Hej!
Vi ska bygga ett tvåplanshus. Plattan blir på dryga 100kvm.
Nu har jag lite frågor på hur man ska gå tillväga med grunden.
Tomten är lite svagt lutande med berg en nivåskillnad på ca 1,5m,vi ska spränga bort en liten topp på berget så att skillnaden blir ca 1m (mindre fyll).
Vi hade tänkt att fylla med sprängsten och stora stenar och sendan fylla på med 0-32 för att sendan padda(700-800kg padda). Efter detta köra på med singel .
*Går det bra att lägga på sprängsten och sten direkt på berget?
*Är det rätt med 0-32 grus?
Synpunkter och goda råd är välkommna!

Mvh David

I
Jag skulle nog ha startat med grunden direkt innan uppfyllnad. Dvs. borrat in några stick i berget (fi 16 eller grövre) och förankrat en betongsula mot glidning och på den murat upp sockeln (med 25 cm btg.hålsten utom de två sista varven, där jag valt 25 cm lecasten) till den höjd ni vill ha på underkant fasad.

Därefter lagt några parallella dräneringsslangar från topp till botten och låtit dem mynna utanför den nedre (högsta) sockelmuren. (Då slipper ni problemet med 'berg-syra' som innebär att vatten kan söka sig väg genom huset efter motståndets minsta lag utefter berget, även om ni har en fungerande dränering på uppsidan).

Därefter täckt dem med ett lager grus så att de är skyddade för fyllnaden.

Sen fyllt med grus och i det varsamt lagt ner sprängstenen så att inte dränslangarna skadas. Vattnet ner grus i de hålrum som blir och fyllt på mer grus till önskad höjd och fuktspärrat med en Platonmatta och lagt på cellplast till underkant btg.platta.

Då går det även att 'dra in' sockeltjockleken från 25 till 15 cm och ställa en 10 cm kant av cellplast mellan sockelns övre del och btg.plattan så ni slipper få in kyla den vägen och ändå ha tillräcklig bärighet i de resterande 15 cm för ytterväggen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.