Hej,

Väldigt begränsad erfarenhet av elektriska installationer, så ber om ursäkt för ev. felaktig terminologi... :)

Huset är klart sedan ett par år sedan och valde då att dra ut en markkabel under jord (i korrugerad plastslang som extra skydd) till rabatt i trädgården för fast installation mot 230V-nätet i huset. Markkablen valdes av behörig elektriker, gissningsvis EKKJ men osäker. Tanken är nu att dels ansluta den lösa tåten i huset till nätet, och dels fixa grenuttag i rabatten för både 230V belysning och för anslutning av en transformator för ett par slingor med 12V belysning.

Har försökt hitta något lämpligt grenuttag för fast montage och utomhusbruk utan att lyckas känns det som. Hittat en del på jordspett vilket känns smidigast (som tex http://www.bygghemma.se/inomhus/el-...lmbergs-portabelt-3-vags-ip44/p-184684-184684 ) men dels är de inte avsedda för fast montage mot elnätet utan för ikoppling i befintliga trädgårdsuttag och dels hade jag, för säkerhets skull, föredragit om uttagen varit låsbara då de kommer att vara på låg höjd.... Någon rekommendation?

En annan undran är om den befintliga jordfelsbrytaren i centralen är tillräckligt eller om det är rekommenderat att ha en separat för 'utomhusdelen'?

Något jag missat helt eller bör tänka på? Anslutningen kommer naturligtvis att göras av elektriker, men vill gärna ha ett hum om saker och ting själv.

Tack på förhand för ev. hjälp.

Hade jag gjort det hade jag gjort något där du kan skruva fast ett vägguttag eller två. Eljo har uttag som är godkända för att sitta ute och som är låsbara. Det är nog det billigaste alternativet, frånsett att det finns andra fabrikat som kanske är några kronor billigare, det låter jag vara osagt, annars finns ju garo motorvärmaruttag, men dom kostar ganska mycket, men det blir garanterat bra!

Jordfelsbrytaren räcker till, det är inga problem, men jag hade nog valt att lägga det på en egen, då man slipper onödiga avbrott ifall det händer nåt ute. Lämpligen sätter man in en personskyddsautomat, det är en jordfelsbrytare och säkring i samma, smidigast om man bara ska ha en grupp.

Om du vill lägga det på en egen jordfelsbrytare så kan du skaffa en så kallad personskyddsautomat, det är en ihopbyggd jordfelsbrytare och "automatsäkring" (=dvärgbrytare), och tar lika mycket plats som bara jordfelsbrytaren. Elcentralen blir lite mer överskådlig med en sån än med separata enheter.

Å andra sidan är det ingen dum idé att ha alla utomhusgrejer (även lampor på utsidan av huset, motorvärmaruttag å sånt) tillsammans på en egen jordfelsbrytare.

Nånstans här på forumet påstods det att inbrottstjuvar ibland löser ut jordfelsbrytare för ett helt hus genom att fixa ett jordfel i de vägguttag som finns utomhus, för att eventuella larm ska lägga av och kanske också för att se om nån är hemma och reagerar. Antagligen ett pytteproblem.

Appropå låsbart/säkerhet så kan ett komplement vara att ha en brytare inomhus som kan stänga av strömmen till uttaget. Vanliga "lampknappar" av god kvalité kan funka till detta, även om man nog helst bör ha en lite grövre brytare.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.