3 777 läst · 2 svar
4k läst
2 svar
Grohe duschblandare fungerar dåligt
Jag har en Grohe Grohetherm 10000 duschblandare som fungerar dåligt. När den installerades 2010 så fick jag omedelbart samma problem och efter mycket bråk med rörmokare och säljare av blandaren så fick jag en ny insats, men åkte på kostnaden för felsökning.
Problemet är att det är svårt att få riktigt varmt vatten och att det kan bli varmare vatten när man vrider mot kallt och tvärtom, det är ett litet lotteri. Ibland så händer ingenting när man vrider.
När jag nu tittar på insatsen så misstänker jag att en o-ring är borta, kan den ha gått av kanske? Kan detta ge problemen jag upplever?
Jag skall köpa o-ringar idag, men att byta hela termostatinsatsen är inte så aktuellt då den kostar 1700kr...
All hjälp är önskvärd.
Problemet är att det är svårt att få riktigt varmt vatten och att det kan bli varmare vatten när man vrider mot kallt och tvärtom, det är ett litet lotteri. Ibland så händer ingenting när man vrider.
När jag nu tittar på insatsen så misstänker jag att en o-ring är borta, kan den ha gått av kanske? Kan detta ge problemen jag upplever?
Jag skall köpa o-ringar idag, men att byta hela termostatinsatsen är inte så aktuellt då den kostar 1700kr...
All hjälp är önskvärd.
Termostatinsatsen är nog dennapacman42 skrev:Jag har en Grohe Grohetherm 10000 duschblandare som fungerar dåligt. När den installerades 2010 så fick jag omedelbart samma problem och efter mycket bråk med rörmokare och säljare av blandaren så fick jag en ny insats, men åkte på kostnaden för felsökning.
All hjälp är önskvärd.
https://www.vvsochbad.se/Reservdela...termostatinsats-3-4-till-Grotherm-967357.html
O-ringen som saknas är den näst nedersta på bilden. Om det är kallvatten som kommer genom det nedre nätet så antar jag att kallvatten kan smita förbi och därmed ge kallare vatten och dessutom de fenomen som jag ser. Tänker jag rätt?
Har kommit över ett nytt termostatelement, men problemet finns kvar. Om jag öppnar en kallvattenkran i handfatet så blir vattnet hett.
Börjar fundera på om det finns en sil i anslutningen till duschblandaren som är tät. Den är dock inte så lätt att komma åt, men det är väl bara att öppna och se efter antar jag. Om inte annat så får jag en chans att spola igenom blandaren också.
Jag antar att just denna modellen alltid blandar in kallvatten då den har ett vaxelement i sig som skall skydda mot temperaturfluktuationer.
Börjar fundera på om det finns en sil i anslutningen till duschblandaren som är tät. Den är dock inte så lätt att komma åt, men det är väl bara att öppna och se efter antar jag. Om inte annat så får jag en chans att spola igenom blandaren också.
Jag antar att just denna modellen alltid blandar in kallvatten då den har ett vaxelement i sig som skall skydda mot temperaturfluktuationer.