Medlem
· Västernorrland
· 126 inlägg
Hej!
Håller på att byta ut lampan på min terrass och blev lite fundersam över färgkodningen på ledarna. Som ni ser på bilden är den gul/gröna jordanslutningen, den blåa är neutralledaren (nollan), men inte brukar väl fasledaren vara grön? För visst måste det väl vara fasledaren som är grön i bild?
Har ni sett liknande tidigare? (Huset är byggt 1988).
Tack på förhand!
Jocke
Håller på att byta ut lampan på min terrass och blev lite fundersam över färgkodningen på ledarna. Som ni ser på bilden är den gul/gröna jordanslutningen, den blåa är neutralledaren (nollan), men inte brukar väl fasledaren vara grön? För visst måste det väl vara fasledaren som är grön i bild?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack på förhand!
Jocke
Inte ovanligt att tändtråden är grön i gamla installationer. Tändtråden är en bruten fasledare, det vill säga en sladd som går från strömbrytaren till lampan. Idag undviker man grön på grund av sammanblandningsrisken med gul/grön. Det kan till och med vara så att den är blivit förbjuden för nyinstallation men det låter jag vara osagt. Svart, vit, grå och orange är de färger jag fått för mig används nu för tiden.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 901 inlägg
Ja, vi har sett samtliga färger härJoakimwiljelöf skrev:
1988 låter rimligt. Jag har en notering om att grön, gul (och röd?) togs "ur bruk" någon gång där. Det finns standarder för färgmärkning, det är bara det att man måste veta vilken årgång av standarden installationen är utförd efter...
Medlem
· Västernorrland
· 126 inlägg
Okej, tack för bra och utförliga svar!
De färgerna finns inte längre sen lång tid tillbaks just pga förväxlingsrisken. På samma sätt ska man inte blanda in röd som numera finns igen i en gammal installation där röd hade diverse funktioner och under en tid 1960-70 föreskrivet som skyddsjord. Vid nyanläggning passar däremot röd in utmärkt som en extra färgkodning.
Medlem
· Halland
· 4 197 inlägg