Härligt, vilken kunskap som flödar! Känner mig nöjd att ha ringt på proffs, det är ju mycket att hålla koll på.
Kollade också i krypgrunden och där ligger kabeln löst under plasten med rör dragna för passagen genom bjälklag till elcentral och genom grundmuren in i garaget. Ett kabelbyte skulle alltså inte vara speciellt svårt, bara lite dyrare. Kanske dock blir svårt att få igenom 4g10, 5g6 (eller vad det nu skulle vara) i 16-rör.

Oavsett kablar, jfb och areor så är garaget nog ändå fullt av diverse potentiell livsfarlig utrustning (stegar, sågar, getingar, snubbeltrådar och annat som hör hemma i ett garage). Men högst rimligt att få in en välfungerande jfb.

Jag ska försöka komma ihåg att återkoppla!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Dagens anläggning är klart regelvidrig och även delvis farlig. Sedan är frågan om du skall har behov av 3 fas eller ej. Vid tvåfas kan man lösa problemet på ett enkelt sätt som är helt ok..

Du kan inte få igenom 5 g 6 i ett 16 rör eftersom det är rörets ytterdiameter.
 
Kanske går att skippa röret och klamra kabeln, kanske t.o.m. använda befintlig klammer och skruva upp större kabelskydd. Men annars tror jag 2,5 kvadrat räcker länge till din lilla central. Vad har du för huvudsäkring?
 
Är ju inga större problem med kabeln den kan vara kvar. Bara se till att få den kopplad utom andra centralens JFB och ev avsäkring som får ordnas där samt sätta JFB i garaget. Blir fullt tillräckligt efter vad som hittills kommit fram, iofs är det inte helt klart hur det ser ut i matande ände tycker jag.
 
Med lite fler bilder från TS tror jag denna tråd hade kunnat avslutas på två sidor, en översikt på kabelförläggningen och en på vardera anslutningspunkt, nu spekularas det inför varje tänkbart scenario men elektrikern på plats kommer se helheten och kunna komma med förslag därefter.

Jag lutar mest åt två alternativ:
Dra en ny EKX 5G2,5 eller EXLQ om det det krävs och använda befintlig JFB. Här får man se hur pass svårt det verkar men borde gå rätt smidigt enligt informationen vi fått.
eller
använda befintlig kabel TN-C, och sätta ny JFB i garaget.
 
ImageUploadedByTapatalk1407522233.099435.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByTapatalk1407523086.413841.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByTapatalk1407523105.407835.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByTapatalk1407523114.578218.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fortfarande intresse för min kabel ser jag, så jag får väl bjuda på lite fredagsunderhållning.
Lägger upp några bilder jag tog som minnesbilder, så alla detaljer finns nog inte med. Kabeländen var helt skymd i undercentralen men syns förhållandesvis bra i huvudcentralen. Det är garagesäkringarna som är urskruvade och kabeln kommer upp genom ett rör i väggen bakom centralen. I krypgrunden ligger den löst i sand under byggplast. Total längd 10-15m.
Förklaring: den tejpade ledningen längst till höger på n-skenan i huvudcentralen är den omtalade, och andra änden ses längst till vänster på pe-skenan i garagecentralen.

Ser ni nåt annat skumt så hojta!
 
Redigerat:
fredrik.johansson skrev:
[bild][bild][bild][bild]
Fortfarande intresse för min kabel ser jag, så jag får väl bjuda på lite fredagsunderhållning.
Lägger upp några bilder jag tog som minnesbilder, så alla detaljer finns nog inte med. Kabeländen var helt skymd i undercentralen men syns förhållandesvis bra i huvudcentralen. Det är garagesäkringarna som är urskruvade och kabeln kommer upp genom ett rör i väggen bakom centralen. I krypgrunden ligger den löst i sand under byggplast. Total längd 10-15m.
Förklaring: den tejpade ledningen längst till höger på n-skenan i huvudcentralen är den omtalade, och andra änden ses längst till vänster på pe-skenan i garagecentralen.

Ser ni nåt annat skumt så hojta!
Byt ut torixen i mitten mot en wago eller motsvarande.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
N
Med nackhåren resta och morgonkaffet i vrångstrupen häpnar jag över bilderna och inläggen i denna tråd.
Inte undra på att antalet elolyckor skjuter i höjden.
Känner en uppriktig oro inför risken att någon tråddeltagare snart klappar på hos St. Per men vill samtidigt tacka för ett rejält morgonskratt.
 
Redigerat av moderator:
Alltid kul att kunna roa någon till morgonkaffet! Var det något speciellt du tänkte på, så får du gärna tipsa.
För mer underhållning med betydligt större olycksrisk kan jag tipsa om värsta elkoppling-tråden!
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
N
Hej!

