124 360 läst · 629 svar
124k läst
629 svar
Grannens träd skuggar för all eftermiddag och kvälls sol.
Jag har en fundering om vad ni tycker.
Efter ca klockan 16 blockerar grannens träd för solen på min altan för resten av kvällen.
Vi bor på härliga stora tomter (3000 kvm) tre hundra meter från havet, rätt insynsskyddade och fantastiska och soliga.
3-4 meter från min tomtgräns står det massor med stora träd, 20 meter höga är dom närmaste.
Jag har ägt huset i ett och ett halv år, och förste gången jag mötte grannarna, som är ett trevligt pensionär par, om vi skulle fälla några av träden, men då fick jag ett mycket bestämt svar, att dom skulle stå kvar.
Efter detta måste jag berätta att vi har blivit goda vänner, och vi pratar dagligen och jag besöker dom ofta och jag har inte ett enda ont ord att säga om dom.
Mitt hus är vinterbonad och har året om vatten och jag bor här hela året. Doms hus är inte det och används som sommarbostad.
Jag har inte velat ta upp frågan igen, men jag kommer givetvis att fråga en gång till någon gång.
Han berättade den gången jag frågade, att det blev så öppet om vi fällde några av hans träd.
Jag måste påpeka att det inte påverkar hans insynsskydd alls om träden blir fällda.
Jag vill bara fälla 4 träd, resten kan jag leva med Det är kanske 15-20 träd på den sidan, eller flera, jag har inte räknat dom
Ja, och på bilden har jag dragit ett svart streck där tomtgränsen går.
Så vad tycker ni? Är det ok att träden får stå kvar, något som ju påverkar min livskvalité och hur jag kan använda altanen dagligen, eller tycker ni han bör ta hänsyn till mina önskan? Så som jag ser det skulle det inte påverka dom särskilt.
Efter ca klockan 16 blockerar grannens träd för solen på min altan för resten av kvällen.
Vi bor på härliga stora tomter (3000 kvm) tre hundra meter från havet, rätt insynsskyddade och fantastiska och soliga.
3-4 meter från min tomtgräns står det massor med stora träd, 20 meter höga är dom närmaste.
Jag har ägt huset i ett och ett halv år, och förste gången jag mötte grannarna, som är ett trevligt pensionär par, om vi skulle fälla några av träden, men då fick jag ett mycket bestämt svar, att dom skulle stå kvar.
Efter detta måste jag berätta att vi har blivit goda vänner, och vi pratar dagligen och jag besöker dom ofta och jag har inte ett enda ont ord att säga om dom.
Mitt hus är vinterbonad och har året om vatten och jag bor här hela året. Doms hus är inte det och används som sommarbostad.
Jag har inte velat ta upp frågan igen, men jag kommer givetvis att fråga en gång till någon gång.
Han berättade den gången jag frågade, att det blev så öppet om vi fällde några av hans träd.
Jag måste påpeka att det inte påverkar hans insynsskydd alls om träden blir fällda.
Jag vill bara fälla 4 träd, resten kan jag leva med Det är kanske 15-20 träd på den sidan, eller flera, jag har inte räknat dom
Ja, och på bilden har jag dragit ett svart streck där tomtgränsen går.
Så vad tycker ni? Är det ok att träden får stå kvar, något som ju påverkar min livskvalité och hur jag kan använda altanen dagligen, eller tycker ni han bör ta hänsyn till mina önskan? Så som jag ser det skulle det inte påverka dom särskilt.
Står träden på hans tomt och inte hänger över tomtgräns finns väl ingen anledning för honom att ta ner dom om han tycker om dom. Du köpte ju huset med tomten som den var.
jag hade kanske erbjudit kompensation för att ta ner dom om det var viktigt för mig och grannen inte var sugen.
jag hade kanske erbjudit kompensation för att ta ner dom om det var viktigt för mig och grannen inte var sugen.
Hej Villa. Jag frågade inte om han kunde ta ned dom, men om jag kunde ta ned tom. Kompensation tror jag inte dom är ute efter. Ja jag köpte huset med tomten som den var, men träd gror och behövs ibland att tas hand om.V Villa1949 skrev:
Mina grannar på andra sidan fick ta ned 4 stora träd på min tomt, så nu har dom kvällssol
Nej, det finns ingen anledning för dom att ta ned dom, bortsett från att man som grannar kanske tar lite hänsyn till våra grannars bästa med? Är inte det att vara bra grannar?
Tack för svar
Medlem
· Västra götaland
· 495 inlägg
....eller så kan det vara att vara en bra granne att låta grannen bestämma över sina egna träd.....
Har man ställt frågan och fått nej tycker jag nog inte man kan/ska göra mer....med tanke på grannsämja....
