Inte har du väl uttömt alla fel som tom fick det att svartna för ögonen osv, bara fyll på. Något som får mig att lite tvivla på dina kapaciteter i ärendet är att du hela tiden nämner motorskyddet före trefasuttaget men inte uttaget i sig. Den typen är verkligen något som visat sig olämpligt tom livsfarligt så till den grad att det är förbjudet för yrkesmässigt bruk och mycket lämpligt att byta eller inte använda öht.

Men ibland ser man inte skogen ....... :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Jodå, även jag som amatör har genom att läsa forumet under ett par års tid lärt mig att till viss del skilja mellan proffs och pul. Att garagecentralen är hempulad är otvetydigt. Tyvärr hade jag inte den blicken när jag köpte kåken och elbesiktning fanns inte med i tanken.
Säkert hade det bästa varit att riva ut all el och göra nytt, och varför inte all VVS också. Vem vet hur mycket stryk takstolarna tagit på 25 år, kanske bäst att byta dem också. Nu tar jag det lite i taget, jfb trodde jag ju redan jag hade.
Nej, man måste leva också, och ska man bli upprörd för att kablarna är korsade på fel sätt så har man lite annorlunda prioritering i livet än vad jag har. Risker finns överallt, och man kan inte gardera sig mot allt.
Jag kan bara tacka forumet för utan er hade jag struntat fullständigt i kontinuitetsmätning och sannolikt aldrig upptäckt mitt jordfel.
Trefasuttaget likaså, det har jag fått respekt för här och kontrollmätte innan jag pillade på det. Tack för tipset om aseakontaktorn, den ryker också när cee-donet sätts upp.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 2 till
  • Laddar…
N
Skyller på vinintaget och gör ett(1) undantag... ;)

Ja varför nämner jag inget om det fyrstiftade, i siluminhöljet jordade, 16 Amperes uttaget??
Jo helt enkelt för att det (förutsatt att installationen inte är ny, uttaget, centralen och ASEA kontaktorn talar för att den är utförd under 80-talet) inte alls är något förbjudet eller fel. I befintliga installationer är det uttaget i högsta grad tillåtet och kommer så att förbli tills annat meddelas. Det är tom tillåtet att komplettera med fler likadana uttag matad från samma central...

"Vid kompletteringar av en befintlig elanläggning är det de krav som gällde då den ursprungliga installationen i utrymmet utfördes som gäller."

Kom inte med fler frågor till mig, tack, utan ha det gott o lycka till! / per
 
Per Hessel skrev:
Med nackhåren resta och morgonkaffet i vrångstrupen häpnar jag över bilderna och inläggen i denna tråd.
Inte undra på att antalet elolyckor skjuter i höjden.
Känner en uppriktig oro inför risken att någon tråddeltagare snart klappar på hos St. Per men vill samtidigt tacka för ett rejält morgonskratt.
Per Hessel skrev:
Hej!

Man kan säga såhär, jag ser så många fel och "fel" att det liksom svartnar för ögonen.
Uppriktigt kan jag inte se någonting som ser rätt och riktigt ut i de bilder du postat..
Det tillsammans med många av inläggen gör att man helst inte vill säga någonting.
Förutom möjligen att:
1. Det har inte varit någon elektriker inkopplad i den dragningen.
2. Håll inte på om ni inte kan!
Per Hessel skrev:
Det tar minst 3+6 år att bli behörig elektriker, att här per korrespondens försöka rätta till en helknasig installation i en annan landsända vore både dumt och oansvarigt.

Som jag skrev tidigare är det inte ett fel utan i princip allt vilket gör det hopplöst att komma med någon hjälp hur gärna jag än vill.

Tvärtom brukar jag försöka hjälpa så gott jag kan, och mitt råd i detta fall är i så fall att demontera den lilla centralen i garaget och med nytt material börja om från början. Och att kontrollera, efterdra och isolations mäta hela installationen.

Några risker/fel lilla centralen
"Brytaren" till 16A uttaget medför en risk eftersom man förutsätter att uttaget är spänningslöst vid frånslag. Men ett vanligt fel om den använts som start/stopp är att ett eller flera av kontaktblecken fastnat ihop eller att gapet mellan blecken har blivit för litet.

Inkommande jordkabel har tejpad skyddsjord, ingen av de andra kablarna är isolerade vid uppskalning.

Kablar är korsade.

Hälsningar Per
TS gjorde lite hempul (ej centralen), när TS gjorde kontinuitetsmätning av skyddsjorden så upptäckte han att jorden i garaget inte fungerade när JFBn var frånslagen.

TS frågar för att veta innan har ringer in elektriker för att få det åtgärdat.

All heder åt TS.
 
  • Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Per Hessel skrev:
Skyller på vinintaget och gör ett(1) undantag... ;)

Ja varför nämner jag inget om det fyrstiftade, i siluminhöljet jordade, 16 Amperes uttaget??
Jo helt enkelt för att det (förutsatt att installationen inte är ny, uttaget, centralen och ASEA kontaktorn talar för att den är utförd under 80-talet) inte alls är något förbjudet eller fel. I befintliga installationer är det uttaget i högsta grad tillåtet och kommer så att förbli tills annat meddelas. Det är tom tillåtet att komplettera med fler likadana uttag matad från samma central...

