6 111 läst · 10 svar
6k läst
10 svar
Grundfos SQ eller SP.
Står i valet mellan Grundfos SP (trefas) eller SQ (enfas) till vår nyborrade brunn..
Brunnen är 75m. djup, och vi skall försörja två hushåll med den. Tillrinningen är ca 300l/h.
1. Jag ser att SQ har tomkörningsskydd, är det nödvändigt.??
2. Sedan stod det någonstans att SQ har inbyggt motorskydd och inbyggd backventil. Innebär det att man kan hoppa över dito uppe i pumphuset.?
3. Hur många minutliter bör pumpen ge?
Tacksam för forsande snabba svar eftersom jag tänkt beställa så fort som möjligt..
Brunnen är 75m. djup, och vi skall försörja två hushåll med den. Tillrinningen är ca 300l/h.
2. Sedan stod det någonstans att SQ har inbyggt motorskydd och inbyggd backventil. Innebär det att man kan hoppa över dito uppe i pumphuset.?
3. Hur många minutliter bör pumpen ge?
Tacksam för forsande snabba svar eftersom jag tänkt beställa så fort som möjligt..
Om du vill ha min åsikt på frågorna
Inte nödvändigt om man vill byta en uppbränd pump bara för att man inte hade tillräckligt med vatten i brunnen.
Ja.
Inte nödvändigt om man vill byta en uppbränd pump bara för att man inte hade tillräckligt med vatten i brunnen.
Ja.
Aja, jag kollade bara på tabellerna som finns på
[:: RinkabyRör : Webbutik ::
Det blir ju rätt rejält spänningsfall på 100m. kabel så 3x1.5 låter lite klent i mina öron - men men.
Nåväl, nu blev det en SP ändå så det får bli bra
En annan fråga, hur långt från hålets botten sätter man lämpligen själva pumpen.??
[:: RinkabyRör : Webbutik ::
Det blir ju rätt rejält spänningsfall på 100m. kabel så 3x1.5 låter lite klent i mina öron - men men.
Nåväl, nu blev det en SP ändå så det får bli bra
En annan fråga, hur långt från hålets botten sätter man lämpligen själva pumpen.??
Klent, hur många uttag har du i huset med tio ampere som har grövre kabel än 1,5 kvadrat, låt mig gissa noll. Din sista fråga vet ej men det borde väl vara så djup så att man inte riskerar torrkörning med tanke på den pump du valde. Kan man säga så djupt som pumpen klarar.
Egentligen är det en fråga för forumet "El" men det är skillnad på att dra en kabel 5-10m. och dra den 100-150 m. Det är därför man behöver gå upp i dimension vid långa längder - kolla i tabellen jag länkade till så ser du vad jag menar..
EDIT.
Om inte länken ovan fungerar kan du gå in under "vatten" - "djupvattenpumpar" och sedan "gummikabel/gjutskarv SQ".
EDIT.
Om inte länken ovan fungerar kan du gå in under "vatten" - "djupvattenpumpar" och sedan "gummikabel/gjutskarv SQ".
Liknande trådar
-
Husqvarna 45 Special, bra eller anus?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Husqvarna 440, problem med moderkort?? Eller annat?
Robotgräsklippare -
Nya och/eller begagnade reservdelar till Husqvarna (Electrolux)?
Vitvaror -
Debe eller Grundfos vattenpump
Vatten & Avlopp -
Vilken är bäst av röjsågarna STIHL FS 131 eller Husqvarna 336FR?
Trädgård allmänt