1 048 läst · 8 svar
1k läst
8 svar
Grunden något för liten. Råd önskas
Hejsan!
vi har beställt en byggsats, en carport. Grundmåttet ska under förrådet vara 6000*3600. Jag har trott det varit det men inför leverans har jag mätt och det är 5885*3590, alltså ca 1,5 på längden och 1 cm på bredden för smalt.
Jag tänker att man lägger ut syllen 0,75 cm resp 0,5 cm längre ut och att det inte borde vara ett problem eller behöver man göra något…
Vad säger ni som kan detta? Jag har aldrig byggt ett garage innan…
Stort tack på förhand
vi har beställt en byggsats, en carport. Grundmåttet ska under förrådet vara 6000*3600. Jag har trott det varit det men inför leverans har jag mätt och det är 5885*3590, alltså ca 1,5 på längden och 1 cm på bredden för smalt.
Jag tänker att man lägger ut syllen 0,75 cm resp 0,5 cm längre ut och att det inte borde vara ett problem eller behöver man göra något…
Stort tack på förhand
6000-5885=115mm. Alltså 57,5 mm på längden om du jämkar.
Jag råkade ut för samma sak när jag byggde mitt förra garage för 10 år sedan. Det stod på ritningen för grunden att den skulle vara exakt 3600*6000 men betongfirman drog ändå av någon centimeter i vardera riktningen eftersom "de brukade göra så". Jag lade lite bredare syll och lät den sticka ut. Det syns inte och när jag åkte förbi där i början av sommaren stod garaget fortfarande kvar, rakt och fintM morrekuling skrev:Hejsan!
Stort tack på förhand
Det låter bra. Ska kolla hur syllen ser ut när byggsatsen kommer. Får åka och köpa en bredare när jag ser hur den ser ut.possum77 skrev:Jag råkade ut för samma sak när jag byggde mitt förra garage för 10 år sedan. Det stod på ritningen för grunden att den skulle vara exakt 3600*6000 men betongfirman drog ändå av någon centimeter i vardera riktningen eftersom "de brukade göra så". Jag lade lite bredare syll och lät den sticka ut. Det syns inte och när jag åkte förbi där i början av sommaren stod garaget fortfarande kvar, rakt och fint
Liknande trådar
-
elcentral vad är de gröna ringarna för något
El -
Gardrob som tydligen var förankrad i grunden
Grund & Markarbeten -
Bygga plank, finns något program för att ”rita upp” innan byggstart
Trädgård allmänt -
Kan jag förbättra vattentryck utan att riskera något?
Vatten & Avlopp -
Är grunden på det här något att oroa sig för
Grund & Markarbeten