B
B BSOD skrev:
Om du tycker att det är ett helvete att sitta i styrelsen är det nog läge att lämna över styrelsearbetet till någon annan.
 
B
B BSOD skrev:
Eftersom jag har så dålig läsförståelse får du gärna peka ut vart jag påstod att ts sitter i styrelsen?
@Claes Sörmland tillhör enligt min mening lätt topp 10% av de mest kunniga medlemmarna på det här forumet, inom detta område vart fall. Hjälpsam är han också.

Om du tycker att det är ett helvete att sitta i styrelsen är det nog läge att lämna över styrelsearbetet till någon annan.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B
@Byggahus48 och med du, syftar jag på den person som jag citerar. Och det är inte ts. Så hur står det till med din läsförståelse egentligen?❤️
 
  • Gilla
remrag och 7 till
  • Laddar…
B
B Byggahus48 skrev:
▪️Svårt med läsförståelsen? Så här skrev TS: ”Styrelsen består nämligen av grannen och två gubbar till.”
▪️Var hittar du och en till här, info om att TS sitter i styrelsen?
❤️❤️❤️❤️
Du har helt rätt! Det blev lite konstigt här för på min iPhone ser jag INTE HELA TEXTEN, men gör det på min iPad
❤️❤️❤️❤️
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
@Claes Sörmland tillhör enligt min mening lätt topp 10% av de mest kunniga medlemmarna på det här forumet, inom detta område vart fall. Hjälpsam är han också.

Om du tycker att det är ett helvete att sitta i styrelsen är det nog läge att lämna över styrelsearbetet till någon annan.
Ni misstolkar mig båda två. Det är ju precis det jag menar. Vare sig man kikar i stadgar eller BRF-lagen pekar den ju nästan alltid tillbaka till den boende haft tillstånd eller gjort tillåtna ändringar.

Här är det väl redan konstaterat att grannen gjort solklart fel. Blir det en vattenskada så ramlar det ju tillbaka på denne granne.

Sedan kan man ju konstatera efter många år i styrelsen att det är ett fåtal utvalda medlemmar som återkommande plågar oss i styrelsen med olika utdrag från diverse lagar eller de otydliga stadgarna för att spara en hundralapp på en fönsterlist. Men att sitta i Styrelsen själv är konstigt nog aldrig aktuellt.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Nu är det så att kanske lägenheterna är spegelvända som är brukligt och stammarna går upp genom fastigheten i väggarna med påstick i väggarna till bad/kök till respektive lägenhet. Inte som nu med en stam i en nisch där det finns avstängare för varje lägenhet. Så det behöver inte vara fel med ett sådant montage.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
G Greedy1978 skrev:
Ni misstolkar mig båda två. Det är ju precis det jag menar. Vare sig man kikar i stadgar eller BRF-lagen pekar den ju nästan alltid tillbaka till den boende haft tillstånd eller gjort tillåtna ändringar.

Här är det väl redan konstaterat att grannen gjort solklart fel. Blir det en vattenskada så ramlar det ju tillbaka på denne granne.

Sedan kan man ju konstatera efter många år i styrelsen att det är ett fåtal utvalda medlemmar som återkommande plågar oss i styrelsen med olika utdrag från diverse lagar eller de otydliga stadgarna för att spara en hundralapp på en fönsterlist. Men att sitta i Styrelsen själv är konstigt nog aldrig aktuellt.
Varför axla ansvaret och all den medföljande skiten själv när man kan klaga och vara jobbig för att spara en hundring istället? :)
 
  • Gilla
Greedy1978
  • Laddar…
E E11a skrev:
Den är inte avdelad, har kollat originalritningar, men fastigheten byggd 1927 så kanske var annan standard då. Men kanske bäst att inte säga något alls då.
Fast de lär ju inte ha satt in plaströr 1927.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
G Greedy1978 skrev:
Här är det väl redan konstaterat att grannen gjort solklart fel.
Är det verkligen självklart att nuvarande granne haft något med infällningen av rören att göra?
 
