Är lite frågande till denna grundkonstruktion. Som det överstyva Paint bilden visar ;)
Har en vän som har gjort en tillbyggnad, enligt hanns kvalitetsansvarig så är detta inga problem, anledningen till frågan är att vi själva ska bygga ut med liknade grund. Så vad säger grund experterna, är detta rätt.

• Namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så ser vårt hus från 91 ut, och det funkar bra. Men numera har man väl oftast L-stöd i putsad cellplast och 300mm cellplast om man inte har golvvärme kaske 200mm. Lite kallbrygga blir det med leka. Jag skulle valt L-stöd.

Vad för L-stöd tänker du på? Är det kantelement som du tänker på, finns det så höga? Det är ju 4 lager Leca ovan mark.

Det som jag även undrar om är om det är ok att bara ha puts på den del som är ovan mark...

Ett alternativ kan vara att inte låta betongplattan gå hela vägen fram till lecamuren, på så vis blir det ingen köldbrygga och bättre isolervärden. Nu vet jag inte hur väggen över grund ser ut men om man bygger med trästomme har man oftast en omgång tvärgående 45mm-reglar på insidan av den bärande stommen. I sådana situationer är det bara att lägga en 50mm cellplastskiva på insidan av lecamuren innan man gjuter plattan.

LECA är väl lite passé, Kantelement är väl det som används idag, och räcker de inte på höjden så finns rakakantelement som går skarva i underkant med markisolering.

Om jag bygger vill jag att betongplattan ska sitta rejält ihop med yttersidan, jag tycker att det ska göras en riktig kantbalk isf grundsula+LECA+betonggolv, det blir en massa olika tekniker och riskera att LECA stapeln ramlar omkull.

Nä, nu ska jag gå ut och gräva vidare för min formsättning av platta på mark.

Protte

F
Det finns iallafall 600mm höga kantelement. Men med så hög kant så hade jag grävt ner ett I-elemet istället, fyllt invändigt och format kantbalken med lös EPS S300 eller nåt sånt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.