägenheter, så jag kan tycka det är rimligt att det också är så det fördelas ut på medlemmarna, och inte enligt andelstal.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.