"Vid kompletteringar av en befintlig elanläggning är det de krav som gällde då den ursprungliga installationen i utrymmet utfördes som gäller."

Kom inte med fler frågor till mig, tack, utan ha det gott o lycka till! / per
Då gäller det att anläggningsägaren har sådana 3-/4-stiftsuttag (& handskar) liggande eftersom dom kontaktdonen inte får säljas/skänkas.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Per Hessel skrev:
Skyller på vinintaget och gör ett(1) undantag... ;)

Ja varför nämner jag inget om det fyrstiftade, i siluminhöljet jordade, 16 Amperes uttaget??
Jo helt enkelt för att det (förutsatt att installationen inte är ny, uttaget, centralen och ASEA kontaktorn talar för att den är utförd under 80-talet) inte alls är något förbjudet eller fel. I befintliga installationer är det uttaget i högsta grad tillåtet och kommer så att förbli tills annat meddelas. Det är tom tillåtet att komplettera med fler likadana uttag matad från samma central...
Så det svartnar för ögonen på dig för att någon korsat någon tråd, men du har inga egentliga invändningar mot en uttagstyp som är *så* farligt att den enskilt syntes i elolycksfallsdödsfallsstatistiken? Dvs den stog ensam för ett a två dödsfall om året fram tills slutet på nittiotalet. Man får gå tillbaka till 40-50 talet för att hitta dylika livsfaror.

Den får vara hur tillåten som helst att ha kvar i en befintlig anläggning, ingen som tar elsäkerhet seriöst skulle låta den sitta kvar, utan demontera och slå sönder med slägga (man kan bevara några exemplar inlåsta bakom glas på museum).
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Nu har Per Hessel börjat PMa istället för att svara i tråden, här kommer hans PM till mig.

"
Per Hessel skrev:
Läste ditt inlägg och blir bara trött, ärligt,, hur i h-e skulle någon få reda på om ett kompletterat uttag har köpts, skänkts, stulits eller bara legat och väntat i skrivbordslådan?
Dvs inga problem att sätta upp ett till likadant. Jag tycker inte att det skulle vara rätt o riktigt men det strider inte mot någon regel. Dessutom, detta stannar mellan oss ;) 16A handskar Hona/Hane/Vägg finns fortfarande att köpa helt fritt utan att varken ELsäk, FRA eller någon annan kan göra något åt det.
Det finns klenspänningsanläggningar där de fortfarande används.

Tro inte att jag skriver här på forumet för att få rätt eller verka bäst. Jag kan långt ifrån allt bara lite, har behörighet och utfört många besiktningar genom åren. Ändå gör jag fel, känner mig osäker, måste fråga, läsa på etc.

Med vänlig hälsning / per
"
 
Det är styggt att dra ner byxorna på honom så Demmpa. :)
 
  • Gilla
Nirre
  • Laddar…
Att dom används i klenspänningsanläggningar är ju inte farligt. Säkerhetsbristen gällde i första hand skyddsjorden.
 
Tobbe_3 skrev:
Att dom används i klenspänningsanläggningar är ju inte farligt. Säkerhetsbristen gällde i första hand skyddsjorden.
Förutom att de gör att de är kvar i cirkulation, istället för att göras varaktigt obrukbart (som polisen skriver när de vill ha ett vapen pluggat), vilket ju ökar risken att någon "tager vad man haver" istället för att skruva dit CEE-uttag och handske. Det är ju inte som om det inte skulle finnas fullgoda alternativ för både klen och annan spänning.
 
Att använda don som passar till 230/400V i en klenspänningsanläggning är inte helt smart, för att nu inte säga direkt olämpligt.

Risken är ju överhängande att någon kopplar in en apparat avsedd för 50V till 400V.

Använd omdömmet och specialdon.
 
mycke_nu skrev:
Att använda don som passar till 230/400V i en klenspänningsanläggning är inte helt smart, för att nu inte säga direkt olämpligt.

Risken är ju överhängande att någon kopplar in en apparat avsedd för 50V till 400V.

Använd omdömmet och specialdon.
Jag tänkte på dom lastbilshandskarna som har en annan stiftkonfiguration, där finns inga förväxlingsrisker.

Förväxlingsrisk får naturligtvis inte förekomma mellan nätspänningskontakter och klenspänningningskontakter.
 
Redigerat:
Tobbe_3 skrev:
Jag tänkte på dom lastbilshandskarna som har en annan stiftkonfiguration, där finns inga förväxlingsrisker.

Förväxlingsrisk får naturligtvis inte förekomma mellan nätspänningskontakter och klenspänningningskontakter.
Mitt svar var en kommentar till Per Hessels PM.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
Jag tänkte på dom lastbilshandskarna som har en annan stiftkonfiguration, där finns inga förväxlingsrisker.
Ja, OK. Då kan de ju inte användas till något annat heller senare, så då skulle jag ju inte sprungit och bytt dem bara för att.
 
mycke_nu skrev:
Mitt svar var en kommentar till Per Hessels PM.
Vad rörigt det blir när någon pm ar inlägg.

Det är ju helt klart att don med opålitlig skyddsjord skall bort särskilt som dom ofta används i en tuff och farlig miljö.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.