1 629 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Gråsugga
På konsumentens sida
· 3 112 inlägg
Administrator
· Skåne
· 7 841 inlägg
Det är för att vi ser att det är ett av de små kryp som folk har flest frågor om.
Jag vet inte om jag är novis husägare. Men jag tycker vi har gråsuggor överallt. Nog för att vi har en källare i sutteräng som inte är dränerad. Jag köper att det finns områden där gråsuggorna trivs där. Men ute på tomten är dom överallt. De är liksom "i jorden". Har dragit upp maskrosor m.m. med gråsuggor i/vid rötterna. De är liksom i och vid rabbatterna också. Jag inbillar mig att min mark är fuktig och inte sä dränerande vilket resulterar i att marken är fuktig länge, vilket gör att gråsuggorna trivs bra. Men jag vet inte
Administrator
· Skåne
· 7 841 inlägg
Det var länge sedan jag såg en gråsugga här. Kanske kan bero på att vi har dränerat och jobbat med att få bort fukt från källaren, men jag vet inte heller.
Gråsuggor är inte skadedjur, de är nyttodjur. De hjälper till lika bra i trädgården som t ex daggmasken som ju räknas som trädgårdsmästarens bästa vän. Gråsuggor och maskar liksom t ex sniglar producerar humus, och utan humus är det inte mkt växtlighet som trivs och frodas.
Djur på "fel" plats är inte nödvändigtvis skadedjur. Gråsuggan t ex är ett indikatordjur som hjälper oss upptäcka fuktproblem i huset. Den är ett symptom inte en orsak. Precis som mögel.
Hela konceptet skadedjur/skadegörare är baserat på ett gammalt feltänk grundat i okunskap. Iom att konceptet i grunden är felaktigt så får det oss att tänka i fel banor. Frågeställningen styr svaren.
Ska man vara krass så finns det bara ett enda skadedjur/skadegörare på jorden och det är vi människor.
Djur på "fel" plats är inte nödvändigtvis skadedjur. Gråsuggan t ex är ett indikatordjur som hjälper oss upptäcka fuktproblem i huset. Den är ett symptom inte en orsak. Precis som mögel.
Hela konceptet skadedjur/skadegörare är baserat på ett gammalt feltänk grundat i okunskap. Iom att konceptet i grunden är felaktigt så får det oss att tänka i fel banor. Frågeställningen styr svaren.
Ska man vara krass så finns det bara ett enda skadedjur/skadegörare på jorden och det är vi människor.