Ok inte en aning då ☹️

Min har börjat stanna pga gränskabel nåt, starta om.
Nu får man lov att trycka av huvudbrytaren och slå på igen, förut så räckte det med att trycka på stop och slå igång vill jag mena, blev så efter senaste uppdateringen.
 
nino nino skrev:
Ok inte en aning då ☹️

Min har börjat stanna pga gränskabel nåt, starta om.
Nu får man lov att trycka av huvudbrytaren och slå på igen, förut så räckte det med att trycka på stop och slå igång vill jag mena, blev så efter senaste uppdateringen.
Ingen felkod? låter snartlikt samma fenom jag som upplever med min.
 
Nja det står ju nåt om gräns kabel fel, minns inte exakt.
Provar sig att starta om på samma ställe så vill den inte, flyttar jag på den så börjar den klippa
 
K Kalle_Banan skrev:
Ingen felkod? låter snartlikt samma fenom jag som upplever med min.

Jo men det kan nog vara samma felkod som du har fast jag har på svenska 🙂
Men min går ut igen och fortsätter som vanligt.
Undra om det är nåt knas med senaste fw som gör att den går lite för långt över tråden, eller vänder över tråden och stannar, för så här var den inte i fjol vill jag minnas
 
Kan det vara det lilla minnes batteriet som börjar ta slut och behöver bytas ut tro?
 
K Kalle_Banan skrev:
Kan det vara det lilla minnes batteriet som börjar ta slut och behöver bytas ut tro?
Jag bytte mitt samtidigt som jag bytte knivar och uppdaterade i fredags eller när det var.
När mitt tagit slut så ändras pinkoden till 1234
 
  • Gilla
Kalle_Banan
  • Laddar…
K Kalle_Banan skrev:
Någon annan som märkt av detta?
Förra säsongen gick roboten ut som den skulle, dvs backar ut ur garaget och snurrar 45 grader och kör iväg.

Den här säsong så backar den ut men istället för att snurra 45 grader som innan, så snurrar den 15 grader och söker upp gränskablen och kör efter den en bit för att sedan ge sig ut på öppna ytor.
Min robot har från och med denna säsongen larmat för gränssignalfel fast lampan är fast grön. Testat byta minnesbatteri, laddad batteri med extern laddare och bytt hela gränstråden. Den kör som den ska när man startar manuell men stannar inte när den är tillbaka i stationen och startar därmed inte laddningen.
Vad mer kan man testa?
 
J Jochen Beel skrev:
Min robot har från och med denna säsongen larmat för gränssignalfel fast lampan är fast grön. Testat byta minnesbatteri, laddad batteri med extern laddare och bytt hela gränstråden. Den kör som den ska när man startar manuell men stannar inte när den är tillbaka i stationen och startar därmed inte laddningen.
Vad mer kan man testa?
Det jag kan tänka mig är att försöka fabriksåterställa den så allt nollställs, i och med att du testa de tänkbara senarion.

Eller kanske upp/nergradera firmware.
Vilken firmware version har du?
 
K Kalle_Banan skrev:
Det jag kan tänka mig är att försöka fabriksåterställa den så allt nollställs, i och med att du testa de tänkbara senarion.

Eller kanske upp/nergradera firmware.
Vilken firmware version har du?
Jag uppgraderade firmware till senaste (minns inte nummer) utan att det blev bättre. Hur gör man en fabriksåterställning?
 
J Jochen Beel skrev:
Min robot har från och med denna säsongen larmat för gränssignalfel fast lampan är fast grön. Testat byta minnesbatteri, laddad batteri med extern laddare och bytt hela gränstråden. Den kör som den ska när man startar manuell men stannar inte när den är tillbaka i stationen och startar därmed inte laddningen.
Vad mer kan man testa?
Det är troligtvis battetikapaciteten som har blivit dålig. Har du möjlighet att mäta "volten" så gör det. Ta siffrorna med en nypa salt, men om batteriet landar på typ 15 V orkar det inte starta laddningen i stationen. Jag köpte en extra laddare till batteriet. När det laddas separat kommer det upp till ca 23 (gammalt batteri), men då kör gräsklipparen utan problem. Efter den typen av driftstopp startar du gräsklipparen på gräsmattan, inte i stationen.
Fastnar gräsklipparen av någon anledning så är det troligt att du får göra om proceduren, det blir så med batterier som håller på att ta slut.
Lycka till!
 
