6 614 läst · 4 svar
7k läst
4 svar
Grovplanerad tomt??
Hej
Jag undrar vad begreppet grovplanerad tomt står för?? Jag har köpt ett nytt hus med grovplanerad tomt.. och den är bra till 90% men dom sista 10% är en djup ravin ( 3 m ) och så vill inte jag ha det med små knodd som springer omkring. Har jag rätt att kräva att byggherren ska fylla ut det??? och hur lång tid har jag att anmärka på tomten ?? vet att det är 3 månader efter besiktningen för själva huset men vad gäller för tomten, den är inte ens besiktigad. Gör man inte sådant??
Jag undrar vad begreppet grovplanerad tomt står för?? Jag har köpt ett nytt hus med grovplanerad tomt.. och den är bra till 90% men dom sista 10% är en djup ravin ( 3 m ) och så vill inte jag ha det med små knodd som springer omkring. Har jag rätt att kräva att byggherren ska fylla ut det??? och hur lång tid har jag att anmärka på tomten ?? vet att det är 3 månader efter besiktningen för själva huset men vad gäller för tomten, den är inte ens besiktigad. Gör man inte sådant??
Grovplanerad tomt innebär att grävmaskinen på plats lägger ut, rättar till och planerar ut de massor som redan finns på tomten. Det är alltså inte klart att så gräs eller asfaltera eller nåt sånt.
Du kan inte kräva att ravinen ska fyllas igen, men prata med dem som ska göra markjobbet och se vad dom säger om det hela. Inte alls omöjligt att de tippar ner massorna där om du ber om det.
Du kan inte kräva att ravinen ska fyllas igen, men prata med dem som ska göra markjobbet och se vad dom säger om det hela. Inte alls omöjligt att de tippar ner massorna där om du ber om det.
Jag fortsätter den här tråden med en fråga... Vi har hittat tomten vi letat efter (ska bygga enfamiljs villa så småningom). Hur gör vi nu. Tomten ligger på fast pris och jag tror att vi har första tjing. Den ligger i ett nytt villaområde där grannarna redan slagit upp sina hus (på en matta av grus och med matjord på). Tomten har varit betesfält och säljs som "grovplanerad tomt där det är tillåtet att bygga si och så...". Låter som att tomten ska vara byggduglig eller hur? Eller kanske ska den nu planeras efter vi tackat ja... jag måste kolla med mäklaren. Man bör man besiktiga? Mitt på tomten är det lite sankigt och blött. Hur gör man för att få bort det innan plattan läggs? Drenera? Vad kostar sånt? Oj oj oj... men man kanske ska börja med besiktning. Gärna nån oberoende förstås. Hur hittar man rätt person?
3 månader besiktningstid? Låter härligt om det var så för tomter också. Är det nån som vet? Då har man ju i alla fall tid på sig... allt ska hända så snabbt här i "säljarnas rike" Stockholm, man hinner aldrig riktigt känna efter ordentligt. Här måste allt ske på magkänsla. Det gäller att hänga med.