Hejsan.
Igår skulle jag äntligen byta köksfläkten. Fyra skruv och två slanklämmor, hur svårt kan det vara tänkte jag 😄
Efter tre timmar gav jag upp för dagen, då jag saknade "slanganslutningen" och spjället som skulle sitta ovanpå fläkten. Efter ett mail och ett samtal till supporten hittade jag attiraljerna inuti själva fläkten. Sen var det lite modifieringar på anslutningen mot kanalen i skorstenen som spökade innan jag fick fläkten hjälpligt på plats.
Men, nu när jag hittat allt och ska montera det sista, så uppstod ännu en fundering. På spjället står det "kapas för grundflöde-se bruksanvisning" men det står inget alls om det på något ställe. Jag har googlat som en tok men det närmaste jag kommer information är för flerfamiljshus och lägenheter i allmänhet.
Eftersom jag bor i villa med självdrag så funderar jag på om jag ska ha grundflöde på köksfläkten? Klippa av vingarna på spjället? Har aldrig en funderat över detta förut, men har inte bytt någon själv förut heller förvisso 😄
Igår skulle jag äntligen byta köksfläkten. Fyra skruv och två slanklämmor, hur svårt kan det vara tänkte jag 😄
Efter tre timmar gav jag upp för dagen, då jag saknade "slanganslutningen" och spjället som skulle sitta ovanpå fläkten. Efter ett mail och ett samtal till supporten hittade jag attiraljerna inuti själva fläkten. Sen var det lite modifieringar på anslutningen mot kanalen i skorstenen som spökade innan jag fick fläkten hjälpligt på plats.
Men, nu när jag hittat allt och ska montera det sista, så uppstod ännu en fundering. På spjället står det "kapas för grundflöde-se bruksanvisning" men det står inget alls om det på något ställe. Jag har googlat som en tok men det närmaste jag kommer information är för flerfamiljshus och lägenheter i allmänhet.
Eftersom jag bor i villa med självdrag så funderar jag på om jag ska ha grundflöde på köksfläkten? Klippa av vingarna på spjället? Har aldrig en funderat över detta förut, men har inte bytt någon själv förut heller förvisso 😄
nä det kan du skippa om du inte vill ha detta och se denna som ett rent kallrasskyddHappifejz skrev:Hejsan.
har du någon annan ventil i köket om inte så är det kanske inte fel med grundflödeHappifejz skrev:
istället för klippa vingarna så kan du testa sätta något i mellan så att vingarna inte stängs helt
tex. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/inredningsbeslag/skapladdampare/damplinser-319069/
de kan man ju ta bort igen om det inte skulle bli bra
Jag har annan ventilation i både köket och angränsande rum. Det är öppet på hela nedervåningen förutom när jag ska sova. Så då gissar jag att jag har tillräckligt med cirkulation och tilluft? 😀T tergo skrev:
Ventiler i ytterväggar kan vara både frånluft och tilluft.
Vid självdragsventilation så utnyttjas termodynamiken till att få luftombyte.
Varm luft stiger, varm luft stiger lättast ut genom uppvärmd skorsten.
Om en väggventil blir tilluft eller frånluft hänger bla på planlösning, vilket våningsplan den sitter på, vilka andra till-/frånluftsventiler det finns mm.
Om en väggventil blir tilluft eller frånluft hänger bla på planlösning, vilket våningsplan den sitter på, vilka andra till-/frånluftsventiler det finns mm.
Ok. Ja jag är oerhört okunnig på området så jag lyssnar och lär 👍 Skorstenen är inte i bruk för uppvärmning längre, så den har ingen värme i sej. Fick tillslut tag på en ventilations Nisse som sa att jag inte skulle kapa pga kallras. Så jag får väl prova och se.Demmpa skrev:Ventiler i ytterväggar kan vara både frånluft och tilluft.
om det blir imma på insidan av fönstren i vinter kan du kapa upp dessa vingarHappifejz skrev: