Har tänkt att plantera en växt vid familjens gravplats på kyrkogården.
Den ska inte bli högre än 20-30 cm, bör vara grön året om, och sköta sig självt utan att behöva trimmas osv.
Ett plus är om den någon gång på året blommar.
Finns denna växt?
 
Någon svagväxande rhododendron kanske, de blommar fint men behöver klippas ner ibland.
Eller benved, det finns sorter som blir ganska små, och den blommar.
Ljung kan man också tänka sig.
Personligen gillar jag lavendel, men den behöver klippas ner en gång om året och kan knappast kallas vintergrön.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Någon svagväxande rhododendron kanske, de blommar fint men behöver klippas ner ibland.
Eller benved, det finns sorter som blir ganska små, och den blommar.
Ljung kan man också tänka sig.
Personligen gillar jag lavendel, men den behöver klippas ner en gång om året och kan knappast kallas vintergrön.
Förstår att det är svårt att hitta nåt bra, därför jag söker hjälp här då ja har noll koll på växter själv :)
Tanken är att ha en växt så att det ser trevligt ut även vid graven trots att man inte är där så ofta (bor i en annan del av landet). Kyrkogården har ju sina regler med skötsel, storlek osv vilket gör de lite svårare också.
Växten ska leva i Stockholmsområdet (om de har någon betydelse).
 
Vi har helt enkelt köpt gravskötsel till vår grav i Jönköping (farmor och farfar, har ingen anknytning dit annat än att de bodde där när farfar dog).

Många kyrkogårdar kräver de att man sköter den regelbundet, dvs även håller gräset klippt och så, inte alls säkert att det görs annars. kolla upp det!
 
Anna_H Anna_H skrev:
Vi har helt enkelt köpt gravskötsel till vår grav i Jönköping (farmor och farfar, har ingen anknytning dit annat än att de bodde där när farfar dog).

Många kyrkogårdar kräver de att man sköter den regelbundet, dvs även håller gräset klippt och så, inte alls säkert att det görs annars. kolla upp det!
De är min far som vill att vi planterar nåt och han vill inte betala för skötsel (jag har kommit med det förslaget). Gräset sköts oavsett så det är bara om man ska ha nåt eget vid graven.
 
BirgitS
Om växten inte ska vissna ner på vintern så innebär det ju att det behöver vara en buske och inte en perenn, men buskar växer i hela sitt liv. En kryp-en blir ju inte så hög men i stället breder den ut sig väldigt mycket med åren.

En klassisk perenn för gravar är fänrikshjärta eftersom den blommar från maj till september (grön till frosten tar den) och stort sett klarar sig själv men den försvinner helt på vintern. Sockblomma är en perenn där bladen är kvar på vintern men ofta bruna och man måste klippa bort de gamla bladen i april så att de nya bladen inte döljs när de kommer i kring månadsskiftet april/maj.
 
Är också inne på nån form av buske, tänkte på buxbom? Grön året om, kommer iofs inte stanna på den höjden men den växer ju så erbarmligt långsamt att det dröjer länge innan den blir för stor. Blommar iofs inte.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Dalbotant Dalbotös skrev:
Är också inne på nån form av buske, tänkte på buxbom? Grön året om, kommer iofs inte stanna på den höjden men den växer ju så erbarmligt långsamt att det dröjer länge innan den blir för stor. Blommar iofs inte.
Funderade också på buxbom förut men de är väl redan minst 20 cm när man köper dem?
I slottsparker med buxbomsbroderier brukar de väl snarast vara en halvmeter höga?

Men det kan ju vara bra att veta vad det är för sorts jord (lera, sand) och hur mycket sol och ljus det är på graven.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Funderade också på buxbom förut men de är väl redan minst 20 cm när man köper dem?
I slottsparker med buxbomsbroderier brukar de väl snarast vara en halvmeter höga?

Men det kan ju vara bra att veta vad det är för sorts jord (lera, sand) och hur mycket sol och ljus det är på graven.
Ja tror att det är begränsat med sol. Det ligger i en tidigare skogsdunge där dom tagit bort tallar. Marken vet jag inte men gissar på mer sandigt än lerigt.
 
BirgitS
Buxbom är känslig för uttorkning, särskilt så här års när solen värmer på bra men det kan vara tjäle i marken och därmed inget tillgängligt vatten, så av den anledningen är det ju bra om där inte är för mycket sol. Men den Buxbom som Plantagen säljer är 20-25 cm hög och de anger en höjd på upp till 2 meter efter 10 år, växtzon 1-3 (det finns områden kring Stockholm som ligger i zon 4): https://www.plantagen.se/buxbom-h20-25-cm-200004450-se

Du kan läsa mer och se om den kan passa, men den verkar nog kräva klippning varje år för att inte bli mer än 30 cm.
https://www.odla.nu/inspiration/buxbom-0
https://www.plantagen.se/buxbom-sa-lyckas-du
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.