409 läst · 8 svar
409 läst
8 svar
Grundvatten?
Hej! Vi tittar på en tomt för att bygga hus utanför detaljplanerat område. Marken är på sina håll väldigt blöt med synliga vattenpölar. Dock är tomten står och just där huset ska stå står idag en gammal byggnad som inte har några sättningar. Men där precis finns en grävd brunn som det idag står vatten upp till 60cm under marknivå. Är detta grundvatten? Går det ens att bygga när vattnet står så högt? Vattennivån skiljer ju även under året och detta är nu under vintertid. Kan man dränera bort så pass vattenfylld lera?
Tacksam för era kloka ord!
Mitt hus har liknande förutsättningar.K kajjan1 skrev:Hej! Vi tittar på en tomt för att bygga hus utanför detaljplanerat område. Marken är på sina håll väldigt blöt med synliga vattenpölar. Dock är tomten står och just där huset ska stå står idag en gammal byggnad som inte har några sättningar. Men där precis finns en grävd brunn som det idag står vatten upp till 60cm under marknivå. Är detta grundvatten? Går det ens att bygga när vattnet står så högt? Vattennivån skiljer ju även under året och detta är nu under vintertid. Kan man dränera bort så pass vattenfylld lera?
Står grundvatten ca 70cm under markytan.
De som byggde huset valde att höja upp huset lite (ca 40cm ovan mark) och bygga krypgrund (ca 60cm kryphöjd).
Stått sen 1988 utan problem.
Står dock på högsta punkten på tomten och vid snösmältning/mycket regn kan jag få vatten ståendes på gräsmattan. Dock en bit från huset så ingen risk att det tar sig till grunden.
Har dock sandjord och inte lerjord på tomten.
Ja, det är grundvatten. Nu är nivån troligen i den lägre halvan av variationen, brukar vara som högst under senvåren generellt.
Det är alltid en risk att dränera lera, men om du inte grundlägger på leran (pålning tex) så är byggnaden säker i alla fall. Det som kan hända är att marken kring huset sätter sig med tiden, vilket kan påverka estetiskt och tex servisledningar.
Det som kan bli problem är att anlägga enskilt avlopp. Här finns en karta som du kan titta på.
https://www.lansstyrelsen.se/stockh...d-for-provning-och-tillsyn-av-sma-avlopp.html
Ange nivån i brunnen som observation inkl datum så får du en uppskattning av hur högt infiltrationen behöver ligga. Minusvärden anger att marken inte är tillräckligt hög, men det kan finnas andra delar av fastigheten som är mer lämpliga.
Det är alltid en risk att dränera lera, men om du inte grundlägger på leran (pålning tex) så är byggnaden säker i alla fall. Det som kan hända är att marken kring huset sätter sig med tiden, vilket kan påverka estetiskt och tex servisledningar.
Det som kan bli problem är att anlägga enskilt avlopp. Här finns en karta som du kan titta på.
https://www.lansstyrelsen.se/stockh...d-for-provning-och-tillsyn-av-sma-avlopp.html
Ange nivån i brunnen som observation inkl datum så får du en uppskattning av hur högt infiltrationen behöver ligga. Minusvärden anger att marken inte är tillräckligt hög, men det kan finnas andra delar av fastigheten som är mer lämpliga.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 241 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 241 inlägg
Jag bor i en dal och på vinter-vår-försommar står det lokala grundvattnet i brunnen ungefär så högt. Det tycks bero på att det är just en brunn som är grävd och står i kontakt med något underliggande vattenmagasin för gräver jag en grop några meter ifrån brunnen så dyker inget grundvatten upp där.
Ännu mer spännande är det hos grannen som har en stor gammal grävd brunn (för ett mejeri från 1900-talets början) tre meter från sin fasad. Grannen har källare (60-talshus) och vattennivån i brunnen står säkert 1,5 m över källargolvets nivå.
Så att titta i brunnen för att avgöra grundvattenspegelns nivå är nog inte alltid det smartaste. Vi har lera här ska sägas så de vattenförande lagret ligger under leran.
Ännu mer spännande är det hos grannen som har en stor gammal grävd brunn (för ett mejeri från 1900-talets början) tre meter från sin fasad. Grannen har källare (60-talshus) och vattennivån i brunnen står säkert 1,5 m över källargolvets nivå.
Så att titta i brunnen för att avgöra grundvattenspegelns nivå är nog inte alltid det smartaste. Vi har lera här ska sägas så de vattenförande lagret ligger under leran.
Nivån i brunnen är per definition lika med grundvattennivån (där grundvattentrycknivån är lika med lufttrycket), men det kan ju finnas flera olika magasin, som har olika nivå, i en viss punkt. Dessa kan skiljas åt av ett lager med tät lera till exempel.
Jag utgick i mitt tidigare svar från att en grävd brunn ligger i det övre magasinet, men det behöver förstås inte vara fallet.
Jag utgick i mitt tidigare svar från att en grävd brunn ligger i det övre magasinet, men det behöver förstås inte vara fallet.
VA är kommunalt så brunnen är enbart för bevattning och liknande.K kajjan1 skrev:
Dagvattnet hanteras av en stenkista pga att vi saknar kommunalt dagvattensystem.
Har funkat men nivån i samlingsbrunnen för dagvatten/dränering har legat högt ibland.
Har en dränkbar pump som jag slängt i när det varit som värst och pumpat bort vattnet från tomten.
Liknande trådar
-
Högt grundvatten, går inte att dränera bort.
Grund & Markarbeten -
Debe grundvattenpump trasig efter 3 år
Vatten & Avlopp -
Grundvatten läcker in i pumpbrunn, åtgärd?
Grund & Markarbeten -
Gjuta plingar vid högt grundvatten
Grund & Markarbeten -
Alu-pex slang i dricksvattenbrunn för att mäta grundvattennivå?
Vatten & Avlopp