9 525 läst · 86 svar
10k läst
86 svar
Gruppanslutning fiber, kan styrelsen själva ta det beslutet
Sida 1 av 6
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Hej.
När det gäller dra in fiber och även göra gruppanslutning gällande internet, tv och telefoni är det något styrelsen själva kan ta beslut om eller behövs det en föreningsstämma som tar sådant beslut? När det gäller en brf med lägenheter.
När det gäller dra in fiber och även göra gruppanslutning gällande internet, tv och telefoni är det något styrelsen själva kan ta beslut om eller behövs det en föreningsstämma som tar sådant beslut? När det gäller en brf med lägenheter.
Har de fått något uppdrag relaterat till detta från stämman?
Det anser jag inte, styrelsen har uppdrag att förvalta och underhålla. Nyanslutning av fiber går knappast under den benämningen. Så fort det är en större förändring ska det gå via stämma, däremot inte löpande underhåll. I och för sig kanske fiber är underhåll av kopparkabeln..
Hade ni en tidigare Kabel-TV-lösning? I så fall kan styrelsen fatta beslut om en ny. Det ligger inom deras ansvar.
Jag hade inte klagat över detta, både Internet via koaxialkabel och via kopparnätet håller ju på att fasas ut. Vad skulle man vinna på att ta detta via en stämma? Utredning om en alternativ leverantör möjligen. Utan att veta hur det är hos er så tror jag att det inte skulle gå få till så enkelt (ofta så är konkurrensen bristfällig).
Vad som möjligen hade kunnat vara relevant är vilken paketstorlek ni skall ha. Men de sådana alternativ jag tittat på har alltid slutat med att ett alternativ är överlägset de andra (leverantören vill sälja just det paketet till alla kunder).
Jag hade inte klagat över detta, både Internet via koaxialkabel och via kopparnätet håller ju på att fasas ut. Vad skulle man vinna på att ta detta via en stämma? Utredning om en alternativ leverantör möjligen. Utan att veta hur det är hos er så tror jag att det inte skulle gå få till så enkelt (ofta så är konkurrensen bristfällig).
Vad som möjligen hade kunnat vara relevant är vilken paketstorlek ni skall ha. Men de sådana alternativ jag tittat på har alltid slutat med att ett alternativ är överlägset de andra (leverantören vill sälja just det paketet till alla kunder).
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Nej inget beslut från stämman. Däremot nämnde styrelsen efter årsmötet de tagit in offerter för fiber samt gruppanslutning.Dowser4711 skrev:
Saken hör att styrelsen inte direkt följer stadgar eller lagen. Nu när de satt info möte där de informerar om mötet bara några dagar innan så undrar jag ju om vad juridiken säger. För hur de varit så gissar jag de kommer köra på det om inte alla säger nej på mötet.
Jag är för fibern och även intresserad av gruppanslutning om det är bra villkor och pris. Hjälpte till för något år sedan förening som är väldigt lik våran och det priset jag fick på gruppanslutning och det styrelsen sa om pris skiljer sig stort. Med infon de gått ut med så förstår jag varför då det är även gruppanslutning på tv m.m.
Vi har redan tv genom COM Hem så är inte intresserad med gruppanslutning som gör jag behöver betala för tv två gånger.
Tja, i och med att de inte verkar bry sig om lagar och regler spelar det kanske inte så stor roll om detta följer lagar och regler?
Det låter ju iallafall som att det ska bli nån form av stämmobeslut kring själva avtalet? Då har väl styrelsen bara förberett det och det diskuterades på stämman. Så då ser jag inte riktigt vad de skulle ha gjort för fel.
Om det är en gruppanslutning med TV via fiber så finns det väl ingen orsak att ha avtalet med COMHem kvar? Det bör de ju få i uppdrag att avsluta på samma möte som ni beslutar om fiber-anslutningen.
Det låter ju iallafall som att det ska bli nån form av stämmobeslut kring själva avtalet? Då har väl styrelsen bara förberett det och det diskuterades på stämman. Så då ser jag inte riktigt vad de skulle ha gjort för fel.
Om det är en gruppanslutning med TV via fiber så finns det väl ingen orsak att ha avtalet med COMHem kvar? Det bör de ju få i uppdrag att avsluta på samma möte som ni beslutar om fiber-anslutningen.
I en BRF har styrelsen ( valda av årsmötet ) rätt bra makt att göra som dom vill och en del gör det utan att
ta beslut på möten , bara informera och sedan gå rakt på , det finns goda möjligheter att köra över medlemmarna , men regelverket är lite luddigt för BRF
ta beslut på möten , bara informera och sedan gå rakt på , det finns goda möjligheter att köra över medlemmarna , men regelverket är lite luddigt för BRF
Moderator
· Stockholm
· 52 306 inlägg
Man får väl anta att man säger upp Com hem anslutningen isåfall.
Att ändra system för TV från ex. antennanläggning till kabelTV och numera till fiberanslutning, kan styrelsen troligen göra som en ren förvaltningsåtgärd. Det rymms inom den bef. verksamheten.
