Vi har idag kommunalt vatten, som har ersatt egen brunn. All utrustning finns dock kvar, och tidigare ägare har använt det för bl.a. bevattning. Vatten pumpas med en ejektorpump (två slangar till brunnen). Enligt typskylten är det CPE 3 60 och tyvärr läcker det rätt friskt mellan motorn och pumphuset.

Som ni ser på bilden är den i risigt skick, mycket rost då det troligen läckt lite under många år. Men den låter fint och verkar fungera bra i övrigt. Motivationen att köpa en ny motsvarande pump känns inte så hög då priset är närmare 20000 kr.

Har sökt och hittat lite trådar där det tipsas om att det ska gå att renovera.
Då och då verkar det dyka upp begagnade, så det kunde ju vara en möjlighet också. Har ni några tips på vägen?
 
  • Rostig ejektorpump av typen CPE 3 60 med synlig läckage och slitage, använd för bevattning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska ni bara använda den för bevattning kan ni ju skaffa någon billig dränkpump istället.
 
  • Gilla
glemmy
  • Laddar…
Den ser hemskare ut än den är och har nog inga större problem förutom en rejäl rengöring på utsidan (vilket i och för sig är ett eget kapitel - här blir det nog både mekanisk rengöring att bokstavligen knacka bort tjocka lager och att använda syror för att få bort rosten och kalket - gissar att vattnet är rätt järnnhaltig).

Vet inte på just denna pump men förr hade dylika pumpar vattensmorda snörpackboxar och som man efterdrog en smula med rörtång när det började bli för blött runt axeln, till ganska trögt men inte så hårt att man inte kunde vrida axeln för hand och kontrollera att motorn orkade starta med marginal. Detta var inget man behövde göra ofta utan det kunde går åratal mellan tillfällena.

Dessa byggde på att det blev en tunn ångfilm runt axeln i packningen medans pumpen arbetar och snurrade betydligt lättar i full fart än när man vred runt för hand.

Gissar att man aldrig någonsin har efterdragit packboxen på denna pump (om den har snörpackbox vill säga) när det börja tränga fram för mycket vatten och det är därför den ser ut som den gör
 
  • Gilla
glemmy
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Den ser hemskare ut än den är och har nog inga större problem förutom en rejäl rengöring på utsidan (vilket i och för sig är ett eget kapitel - här blir det nog både mekanisk rengöring att bokstavligen knacka bort tjocka lager och att använda syror för att få bort rosten och kalket - gissar att vattnet är rätt järnnhaltig).

Vet inte på just denna pump men förr hade dylika pumpar vattensmorda snörpackboxar och som man efterdrog en smula med rörtång när det började bli för blött runt axeln, till ganska trögt men inte så hårt att man inte kunde vrida axeln för hand och kontrollera att motorn orkade starta med marginal. Detta var inget man behövde göra ofta utan det kunde går åratal mellan tillfällena.

Dessa byggde på att det blev en tunn ångfilm runt axeln i packningen medans pumpen arbetar och snurrade betydligt lättar i full fart än när man vred runt för hand.

Gissar att man aldrig någonsin har efterdragit packboxen på denna pump (om den har snörpackbox vill säga) när det börja tränga fram för mycket vatten och det är därför den ser ut som den gör
Mycket intressant om det är fallet. Tack för ett informationsrikt svar.
Jag får försöka hitta någon beskrivning av pumpen. Verkar inte vara helt ovanlig så kanske finns någon sprängskiss, verkstadsmanual eller så där ute.

Tog en till bild där vattnet sipprar ut. Är det här någonstans man kunde efterdra i så fall? Måste motorn plockas av?
 
  • Närbild på rostig vattenpump där vatten droppar ut från möjlig läckpunkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hittade en beskrivning på ersättningspumpen (CR-5)
det kan ju möjligen vara samma konstruktion fortfarande, ser faktiskt så ut om jag tittar på delen med de fyra insexskruvarna som jag fotograferat.

edit: den här typen av packning heter nog "braided stuffing box packing" på engelska.
 
  • Illustration av instruktioner för ersättning av en axeltätning på en pump, med numrerade steg och en bild av pumpens delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av en flätad packbox med mjukpackning och hus, använd som axeltätning i pumpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Provade efter att ha skrivit inlägget på CPE 3 60 och någon av träffarna indikerar att det är en gummi-packbox, och då blir det nog dessvärre att plocka ned pumpen i delar för att byta packboxen och inte bara att efterdra backboxen så att snörtätningen sluter mer tätt och läcker mindre om det var snör-packbox....

gissar att den kalk och järnhaltiga vattnet är delvis orsak till att gummipackboxen har slitits mer än vad det var ursprungligen tänkt.

nu har det byggts upp med så fruktansvärt mycket med avlagring över åren så det går knappt se hur det ser ut närmast axeln och om det fins kanter/vingar på 'muttern' som trycker ihop packboxen, om den ens existerar.
 