Har man ställt frågan och fått nej tycker jag nog inte man kan/ska göra mer....med tanke på grannsämja....
Nej dina grannar får ha sina träd ifred. Du får flytta din altan, bygga en till eller sitta någonstans utan altan.
Medlem
· Sverige
· 5 294 inlägg
Det var ju snällt av dig att tillgodose dina grannars önskemål att få mer kvällssol men din granne gör ju som han eller hon vill, det är deras träd och deras tomt.
Att vara ”god granne” behöver inte ha att göra med att gå med på att ta ner träd om man vill att de ska stå kvar av en eller annan anledning,
Att vara ”god granne” behöver inte ha att göra med att gå med på att ta ner träd om man vill att de ska stå kvar av en eller annan anledning,
Hej HaraldH Harald Blåtumme skrev:Det var ju snällt av dig att tillgodose dina grannars önskemål att få mer kvällssol men din granne gör ju som han eller hon vill, det är deras träd och deras tomt.
Gör det inte? Jag tycker det är precis vad goda grannar handlar om.
Men jag vill ju bara veta vad ni tycker, så det är intressant
De har knappast växt märkbart mycket sedan du flyttade dit. Det är inget konstigt att alla inte vill ha det öppet. De uppskattar kanske inte att dina träd försvann heller. Men det bestämmer ju du över. Grannens träd bestämmer du inte över. Så ja, det är definitivt okej att de står kvar.
Liknande fall kommer upp då och då. Betydande olägenhet rör tyvärr inte skuggad kvällssol eller avsaknad av utsikt. Så din enda möjlighet är att prata med grannen, som du ju redan har gjort.
Du kan försöka igen, kanske föreslå en buske där istället - skymmer inte din kvällssol men kan fortfarande vara ombonat. Men vill grannarna ha kvar träden har de rätt till det. Även fast du varit trevlig mot annan granne och tagit ner dina träd.
Du kan försöka igen, kanske föreslå en buske där istället - skymmer inte din kvällssol men kan fortfarande vara ombonat. Men vill grannarna ha kvar träden har de rätt till det. Även fast du varit trevlig mot annan granne och tagit ner dina träd.
Att ta bort de skulle nog känns som att det blev betydligt "öppnare " mellan era tomter som det ser ut på bilderna. (Även om det är glesa tallar.)
Eftersom stora träd tar så lång tid att växa upp hade jag nog velat tänka både 2 och 3 ggr (över flera säsonger/år) innan jag gick med på att ta ned flera träd bara för grannens skull.
Handlar nog mer om en slags "känsla" än faktiska tekniska termer. Som värde, insyn, vindskydd osv. Så mitt förslag är nog att ta det varligt med grannen om de redan sagt nej en gång.
Bjud över de på kvällsfika/ett glas vin med hemlagat fikabröd på er "skuggiga balkong" så kanske de kommer på andra tankar och föreslår det själva.
Eftersom stora träd tar så lång tid att växa upp hade jag nog velat tänka både 2 och 3 ggr (över flera säsonger/år) innan jag gick med på att ta ned flera träd bara för grannens skull.
Handlar nog mer om en slags "känsla" än faktiska tekniska termer. Som värde, insyn, vindskydd osv. Så mitt förslag är nog att ta det varligt med grannen om de redan sagt nej en gång.
Bjud över de på kvällsfika/ett glas vin med hemlagat fikabröd på er "skuggiga balkong" så kanske de kommer på andra tankar och föreslår det själva.
Det är klart att det är ok att dom står kvar. Du kan inte göra något åt det.
Att du får acceptera om grannen vill ha träd på tomten och begränsa frågor om nedtagning till någon gång vart tredje till femte år. När du frågar tycker jag du ska göra mycket klart för grannen att du accepterar att det är grannens träd och val att ha dem kvar eller inte.J Johansen skrev:
Om grannen vill ha träden där som insynsskydd fungerar det kanske att du betalar för lägre växter som ersättning men det kan också vara ett svepskäl samt att grannen kanske inte helt har konkretiserat varför de vill ha kvar träden.
Tycker det är hemskt att ta ner såna fina träd. Men om du verkligen vill ta ner dem så erbjud grannen en rejäl peng. Du har redan frågat och fått ett nej men om du erbjuder dem 100tkr så tänker de kanske annorlunda?
Moderator
· Stockholm
· 52 451 inlägg
Det var kanske inte väldens bästa taktik att fråga typ första gången ni träffades...
Om ni nu är gpda vänner så tror jag att det kommer ett tillfälle där du kan fråga igen. Men fundera noga över taktiken.
Om ni nu är gpda vänner så tror jag att det kommer ett tillfälle där du kan fråga igen. Men fundera noga över taktiken.