Hej
Jag håller för närvarande på att avsluta ett litet altanprojekt och jag har nu målat träet i fråga. När färgen väl kom på dyker en fråga upp.
Vad är de stora skillnaderna mellan grundfärg och täckfärg när vi talar om utomhus fasadfärger? Kulöralternativ och täckförmåga kan jag tänka mig. Att en täckfärg även kan ha en högre glans verkar också rimligt. Större motståndskraft mot väta och mindre mögelbenäget kan också tänkas ingå i detta.
Varför jag frågar är för att jag "förlängt" fasaden ovanför verandan med ca 20 cm för att kunna fästa två markiser i den. Panelen på utsidan är både grundad och målad med täckfärg, båda oljebaserade gamla färger jag hade "liggandes". Täckfärgen matchar helt okej med den gamla fasadfärgen på husets övriga delar. På undersidan och på insidan har jag i dagsläget "bara" grundmålat men i två strykningar. Återigen med en gammal vit linoljefärg jag hade i förrådet. Det visar sig att den var både rätt i kulör mot intilliggande trä och har god täckförmåga. Det skulle inte förvåna mig om förre ägaren och byggherren använt precis samma burk för verandataket. Virket i fråga är grovt ohyvlat sådant.
Vad för incitament har jag att investera i en täckfärg eller att ens bemöda mig om jobbet, när jag har en yta jag är nöjd med, men som bara är grundmålad? Det rör sig alltså om virke utomhus, men precis inunder ett verandatak, struket två gånger med linoljefärg som sagt.