X xxargs skrev:
mmi-packbox, och då blir det nog dessvärre att plocka ned pumpen i delar för att byta packboxen och inte bara att efterdra backboxen så att s
det var inte helt okomplicerat att få isär pumpen, men till slut så :)
jag förstår inte hur detta fungerar, det är metall mot metall vad jag kan se.
När jag lossat motorn kunde jag lyfta på locket och detta är vad jag ser.

Någon idé? Det är inte något gummi här och ytan på delen i locket är märklig, eventuellt som att det slagits loss bitar från den?
 
  • Demonterad pump med slitna metallkomponenter och synlig avlagring eller korrosion inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig pumpdel med en metallaxel, täckt av orange rostavlagringar vid öppning av pumpens locket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
min far har nog en eller 2 liggandes från det gamla huset, vart finns du i landet?
 
Det är en mekanisk axeltätning. Troligen kol/keramik. Den övre delen är stationär med en o-ring som tätar. Den nedre har en typ gummibälg som tätar mot axeln. Och de ytorna som du ser tätar mot varandra. Fjädern ser till att det är tryck på tätningen. Kolla på grundfos sida var det finns återförsäljare alt rep verkstäder. Ring o se om det finns tätning som reservdel.
Enkla att byta. Oftast får man en liten manual med hur man byter. Typ som en ikea instruktion. Kolla bara så sätet inte är upprostat och att det inte är slitet på axeln.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
2 2mackan skrev:
Det är en mekanisk axeltätning. Troligen kol/keramik. Den övre delen är stationär med en o-ring som tätar. Den nedre har en typ gummibälg som tätar mot axeln. Och de ytorna som du ser tätar mot varandra. Fjädern ser till att det är tryck på tätningen. Kolla på grundfos sida var det finns återförsäljare alt rep verkstäder. Ring o se om det finns tätning som reservdel.
Enkla att byta. Oftast får man en liten manual med hur man byter. Typ som en ikea instruktion. Kolla bara så sätet inte är upprostat och att det inte är slitet på axeln.
Så där ser min tätning ut som jag bytte för några år sen.
Lite pilligt med rost på axeln där gummit skall dras över, så jag fick rensa och slipa ner rost och en kant och sen smorde jag med lite diskmedel när jag monterade.
Var försiktig då keramiken är skör.

/Workingclasshero
 
M MagicFingers skrev:
min far har nog en eller 2 liggandes från det gamla huset, vart finns du i landet?
Rör mig ofta mellan Oslo och Göteborg så där någonstans. Hade varit uppskattat om du ville kolla om det finns något han kan göra sig av med, och i så fall var :)
2 2mackan skrev:
Det är en mekanisk axeltätning. Troligen kol/keramik. Den övre delen är stationär med en o-ring som tätar. Den nedre har en typ gummibälg som tätar mot axeln. Och de ytorna som du ser tätar mot varandra. Fjädern ser till att det är tryck på tätningen. Kolla på grundfos sida var det finns återförsäljare alt rep verkstäder. Ring o se om det finns tätning som reservdel.
Enkla att byta. Oftast får man en liten manual med hur man byter. Typ som en ikea instruktion. Kolla bara så sätet inte är upprostat och att det inte är slitet på axeln.
Det är nog så att tätningen i övre delen har spruckit sönder, stora delar är borta. Logiskt om det är något skört material som keramik. Förvånar mig att det inte läckte mer dock.
Antar den pressas i inifrån, det är mycket beläggning men materialet i pumpen verkar i stort sett opåverkat
 
G glemmy skrev:
Rör mig ofta mellan Oslo och Göteborg så där någonstans. Hade varit uppskattat om du ville kolla om det finns något han kan göra sig av med, och i så fall var :)
ja det är i närheten ;). Gråbo mer exakt. 3 mil norr om gbg
får åka upp och fota åt dig, jag har för mig det fanns 2. en som var nyrenoverad och en ytterligare för res/genomgång vid tid över/behov
 
  • Gilla
glemmy
  • Laddar…
M MagicFingers skrev:
ja det är i närheten ;). Gråbo mer exakt. 3 mil norr om gbg
får åka upp och fota åt dig, jag har för mig det fanns 2. en som var nyrenoverad och en ytterligare för res/genomgång vid tid över/behov
Vilket sammanträffande, har vuxit upp i Floda så har vägarna förbi då och då 🥳
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
G glemmy skrev:
Vilket sammanträffande, har vuxit upp i Floda så har vägarna förbi då och då 🥳
då har jag funnit dom och tagit bilder. skickar pm på detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.