P
E E11a skrev:
Ja! Grannen renoverade nämligen sitt badrum för några år sedan, innan jag flyttade in. Han bad mig vara försiktig och berättade att en kakelplatta i ”mitt” badrum hade lossnat då de renoverade. Nu förstår man ju varför det hände.., 😀
Det är alltså den grannen som sitter i styrelsen?
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Var ligger den juridiska gränsen i en BRF-lägenhet? Rimligen borde det vara mitt i väggen mot en granne?
Som icke-jurist (jag är inte ens amatörjurist) ställer jag upp tesen att det som finns mellan ytskikten hos respektive granne är föreningens ansvar (vilket dock styrelsen bör kunna delegera vid behov).

Juridiska gränser för ägande är knappast tillämpliga när det gäller bostadsrätter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Ulltand Ulltand skrev:
Helt sjukt ju .Gäller att bo högst upp! :)
Haha hos oss "glömde" en hantvÄrkare (hata alla) takluckan öppen innan det kom typ århundradets skyfall... Jag bor på våning fyra av sex, våning fem och sex blev vattenskadade...

webp
 
Redigerat:
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Som icke-jurist (jag är inte ens amatörjurist) ställer jag upp tesen att det som finns mellan ytskikten hos respektive granne är föreningens ansvar (vilket dock styrelsen bör kunna delegera vid behov).
Så är det troligen. Respektive lägenhet slutar ju vid tätskiktet och "underliggande behandling för att anbringa det" (en vanlig formulering i stadgar), alltså t ex spacklingen på väggen eller gipsskivor. Lägenhetsavskiljande väggar ligger i grunden under föreningens underhållsansvar. Det s. k. yttre underhållsansvaret.

P pmd skrev:
Juridiska gränser för ägande är knappast tillämpliga när det gäller bostadsrätter.
Dagens klokskap!
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
N Nilsnils skrev:
Kanske en idé att be föreningen ta kostnaden för att ”tjocka” till väggen med ytterligare ett lager med lättbetongplattor? Klart, du blir av med 8cm men kanske känns säkrare plus att du kan fräsa in dina rör med?
Tror inte dagens regler tillåter ”fräsa in ” vattenrör hur som helst. Fråga rörfirma!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Man får ju dock komma ihåg att med dylika fastigheter så kommer det alltid bli dolda skarvar i vägg om man nu inte byter hela stammen åt alla samtidigt då.......En del skriver ungefär som att man kan göra detta korrekt ovillkorligen. Stammar och sånt kan ju ligga så det inte ens går att ha inspektionslucka.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Stefan1972 skrev:
Man får ju dock komma ihåg att med dylika fastigheter så kommer det alltid bli dolda skarvar i vägg om man nu inte byter hela stammen åt alla samtidigt då.......En del skriver ungefär som att man kan göra detta korrekt ovillkorligen. Stammar och sånt kan ju ligga så det inte ens går att ha inspektionslucka.
Men lite är det ju en fråga om vilja. Man kan ju försöka minska till en enda dold skarv mot respektive vattenstam och sen lägga övriga nya skarvar synligt, helst i våtrum eller i alla fall synligt i rum/garderob/skåp.

Så försöker vi göra i vår BRF med ett gammalt hus från förra sekelskiftet.
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bortsett från juridiken; det låter som om den andra grannen har haft för avsikt att fälla in sina rör i väggmaterialet på ett korrekt sätt, men helt glömt av att kolla väggtjockleken. Därmed hamnat farligt nära ”andra sidan”.
 
  • Gilla
remrag och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men lite är det ju en fråga om vilja. Man kan ju försöka minska till en enda dold skarv mot respektive vattenstam och sen lägga övriga nya skarvar synligt, helst i våtrum eller i alla fall synligt i rum/garderob/skåp.

Så försöker vi göra i vår BRF med ett gammalt hus från förra sekelskiftet.
förvisso men jag kan ledigt tänka mig att man som "installatör" kan ställas inför en hel del spännande om man ser till gamla fastigheter i större städer, Det kan nog se ut som hejkomochhjälpmig redan från start och sen har lägenhetsinnehavaren massor med önskemål och man har en glipa på en dm där man ska in med nya rör och montera och ev löda och ja ......Det är nog inte så "bara" alla gånger......Så de som gapar över regler och annat skulle nog behöva vara ute på fältet lite.
 
Claes Sörmland
S Stefan1972 skrev:
förvisso men jag kan ledigt tänka mig att man som "installatör" kan ställas inför en hel del spännande om man ser till gamla fastigheter i större städer, Det kan nog se ut som hejkomochhjälpmig redan från start och sen har lägenhetsinnehavaren massor med önskemål och man har en glipa på en dm där man ska in med nya rör och montera och ev löda och ja ......Det är nog inte så "bara" alla gånger......Så de som gapar över regler och annat skulle nog behöva vara ute på fältet lite.
Delar din syn där att man måste vara pragmatisk i de sammanhangen. Det är vi i den BRF som jag är medlem i och som har dessa utmaningar. Så bra som det går. Och vill bostadsrättshavaren t ex flytta köket så får den lösa problemet med skarvningen så att det inte blir dolt i golvet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Du bör dokumentera med foto och meddela styrelsen. Det är ju inte upp till dig att avgöra vad som är tillåtet utan föreningen, enda du ska göra är att se till att du inte kan klandras angående ombyggnaden av ditt eget badrum. Antar att du har tillstånd, det brukar krävas för att bygga om i brf.
Angående borra: man kollar alltid med mätare innan man gör hål i en vägg, just för att undvika främst rör och el.
Inte bara i badrummet.
Vad finns för mätare som känner av plaströr
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
RoTe
K kentauren skrev:
Vad finns för mätare som känner av plaströr
Nån form av radar?
 
RoTe RoTe skrev:
Nån form av radar?
Slagruta funkar om det är vatten i rören.
 
  • Haha
remrag och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
IR-kamera om grannen spolar vatten någon timme ska nog funka.
 
E E11a skrev:
Jag bor i brf och ska renovera badrumme. Nu är mitt kakel och puts borta och då ligger grannens infällda vattenrör helt synliga. Väggen mellan våra badrum är bara 10 cm av svarta block. När de fällt in sina rör har de alltså spårat in dem i väggen alldeles bakom mitt kakel. Är det tillåtet? Om jag (dvs min hantverkare) borrar upp något tex fästen till mina utanpåliggande rör så riskerar jag ju att borra rakt in i deras plaströr.
Får anta att det är rör i vertikal-led, för annars hade ju väggen rasat ihop om de hade spårat igenom hela väggen, vilket verkar vara fallet.
Eftersom dom faktiskt måste ha spårat igenom hela väggen på 10cm, så betyder det ju att det troligen är tomrum bakom rören nu, det utrymme som vätter mot grannens innervägg.
Kan du inte bara känna om de går att putta inåt i väggen så att de hamnar i mitten av väggen.
Sen är ju frågan om den där väggen mår så bra nu med tanke på att den är "av" på sina ställen...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.