Jag har ett precis nyrest garage vars panel är obehandlad. Garaget har stått ca 4 veckor, dock har det ju varit skapligt lite regn under denna tid.

Jag målade precis klart halva långsidan med Fluggers 02 Wood Tex Utegrund (https://www.flugger.se/färg-spackel-tapet/utomhus/fl-02-wt/02-wood-tex-utegrund) ovanpå det obehandlade träet. Sen slog det mig - är det nödvändigt att först stryka hela garaget med grundolja, sedan utegrund och sedan 2 lager täckfärg (i mitt fall "05 Wood Tex Uteakrylat") eller räcker det med en strykning utegrund och sedan 2 lager täckfärg?

R roniish skrev:
Jag har ett precis nyrest garage vars panel är obehandlad. Garaget har stått ca 4 veckor, dock har det ju varit skapligt lite regn under denna tid.

Jag målade precis klart halva långsidan med Fluggers 02 Wood Tex Utegrund ([länk]) ovanpå det obehandlade träet. Sen slog det mig - är det nödvändigt att först stryka hela garaget med grundolja, sedan utegrund och sedan 2 lager täckfärg (i mitt fall "05 Wood Tex Uteakrylat") eller räcker det med en strykning utegrund och sedan 2 lager täckfärg?
Det allra bästa är ju att grundolja allt som är trärent men annars kan det nog funka att stryka grundfärg lite extra flödigt så det verkligen kan suga in och mätta träet.
Men ta åtminstone grundolja på allt ändträ och hela vindskivorna som ju alltid är extra utsatta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.