  • Gilla
göran claesson och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
G Greedy1978 skrev:
Här är det väl redan konstaterat att grannen gjort solklart fel. Blir det en vattenskada så ramlar det ju tillbaka på denne granne.
Nej, vi vet inte vem som har installerat rören i väggen på detta sätt. Det kan vara föreningen och det kan vara grannen eller tidigare bostadsrättshavaren som gjort detta med föreningens tillstånd. Det kan vara grannen som har brutit mot tillståndsplikten i bostadsrättslagen, alltså gjort det utan styrelsens kännedom och det kan vara en tidigare bostadsrättshavare som har ställt till det.

Oavsett så kan inte TS lastas för ett vattenledningsskada om en sådan skulle ha skett utan TS försummelse. Det blir föreningen som får betala och också är försäkrad mot denna skada.

G Greedy1978 skrev:
Sedan kan man ju konstatera efter många år i styrelsen att det är ett fåtal utvalda medlemmar som återkommande plågar oss i styrelsen med olika utdrag från diverse lagar eller de otydliga stadgarna för att spara en hundralapp på en fönsterlist. Men att sitta i Styrelsen själv är konstigt nog aldrig aktuellt.
Det är människans natur och det är vara att avvisa oskäliga krav från någon medlem.. Tar fem minuter att behandla på ett styrelsemöte. Be medlemmen inkomma med skriftliga underlag så blir ni av med 95% av all sån här skit. Om underlaget inte går att förstå, behandla det inte i styrelsen.
 
Redigerat:
  • Gilla
remrag och 4 till
  • Laddar…
E E11a skrev:
Jag bor i brf och ska renovera badrumme. Nu är mitt kakel och puts borta och då ligger grannens infällda vattenrör helt synliga. Väggen mellan våra badrum är bara 10 cm av svarta block. När de fällt in sina rör har de alltså spårat in dem i väggen alldeles bakom mitt kakel. Är det tillåtet? Om jag (dvs min hantverkare) borrar upp något tex fästen till mina utanpåliggande rör så riskerar jag ju att borra rakt in i deras plaströr.
Du SKALL kontrollera med din Brf då de är deras rör när de är i väggen.
Du har bara ytskiktet som är ditt ansvar.
Kall o varmvatten är tycksatt ledning och därmed Brf:s ansvar.
Arbetet skall utföras enligt säker vatten och gvk regelverk för att försäkring skall gälla.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Mats-S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Härliga dolda kopplingar i väggen. Man får utslag.
Ja hela tråden är ytterligare ett bevis för varför man inte ska ha dolda vattenledningar inuti väggar.

Varför öka risken för vattenskada helt i onödan, typ för lite estetiska skäl. Är det en rörmockare som kan kalla sig hantverkare och har yrkesstolthet kan hen fixa en mycket snygg och säker utvändig dragning.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu är det så att kanske lägenheterna är spegelvända som är brukligt och stammarna går upp genom fastigheten i väggarna med påstick i väggarna till bad/kök till respektive lägenhet. Inte som nu med en stam i en nisch där det finns avstängare för varje lägenhet. Så det behöver inte vara fel med ett sådant montage.
Vårt hyresrättshus från 1938/39 har gemensam rörtrumma för två lägenheters badrum. Trumman går vertikalt genom alla sju våningar och är placerad i min lägenhet längst in i min hallgarderob, som ligger mellan de två lägenheternas badrum. Händer något rörfel hos grannen måste man in i min garderob. Undrar om sådant skulle vara tillåtet idag?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Är det verkligen självklart att nuvarande granne haft något med infällningen av rören att göra?
Enligt ändring av bostadsrättslagen 2023-01-01 är det den som äger bostaden när felaktigheter i lägenheten som SKALL bekosta åtgärd.
De är inte den tidigare ägaren som är ansvarig, man kan civilrättslig kräva denna men ej bostadsrättslig
 
Claes Sörmland
L lenaa skrev:
Enligt ändring av bostadsrättslagen 2023-01-01 är det den som äger bostaden när felaktigheter i lägenheten som SKALL bekosta åtgärd.
De är inte den tidigare ägaren som är ansvarig, man kan civilrättslig kräva denna men ej bostadsrättslig
Var läser du detta? Ordet "äger" förekommer inte ens i bostadsrättslagen.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.