Jag erkänner direkt: Höll på med lite hempul, skulle sätta upp nytt uttag och snygga till förre ägarens mer uppenbara hempul. När jag skulle koppla in jorden och gjorde en kontinuitetsmätning så upptäckte jag en del konstigheter.
Vad bör jag göra? Ringa en elektriker är nog rimligt, men kul att höra era tankar först. Tips på bra elektriker i Helsingborg uppskattas också.

Har en huvudelcentral i huset och från denna matas en undercentral i garaget via en 16A trefasgrupp. Hela huvudcentralen har en separatkapslad jfb. Upptäckte idag att undercentralen är byglad mellan PE och N och kabeln där emellan är fyrledad (tre faser och nollan i någon fläta omkring). Nollan är kopplad till samma nollskena som resten av grupperna i huset. Jorden saknas alltså däremellan. I garaget har jag upptäckt flera märkliga kopplingar och färgval så här finns nog en del att rätta till.

Om jag förstått rätt så går jag här från tn-c till tn-s och därefter tillbaka till tn-c, vilket väl inte är tillåtet.

Jfb fungerar väl sannolikt inte alls i garaget?
Sätta jfb i garaget och koppla undercentralen utanför huvudelcentalen?
Byta kabel och göra korrekt jordning till undercentralen. Verkar jobbigt att byta kabeln i ett rör, men det kanske går?
 
Så får det absolut inte vara kopplat!

Vilken grovlek är det på kabeln till garaget?
För nyinstallation av fyrledare (tre faser plus PEN) så måste det vara minst 10 kvmm.
För installation av femledare till garaget utan att ledningen går genom någon säkring efter elmätaren så måste det vara minst 6 kvmm.
Om du vill att garaget central ska ligga under huvudcentralen (efter JFB & 16A säkring) så måste det vara femledare minst 2,5 kvmm.

JFBn fungerar delvist idag mot garaget. Om det blir internt jordfel i utrustningen i garaget så händer ingenting med JFBn. Om det blir jordfel mot extern jord så löser förhoppningsvis JFBn.
 
Redigerat:
  • Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Ok, ungefär som jag trodde då...

Vad är största risken med befintlig koppling? Hur snabbt bör jag åtgärda det?
Det står 2,5 kvmm i tablån för garagekabeln. Har dock inte kontrollmätt.
Får man i 5g2,5 kabel i 16mm vp, ca 10 m? Det fattas idag 50 cm från vp-röret till garagecentralen. Om man förlänger vp upp till centralen kanske man kan dra i fk istället? ImageUploadedByTapatalk1407335405.704349.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Japp, trefasuttaget ska nog också bytas...
 
Nollan från huset (efter JFBn) används alltså som PE i garaget? Det handlar inte om TN-S till TN-C, och inte om saknad skyddsjord utan om felaktig skyddsjord. Denna PE är overksam och farligare än om det inte fanns någon PE alls. JFBn i huset kommer inte att lösa för ett fel mellan fas och denna "PE", för den ser detta som en belastning mellan fas och nolla. Så detta bör du åtgärda bums. Har du inga trefasmaskiner i garaget så kan du nalla en tråd och få två faser, nolla och PE. En tillfällig nödåtgärd, om det är snabbare/enklare, är att klippa förbindelsen N-PE i garaget och ansluta PE till ett spett eller annat som har kontakt med riktig jord.
 
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Kanske blivit någon miss där i samband med montage av JFB..
Om du tänker testa med kabel 5G2,5 testa med EXK, denna är betydligt mindre i omfång än EKK. Draghjälp och smörjkladd.
 
Bo.Siltberg skrev:
Nollan från huset (efter JFBn) används alltså som PE i garaget? Det handlar inte om TN-S till TN-C, och inte om saknad skyddsjord utan om felaktig skyddsjord. Denna PE är overksam och farligare än om det inte fanns någon PE alls. JFBn i huset kommer inte att lösa för ett fel mellan fas och denna "PE", för den ser detta som en belastning mellan fas och nolla. Så detta bör du åtgärda bums. Har du inga trefasmaskiner i garaget så kan du nalla en tråd och få två faser, nolla och PE. En tillfällig nödåtgärd, om det är snabbare/enklare, är att klippa förbindelsen N-PE i garaget och ansluta PE till ett spett eller annat som har kontakt med riktig jord.
Ok. Lösningen där jag nallar tredje fastråden, kan jag se det som en permanent lösning (bortsett från att färgerna är fel) eller bör jag se till att ordna 5g2,5 snarast?

Just denna lösningen ser väl inte helt optimal ut... ImageUploadedByTapatalk1407351399.870568.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByTapatalk1407351399.870568.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det spettet är bättre än ingenting, men kan du avvara den tredje fasen så är det ett bättre alternativ. :)
 
In till husets central är det väl TN-C, därifrån får man gå vidare med garagekabeln som då får vara TN-C men PEN i den MÅSTE kopplas till inkommande PEN.
Då kommer JFB att lösa så man får då avsäkra garagekabeln och koppla den före husets JFB och sedan en JFB i garaget.

Protte
 
Jag hade lite svårt att få in spettet i wagoklämman, så jag la ner det projektet igen...

Egentligen hade det kanske varit bra att sektionera lite och ha egen jfb för garaget, men det får nog räcka med en.

Tror enklaste/bästa lösningen blir att dra 5 lösa 2,5kvmm FK i befintligt rör, men förlänga röret upp till centralen. Om jag byter till ett CEE-don så har jag trefas tillgängligt vid behov. Finns det något speciellt skäl att det var draget med kabel i rör tidigare?
 
Röret som du tänker dra FK i, går det inomhus? Inte nergrävt?
 
Utan att veta hur installationen ser ut låter det ändå som en dålig idé att dra FK då man ser en EKKJ gå rakt ner i grunden på bilden. EXLQ är nog minimum men ännu hellre en EXQJ eller N1XV annars gör man som Protte skrev koppla den på rätt PEN-plint med korrekt märkning och helst då ny JFB i garaget där man går till TN-S som det var gjort innan.
Går det att byta till 5-ledare är det naturligtvis bättre och man kan använda befintlig JFB.
 
Undrar lite hur röret går, under mark eller genom hus? Kanske går det bara ut i marken mellan husen? Då finns ju inget mer att dra FK genom.
 
Stäng av centralen i garaget tills dess en JFB är monterad, det är den bästa, säkraste och enklaste lösningen.

Eget jordspett är ju bara dumt, om Bo ursäktar.
 
Jovisst. Notera dock att spettet var tillfälligt och med förutsättningen JFB.
Det finns alternativ i tråden som i mitt tycke är ännu sämre ;)
 
Huset och garaget är ihopbyggda, men jag kom på senare att jag tror kabeln är klamrad utan rör i krypgrunden under huset och därför går ju FK bort.
Spettet har jag naturligtvis inte använt, jag kunde bara inte låta bli att ta en bild när jag stod med en gulgrön tråd i ena handen, mobilen i andra och ett spett inom räckhåll. Det kändes som något jag definitivt inte skulle pula med själv...
Lutar kanske åt prototypens förslag ändå, med egen jfb i garaget.
Hittills har jag alltid använt en portabel jfb när jag haft elgrejer i trädgården "för säkerhets skull" och det har ju tydligen varit tur det. Finns det skäl att misstänka att en portabel jfb inte fungerar när kopplingen varit som den varit?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.