Jag ska byta fasadpanel på huset och har först oljat en gång med tinova impregneringsolja. Sedan ströks ett lager grundfärg på två tredjedelar av panelen innan det hade gått 24 timmar. På förpackningen står att man ska måla grundfärg inom 24 timmar. Men sedan tog grundfärgen slut och det tog fem dagar innan jag fick tag i mer. Nu undrar jag vad som händer om jag målar grundfärg på oljan som torkat mer än 24 timmar? Ska jag olja en gång till och måla grundfärg inom 24 timmar eller är dumt att olja in en andra strykning när den första strykningen olja redan härdat?

Tacksam för svar!

K KaMaPo skrev:
Jag ska byta fasadpanel på huset och har först oljat en gång med tinova impregneringsolja. Sedan ströks ett lager grundfärg på två tredjedelar av panelen innan det hade gått 24 timmar. På förpackningen står att man ska måla grundfärg inom 24 timmar. Men sedan tog grundfärgen slut och det tog fem dagar innan jag fick tag i mer. Nu undrar jag vad som händer om jag målar grundfärg på oljan som torkat mer än 24 timmar? Ska jag olja en gång till och måla grundfärg inom 24 timmar eller är dumt att olja in en andra strykning när den första strykningen olja redan härdat?

Tacksam för svar!
Bump, hur gjorde du?

Claes Sörmland
J Julistormen skrev:
Bump, hur gjorde du?
Vad är det för produkter som du använder?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad är det för produkter som du använder?
Tinova Wood Base Oil och grundfärg från Nordsjö.

Nu har det börjat regna också.. Frågan är hur länge man kan vänta med grundfärg eller om man måste olja om allt?

Hej, jag strök grundfärg på den härdade oljan. Det var så de rekommenderade mig att göra när jag frågade i nordsjö-butiken.

Jag använde också Tinova wood base oil och Nordsjö grundfärg. Sist två strykningar med Nordsjö OneTech.

Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Grundoljeprodukten anges vara icke filmbildande och övermålningsbar efter 24 h så jag undrar hur viktigt det där tidsfönstret är.

Men det står även i det tekniska databladet att den ska övermålas inom 24 h. Antingen handlar det om skydd mot UV-ljus (något som kan brytas ned) eller - troligare - att man vill att alkydgrupperna i oljan kemiskt ska reagera med grundfärgens motsvarande kemi så att grundfärgen verkligen sitter.

Det säkraste är väl att olja om, det står att två till tre appliceringar av grundoljan är lämpligt, och måla inom 24 h.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.