2 912 läst · 8 svar
3k läst
8 svar
Grundarbete - lekstuga
Hej,
Vi har köpt en lekstuga men funderar på vilket underarbete man behöver göra för att den ska hålla så länge som möjligt? Golvet är gjort av tryckimpregnerat virke.
Jag har sett att vissa ställer den på lecablock, andra använder betongplattor...
Behöver man gräva ut, i så fall hur mycket? Markduk?
Tar tacksamt emot alla tips!
Vi har köpt en lekstuga men funderar på vilket underarbete man behöver göra för att den ska hålla så länge som möjligt? Golvet är gjort av tryckimpregnerat virke.
Jag har sett att vissa ställer den på lecablock, andra använder betongplattor...
Allt beror på förutsättningar i marken samt vikten på lekstugan.
Jag tror många använder lekablock för det är enkelt och en lekstuga är lätt hissa upp om någon del börjar sjunka.
Ett alternativ kan vara att gräva ner 50x50 marksten och ställa lekablock på. Lägg en täckduk under för att förhindra att gräset växer under lekstugan
Man vill sällan överdriva grunden för en lekstuga då den efter några år slutas användas.
Lycka till!
Jag tror många använder lekablock för det är enkelt och en lekstuga är lätt hissa upp om någon del börjar sjunka.
Ett alternativ kan vara att gräva ner 50x50 marksten och ställa lekablock på. Lägg en täckduk under för att förhindra att gräset växer under lekstugan
Man vill sällan överdriva grunden för en lekstuga då den efter några år slutas användas.
Lycka till!
En lekstuga med tryckimp virkeA anasel skrev:Hej,
Märker på era kommentarer att jag nog varit lite otydlig. Hela golvplattan är 2,5 x 2 m men den del som är utomhus, och agerar bro, är i tryckimpregnerat virke. Inte det golv som är inomhus, där är det vanligt virke som gäller.Tomture61 skrev:
Tar gärna emot fler tips på hur ni byggt grunden till era lekstugor.
Så enkelt och billigt som möjligt säger jag. Dels för att lekstugor ofta finns under en begränsad tid och dels för att det är enkelt att åtgärda om något hörn skulle sätta sig lite. "Onödigt" arbete att gräva ned "jättelika" plintar till frostfritt djup och liknade tids- och arbetskrävande åtgärder. Ska man fuska lite någon gång så är en "lätt" lekstuga rätt plats för det.A anasel skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Instämmer fullständigt!Alfredo skrev:
Hur länge är barnen små och leker i en lekstuga, tio år kanske?
Så ställ stugan på ett par betongplattor bara.
Och förbered dig på var de skall ställa sina moppar om några år