L lip skrev:
Det är troligtvis battetikapaciteten som har blivit dålig. Har du möjlighet att mäta "volten" så gör det. Ta siffrorna med en nypa salt, men om batteriet landar på typ 15 V orkar det inte starta laddningen i stationen. Jag köpte en extra laddare till batteriet. När det laddas separat kommer det upp till ca 23 (gammalt batteri), men då kör gräsklipparen utan problem. Efter den typen av driftstopp startar du gräsklipparen på gräsmattan, inte i stationen.
Fastnar gräsklipparen av någon anledning så är det troligt att du får göra om proceduren, det blir så med batterier som håller på att ta slut.
Lycka till!
Ursäkta Kalle banan, missade att du redan hade testat att ladda batteriet externt.
 
L lip skrev:
Ursäkta Kalle banan, missade att du redan hade testat att ladda batteriet externt.
L lip skrev:
Det är troligtvis battetikapaciteten som har blivit dålig. Har du möjlighet att mäta "volten" så gör det. Ta siffrorna med en nypa salt, men om batteriet landar på typ 15 V orkar det inte starta laddningen i stationen. Jag köpte en extra laddare till batteriet. När det laddas separat kommer det upp till ca 23 (gammalt batteri), men då kör gräsklipparen utan problem. Efter den typen av driftstopp startar du gräsklipparen på gräsmattan, inte i stationen.
Fastnar gräsklipparen av någon anledning så är det troligt att du får göra om proceduren, det blir så med batterier som håller på att ta slut.
Lycka till!
Tack flr svar! Mäter 24 v på batteriet , 28 V på laddstationen och den externa laddaren. Körde batteriet i extern laddare över natten men visar noll i displayen på grsklipparen efter jag satt tillbaka det. Jag fick ett tips att fabriksåterställa men hittar inga instruktioner hur man gör?
 
Tycker senaste uppdateringen är helt värdelös...
Tycker inte att den vänder slumpmässigt längre utan lika och kör i samma spår och samma hinder
 
J Jochen Beel skrev:
Jag uppgraderade firmware till senaste (minns inte nummer) utan att det blev bättre. Hur gör man en fabriksåterställning?
J Jochen Beel skrev:
Tack flr svar! Mäter 24 v på batteriet , 28 V på laddstationen och den externa laddaren. Körde batteriet i extern laddare över natten men visar noll i displayen på grsklipparen efter jag satt tillbaka det. Jag fick ett tips att fabriksåterställa men hittar inga instruktioner hur man gör?
Tjing
Hur man gör en fabriksåterställning beror säkert på vilken årsmodell man har, men den modell jag har, modell: 17947, där stänger man av strömmen på huvudbrytarknappen för att göra en fabriksåterställning.
Det gör heller ingen mer skillnad om man bryter strömmen genom att lyfta ur batteriet, det är samma sak.
Programvaran nollställs inte vid fabriksåterställning, tillfälliga eventuella programvarulåsningar släpper oftast/kanske för stunden, men annars händer ingenting.
Vill man ”backa” programvaran för att den nyare programvaran är ”dålig eller inte fungerar som man tänkt” då förbereder man en uppdatering som vanligt, men tar en tidigare programvara/uppdatering på USB stickan, då läser klipparen in den äldre programvaran och skriver över den som fanns i klipparen.
Klipparen begriper inte skillnaden (ålder) på programvaran utan den läser bara in det som serveras på USB-stickan.
Mvh
Nils
 
Man ska ju hålla 30cm från tex husgrunden.
Tänkte lägga marksten närmast huset nu i helgen, dom är 35*35, har inte tänkt på om den går mitt på kabeln men det borde den väl göra?
Isåfall kommer den gå med ena hjulsidan på stenen och då kommer man ju inte få nån tuss mellan gräsmatta och sten vilket vore toppen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.