Att börja med en ny verksamhet såsom internet via fiber, om ingen internetanslutning funnits tidigare (annat än enskildas ADSL via telelinjerna) kan anses vara en utökad verksamhet. Men man kan argumentera om det. Det är idag nästan självklart att man har fiber till en fastighet, därmed ett normalt förvaltningsbeslut att ansluta sig.
Nu låter det ju som de kallat till en stämma om detta, eller är det just en info möte?
Oavsett om styrelsen rent formellt troligen kan fatta ett sådant här beslut utan stämma, så är det helt klart något man borde tagit upp på en föreningsstämma.
Att ändra system för TV från ex. antennanläggning till kabelTV och numera till fiberanslutning, kan styrelsen troligen göra som en ren förvaltningsåtgärd. Det rymms inom den bef. verksamheten.
Att börja med en ny verksamhet såsom internet via fiber, om ingen internetanslutning funnits tidigare (annat än enskildas ADSL via telelinjerna) kan anses vara en utökad verksamhet. Men man kan argumentera om det. Det är idag nästan självklart att man har fiber till en fastighet, därmed ett normalt förvaltningsbeslut att ansluta sig.
Nu låter det ju som de kallat till en stämma om detta, eller är det just en info möte?
Oavsett om styrelsen rent formellt troligen kan fatta ett sådant här beslut utan stämma, så är det helt klart något man borde tagit upp på en föreningsstämma.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Det togs inte upp som någon punkt på årsmötet utan efter årsmötet var avslutades så nämndes det när det pratades efter årsmötet.
Jag kommer ju fråga hur tanken är om vi ska ha kvar COMHem, men tror de tänker ha kvar det samtidigt. Annars så kommer nog ta några år få bort de med tanke på löppande avtalet med förnyelse vi har. Även där känns som det bytts till dyrare då även om jag tänker på vad andra föreningsnes grupppanslutnings pris var samt vad vi betalar ComHem per lägenhet så blir den nya gruppanslutningen mycket högre.
Jag kommer ju fråga hur tanken är om vi ska ha kvar COMHem, men tror de tänker ha kvar det samtidigt. Annars så kommer nog ta några år få bort de med tanke på löppande avtalet med förnyelse vi har. Även där känns som det bytts till dyrare då även om jag tänker på vad andra föreningsnes grupppanslutnings pris var samt vad vi betalar ComHem per lägenhet så blir den nya gruppanslutningen mycket högre.
Du nämnde att det inte togs upp som en punkt på mötet utan var korridoren som gällde efter mötet , då
är det ett formalitetsfel som uppkommit och inget beslut
Är du ensam om att tycka i ärendet eller är det fler som anser att info inte är till fylles , så finns regeln att
en viss del % kommer inte ihåg nu hur många , av medlemmarna begär extra möte , så är styrelsen tvingad att utlysa ett sådant som enbart behandlar ärendet
I ert fall så bör det vara majoritetsbeslut som ska gälla , då det åsamkas en ytterligare kostnad vad jag förstår
är det ett formalitetsfel som uppkommit och inget beslut
Är du ensam om att tycka i ärendet eller är det fler som anser att info inte är till fylles , så finns regeln att
en viss del % kommer inte ihåg nu hur många , av medlemmarna begär extra möte , så är styrelsen tvingad att utlysa ett sådant som enbart behandlar ärendet
I ert fall så bör det vara majoritetsbeslut som ska gälla , då det åsamkas en ytterligare kostnad vad jag förstår
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Det togs inget beslut utan styrelsen nämnde det som info. De gick nu ut med info möte vilket var rätt kort med dagar innan vilket inte har varit än. Ville kolla juridiken så om jag behöver kan nämna på info mötet.
Tycker är bra vi drar in fiber. Men är emot gruppanslutning som blir dyrare än om jag som enskild person skaffar mig fiber internet, ska det vara gruppanslutning där man inte kan säga nej så tycker jag det ska finnas fördel med det vilket jag tycker är förmånligare pris.
Tycker är bra vi drar in fiber. Men är emot gruppanslutning som blir dyrare än om jag som enskild person skaffar mig fiber internet, ska det vara gruppanslutning där man inte kan säga nej så tycker jag det ska finnas fördel med det vilket jag tycker är förmånligare pris.
Du behöver läsa stadgarna, det kan skilja mellan föreningar. Men i normalfallet ligger detta inom styrelsens ansvarsområde. Givetvis bör styrelsen ha god känsla för vad medlemmarna vill. Om någon tycker att det är fel kan man begära en extra stämma, täreglerna för detta finns i stadgarna. Sen kan man också vid nästa årsmöte föreslå andra styrelsemedlemmar
I föreningens stadgar finns normalt en paragraf om vad styrelsen inte får göra. Det kan gälla till exempel att frånhända eller förändra föreningens gemensamma egendom. Att ingå avtal för infrastruktur vad gäller till exempel el, värme, vatten, fiber och annat ingår normalt i styrelsens ansvar. Det kan nog bli rätt stökigt om sådana detaljfrågor ska tas upp på föreningsstämmor, men det finns förstås inga hinder för styrelsen att göra så