Man kan säga såhär, jag ser så många fel och "fel" att det liksom svartnar för ögonen.
Uppriktigt kan jag inte se någonting som ser rätt och riktigt ut i de bilder du postat..
Det tillsammans med många av inläggen gör att man helst inte vill säga någonting.
Förutom möjligen att:
1. Det har inte varit någon elektriker inkopplad i den dragningen.
2. Håll inte på om ni inte kan!
 
Per Hessel skrev:
Med nackhåren resta och morgonkaffet i vrångstrupen häpnar jag över bilderna och inläggen i denna tråd.
Inte undra på att antalet elolyckor skjuter i höjden.
Känner en uppriktig oro inför risken att någon tråddeltagare snart klappar på hos St. Per men vill samtidigt tacka för ett rejält morgonskratt.
Per Hessel skrev:
Hej!

Man kan säga såhär, jag ser så många fel och "fel" att det liksom svartnar för ögonen.
Uppriktigt kan jag inte se någonting som ser rätt och riktigt ut i de bilder du postat..
Det tillsammans med många av inläggen gör att man helst inte vill säga någonting.
Förutom möjligen att:
1. Det har inte varit någon elektriker inkopplad i den dragningen.
2. Håll inte på om ni inte kan!
Dessa två inlägg eller halvkvädna visor från din sida är i princip de enda som inte tillför ett jota i tråden. TS verkar ju tom från början medveten om att inkopplingen av garagecentralen inte var ok, inte så vanligt med den insikten i liknande trådar här.

Skulle vara intressant om du i din stora vishet kan delge lite av de fel du anser dig se på TS bilder förutom det som var själva frågeställningen från denne. Och nästan ännu intressantare det du underförstått upplever som fel i vissa av svaren etc här, jag kollade från början och måste såga att det är sällan en tråd kring el här är så klockren i svaren/diskussionen.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 2 till
  • Laddar…
N
Det tar minst 3+6 år att bli behörig elektriker, att här per korrespondens försöka rätta till en helknasig installation i en annan landsända vore både dumt och oansvarigt.

Som jag skrev tidigare är det inte ett fel utan i princip allt vilket gör det hopplöst att komma med någon hjälp hur gärna jag än vill.

Tvärtom brukar jag försöka hjälpa så gott jag kan, och mitt råd i detta fall är i så fall att demontera den lilla centralen i garaget och med nytt material börja om från början. Och att kontrollera, efterdra och isolations mäta hela installationen.

Några risker/fel lilla centralen
"Brytaren" till 16A uttaget medför en risk eftersom man förutsätter att uttaget är spänningslöst vid frånslag. Men ett vanligt fel om den använts som start/stopp är att ett eller flera av kontaktblecken fastnat ihop eller att gapet mellan blecken har blivit för litet.

Inkommande jordkabel har tejpad skyddsjord, ingen av de andra kablarna är isolerade vid uppskalning.

Kablar är korsade.

Hälsningar Per
 
Per Hessel skrev:
Med nackhåren resta och morgonkaffet i vrångstrupen häpnar jag över bilderna och inläggen i denna tråd.
Inte undra på att antalet elolyckor skjuter i höjden.
Känner en uppriktig oro inför risken att någon tråddeltagare snart klappar på hos St. Per men vill samtidigt tacka för ett rejält morgonskratt.
Elsäkerhetsverkets Rapport över Elolyckor 2013:

"Vi kan konstatera rekordlåga dödsolyckstal
de två senaste åren, vilket är mycket glädjande
"



http://www.elsakerhetsverket.se/PageFiles/63465/ELS_Rapport_Elolyckor2013_A4.pdf
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Det finns ett antal fatliga punkter t.ex garageanslutningen och kopplingen runt ringledningstransformatorn. Sedan finns det fult utförd kabelförläggning som är oproffsig men som inte är direkt farlig. Men i övrigt finns det inga jättefel förutsatt att alla skruvförband är korrekt åtdragna samt att inga brottanvisningar är skapade i ledarna genom felaktig kabelskalning.
 
N
Vissa läser statistik som fan läser bibeln, vill minnas att artikeln du hänvisar till gäller yrkes-verksamma.
Hursom, personskador är en bit av det hela, men till det ska även läggas tex. bränder och incidenter.
Att olyckstalen trots allt är så pass låga beror inte, tro mig, på att alla svennar plötsligt blivit fullfjädrade elektriker utan till stor del på jordfelsbrytarnas intåg.

Sedan skrev någon att installationen såg godkänd ut om jag fattade rätt, även här kan jag säga att vi ser olika på saker och ting. Rent ekonomiskt vore det nog bäst att börja om från början med garagecentralen, (det har blivit så dyrt med begravningar) :)
Vid en besiktning skulle den installationen underkännas, och om det varit en nyinstallation hade nätägaren inte kopplat på strömmen.

>> Varnar igen för ASEA kontaktorn/påslaget till 16A uttaget, den installationen är om inte regelvidrig direkt olämplig! <<


Det här får bli mitt sista inlägg i den här tråden. Ha det gott!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.