Hej!
Hur ska man se på detta... vår granne bygger nu ett plank (ca 4 meter), mot vår tomtgräns. Planket kommer att synas tydligt från vår altan där vi ofta sitter. Är nu rädd för att plankets avigsida kommer att hamna mot vår tomt, och det känns ju inte så kul. Vad är brukligt? De kommer sannolikt inte vilja ha avigsidan mot sin egen altan... och vill inte så gärna hamna i någon dispyt, hu!
Tankar kring detta?

Kan inte avigsidor också vara snygga?

• Gilla
fäboden och 1 till
  • Laddar…
Antar att du godkänt planket? Diskuterade ni inte utseendet då? Och underhållet? Antar att du godkänt att de går på din tomt och målar?

Brukligt är att plank mot altan byggs så att de har "yttervägg" mot granne/frånsida och reglarna på insidan.

• Gilla
Villa1949 och 1 till
  • Laddar…
Finns nog ingen regel som säger vilken sida som ska sitta "hur".
Men ni skulle ju komma överens om att du sätter på en "rätsida" mot din fastighet, då kan du själv välja utseende.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Plank kräver normalt sett bygglov, till skillnad från genomsläppliga staket upp till 90 cm. Just saying...

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Oooops, vilken härlig fart på svaren, tack!!
Nej, vi har ännu inte blivit tillfrågade ang något alls kring deras plank, kanske kommer de att höra av sig... Och en avigsida mot oss, känns inte som ngt snyggt tycker jag..
En "rätsida" mot vår tomt vore ju absolut trevligast, men måste vi då köpa virke och sätta upp den själva? Och nej, vi har inte avtalat om vem som gör vad och på vilket sätt när det gäller underhåll. Läste någonstans att det kan vara bra att få det skriftligt om det skulle uppstå diskussioner, dvs uppgjort egentligen nu på en gång. Planket hamnar precis vid tomtgränsen, deras altan och de flesta andras i samma område, är planerade från början precis invid tomtgränsen.

Anna_H Anna_H skrev:
Antar att du godkänt planket? Diskuterade ni inte utseendet då? Och underhållet? Antar att du godkänt att de går på din tomt och målar?

Brukligt är att plank mot altan byggs så att de har "yttervägg" mot granne/frånsida och reglarna på insidan.
Menar du då att "rätsidan" då alltså hamnar mot deras altan, och avigsidan mot oss?

R Rojo72 skrev:
Plank kräver normalt sett bygglov, till skillnad från genomsläppliga staket upp till 90 cm. Just saying...
Ja, hur högt är planket egentligen?

Men en lösning kan väl vara att sätta bräder även på "avigsidan".
Så det blir två "rätsidor" alltså.
4 x 2 = 8 kvm brädor kan väl inte kosta så mycket?
Och då kan ni få det utseende och den färg på planket ni önskar.
Och får ljudisolering mot grannen på köpet :)

Står förresten planket mitt i tomtgränsen, eller en bit in på grannens mark?

Ooops, sorry, en del av frågorna har du ju redan besvarat, Plingplong!

Redigerat:
  • Gilla
Mumindalen och 3 till
  • Laddar…
P plingplong skrev:
En "rätsida" mot vår tomt vore ju absolut trevligast, men måste vi då köpa virke och sätta upp den själva? .
Jo, men men 4 löpmeter räknar jag som mindre kostnad och arbete. Och grannen har ju gjort det värsta arbetet genom att bygga stommen, ni behöver ju bara sätta "ytskiktet.
Det hade jag sett som en smidig och bra lösning. Så se möjlighet och kanske inte fokusera så mycket på om grannen gjort juridiskt fel.:)

• Gilla
verobar
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Och underhållet? Antar att du godkänt att de går på din tomt och målar?
Bygger grannen det i tryckt virke så kan de ju hoppa över ytbehandling/underhåll på baksidan.;)

Som andra redan antytt är det mycket som talar för att planket är ett svartbygge. Problematiskt att ge råd när du vill undvika konflikt, men betänk att dina grannar uppenbarligen inte hade några problem med att ge blanka fan i dig när de byggde planket.

Mitt grundtips är att om det är som jag läser det (att de byggt ett plank i eller nära tomtgränsen utan att ha bygglov för det) så har du rätt att begära att de tar bort det eller kapar ner det till stakethöjd. Självfallet kommer det vara något grannen kan bli sur för, men det var ju faktiskt de som började.

Vad man får göra på sin egen tomt är tydligt reglerat. Oavsett vad man tycker om det måste man förstå att man inte bara kan göra som man vill och förvänta sig att grannarna gillar läget.

För övrigt tycker jag likt @Anna_H att man alltid bygger staket med finsidan utåt, både mot gata och granne.

Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
En fundering, tycker ni det skulle vara bra/positivt med ett plank mellan era fastigheter?
Och utifrån det så pratar ni med grannen, det är så man gör.
Hamna inte i fällan att direkt försöka "bestraffa" grannen för för att grannen inte pratat med er.

• Gilla
Villa2.0 och 10 till
  • Laddar…
P plingplong skrev:
Menar du då att "rätsidan" då alltså hamnar mot deras altan, och avigsidan mot oss?
Nej.

• Gilla
ErikB89
  • Laddar…
När man läser mitt svar i samband med det @AndersS skrev skulle man kunna tro att jag tycker att man ska välja en hårdare linje. Så är det inte, utan jag försöker i sådana här situationer skriva vad man kan göra, utifrån vilka rättigheter man har.

Sen läser jag iofs situationen som att TS inte är nöjd med hur det blivit och då tycker jag iofs inte heller att man ska vara för rädd för att hävda sina rättigheter. Men givetvis bör man först försöka komma överens utifrån vad man får, kan och vill göra.

Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Hur ni ska agera tänker jag inte råda er om. Men det går ju att kontrollera med byggnadskontoret i kommunen om det finns ett bygglov eller inte. Har inte ni tillfrågats lär det inte göra det men saker missas ju ibland.

Reglerna är lite olika i olika kommuner men ett plank är oavsett vilket något man inte ser igenom, medan ett staket har en viss fastställd möjlighet att se igenom det, det får alltså inte vara helt tätt. Ett staket som är under 90 cm kräver i de flesta kommuner inte bygglov, så länge man bygger det på sin egen mark såklart. Ett plank kräver oftast bygglov, särskilt om man bygger det nära tomtgränsen. Och då spelar 90-cmgränsen ingen roll, den gäller endast staket, inte plank.

Men som sagt kan ju reglerna vara olika i olika kommuner. Betänk dock att om det är ett svartbygge och ni faktiskt VILL ha planket där grannen bygger det (bara ett annat utseende på det) så kan de komma att bli tvingade att riva det om någon anmäler.

• Gilla
Harrison
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.