Då var det dags för uppföljning:
Elektrikern tyckte kabeln var tillräckligt bra, så nu är den kopplad via pen-skenan i huvudcentralen och avsäkrad med 3x16A. I garaget sitter nu jfb i separat kapsel. (Inget löste ut den vid inkoppling!) Han, liksom de flesta av er här, (men inte alla...) ryggade tillbaka när han såg det gamla trefasuttaget och ville riva ner det omgående. Skräpet lämnade han kvar men uttaget tog han med sig, ville visst inte det skulle användas igen... Satte upp ett cee-uttag istället.
Nöjd och glad att ha fått proffshjälp, får hoppas jag är nöjd även när fakturan kommer!
 
  • Gilla
hempularen och 5 till
  • Laddar…
N
Självklart att han tog med sig det gamla uttaget, det kommer att komma till användning hos en annan kund...
Alla elektriker som varit med ett tag gör lika dant, men säkert skyller de på olika saker för att få med sig prylarna. :)
Förstå mig rätt, det var bra att uttaget blev utbytt, hoppas bara att han tog bort kontaktorn också!

Att jag PM:ade dig betydde inte självklart att du skulle posta det här i tråden, fast det jag skrev står jag för.
Det är konstigt att ni inte litar på en yrkesverksam behörig elektriker med många års vana av felsökning och nyinstallation.
Jag är iaf glad att du fått hjälp och önskar dig lycka till! / per
 
Du har fått en dålig start i detta forum med dina 10 första inlägg, men det är ok, det händer många och det är meningslöst att försöka förklara bort det. Låt oss istället gå vidare. Jag ser fram emot att ditt 11:e inlägg blir berikande då du av allt att döma faktiskt har kunskap att bidra med.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 3 till
  • Laddar…
Per Hessel skrev:
Det är konstigt att ni inte litar på en yrkesverksam behörig elektriker med många års vana av felsökning och nyinstallation.
Jag har arbetat som industrielektriker ett år (för några decennier sedan), två av mina närmaste släktingar är elektriker och jag har hittat åtminstone tre farliga felaktigheter i mitt eget hus när jag flyttade in (och då räknar jag inte alla tveksamheter), så det är inte *det minsta* konstigt att jag inte litar på elektriker, mig själv inräknat. :) (Annars så finns ju alltid tråden "värsta elinstallationen", det är många yrkesmän som är skyldiga till många av de inläggen där...)

Sagt på annat sätt: Eftersom jag inte litar blint på en *läkare* med många års vana av felsökning och reparation (fast kanske iosf inte så mycket "nyinstallation" :)) varför skulle jag lita på en elektriker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.