Vi har ett problem med grannens trädgårdsavfall, som säkert byggts upp under 15 år eller kanske mer. Vi bor på sluttningstomt där grannens trädgårdsavfall är ca 4,5 meter hög och minst lika bred. Tyngdlagen gör att trädgårdsavfallet förflyttar sig ner mot grannens stängsel vid tomtgräns, som börjar säcka ner mot oss pga 2 orsaker, 1 trädgårdsavfallet pressar på staketet, 2 staketet är byggt med s.k. hönsnät och impregnerade pålar.
Pålarna är nerslagna i marken 2015, (samma år vi köpte vår fastighet) och de har börjat ruttna och rishögen hamnar på vår tomt.
För att slippa se den tråkiga rishögen har vi planterat buskar på vår tomt ca 2,5 meter från tomtgräns.
Jag tänker att det mest rimliga är att ta en dialog med grannen om denna olägenhet. Är det någon som har tips kring detta eller har erfarenhet av liknande situation?

• Haha
Jonny L
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det kan nog bara lösas genom att ni pratar med grannen.

Vad är problemet? Är det enbart att det rasar ris in på er tomt eller också att ni retar er på rishögen på grannens tomt generellt?

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det kan nog bara lösas genom att ni pratar med grannen.

Vad är problemet? Är det enbart att det rasar ris in på er tomt eller också att ni retar er på rishögen på grannens tomt generellt?
Tjena Claes,
Det rasar in på vår tomt och ser riktigt ovårdat ut.
Så det bästa alternativet är att prata med grannen.

japp

• Gilla
Ulf Ason
  • Laddar…
Om det är tvärstopp så kan nog kommunen vara behjälplig. Jag vet ett fall där en granne dumpade avfallet över staketet. Denne flyttade och den nya ägaren anmälde fastigheten med rishögen till kommunen utan att kontakta ägaren. De som fått rishögen dumpad hos sig blev då tillsagt av kommunen att städa bort den.

Men börja med direktkontakt.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vi kan ju tag lagregleringen också vad gäller nedskräpning trots att det inte är juridikforum, känns ju ändå som att frågeställningen berör detta.

15 kap. 26 § miljöbalken förbjuder nedskräpning utomhus på en plats som allmänheten har tillträde till eller insyn till. Detta inkluderar även trädgårdsavfall och även den egna tomten. Naturligtvis finns det ett stort mått av subjektivitet i detta och det är mycket utbrett med komposthögar för trädgårdsmaterial på våra tomter, nästan alla tomtinnehavare har en plats där de lägger t ex ogräs, löv, grenar o s v för nedbrytning.

• Gilla
AMR74 och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
F ö är der en bizarrt stor komposthög för att vara en privat bostadsfastighet.
Vad finns det i högen egentligen?

TRJBerg TRJBerg skrev:
F ö är der en bizarrt stor komposthög för att vara en privat bostadsfastighet.
Vad finns det i högen egentligen?
Vi har bara sett att det fylls på med trädgårdsavfall i komposthögen, men de har bott där säkert mer en 15 år och ägaren före det kanske anlade kompost från början.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Dock så sjunker ju trägårdsavfall ihop kraftigt med tiden, jag har dumpat mitt avfall i form av gräs, mossa, löv och grenar osv på samma hög i 11 år nu, och den är max ett par meter hög (lite svårbedömt då det också är en slänt, helt på min tomt kan tilläggas) ..Precis när man kastat saker på den är den hög men sen sjunker den ju.

• Gilla
stjärnflickan
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Dock så sjunker ju trägårdsavfall ihop kraftigt med tiden, jag har dumpat mitt avfall i form av gräs, mossa, löv och grenar osv på samma hög i 11 år nu, och den är max ett par meter hög (lite svårbedömt då det också är en slänt, helt på min tomt kan tilläggas) ..Precis när man kastat saker på den är den hög men sen sjunker den ju.
Tjena Glenn, denna komposthögen är ca 4,5 meter hög vid vår tomtgräns. Senast förra året fällde de ett dött lövträd och fyllde upp komposthögen med lövträdet. Absolut sjunker en kompisthög över tid, men idetta fallet fylls den varje år på med mer trädgårdsavfall för att bibehålla 4,5 meters höjd vid tomtgräns.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.